Hej!
Jag bor i ett hus där det är folierade skivor som innertak. Någon som vet om det går att skruva upp en taklampa direkt i skivorna?
 
Mjuka eller hårda skivor, ett foto är bra på hur det ser ut.
 
J jonaserik skrev:
Mjuka eller hårda skivor, ett foto är bra på hur det ser ut.
Det är folierade takess skivor(hårda), jag bifogar en bild.
 
  • Vitt akustiktak med synliga skarvar och en inbyggd rektangulär ljuskälla. Enkel och modern design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är reglar längst med skarvarna på skivorna. Skruva där
 
  • Arbetare med tatueringar installerar gipsplatta med skruvdragare, bär hörselskydd och säkerhetsglasögon, på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
I skarvar ovanför så är det glespanel troligtvis, med C/C 300 mm, ( skivorna 1200X600 )skivorna fästa i noten i dom och mitt på Om du trycker på en skiva cirka 15 cm från skarven, går den in mot taket då. det går att dunka med handen på och få en uppfattning om hårdheten. Syns inte, vad är det nere i vänstra hörnet på fotot.
 
J jonaserik skrev:
I skarvar ovanför så är det glespanel troligtvis, med C/C 300 mm, ( skivorna 1200X600 )skivorna fästa i noten i dom och mitt på Om du trycker på en skiva cirka 15 cm från skarven, går den in mot taket då. det går att dunka med handen på och få en uppfattning om hårdheten. Syns inte, vad är det nere i vänstra hörnet på fotot.
Jag kände på skivorna men det var lite svårt att känna om det är någon regel på mitten, men det borde väl vara det. Det som är nere i hörnet på fotot är en mellanvägg bara.
Men om det inte går att skruva i en regel, kommer det då funka att skruva i bara takskivan? Eller är den för klen för det?
 
Ex
R Razid skrev:
Jag kände på skivorna men det var lite svårt att känna om det är någon regel på mitten, men det borde väl vara det. Det som är nere i hörnet på fotot är en mellanvägg bara.
Men om det inte går att skruva i en regel, kommer det då funka att skruva i bara takskivan? Eller är den för klen för det?
En plafond ja, annars skulle jag inte
 
AHA mellanvägg fäst direkt i tak ser det ut som, kan vara en regel mellan plattorna med. Du har säkert en armatur i taket för lyse. då tar du ner den. det ka vara en takdosa ovanför eller bara ett rör ut. Då kan du se vad plattorna består av, kanske käann med en liten mejsle i kanten på skivan. Märks direkt om den mjuk eller hård. Hur stor vikt är det på det vill hänga upp.
 
En sån här är det jag vill hänga upp.
 
  • E-handelssida visar modern taklampa med fem glödlampor, rekommenderat pris och rabatterbjudande på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern taklampa, svart linje och bas, fem grå betonglampskärmar, sladdar, ej monterad, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Monteringsanvisningar, diagram, elektriska symboler, flerspråkig text, säkerhetsvarningar. Visar montage av belysningsarmatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
R Razid skrev:
Hej!
Jag bor i ett hus där det är folierade skivor som innertak. Någon som vet om det går att skruva upp en taklampa direkt i skivorna?
Kolla om det folierade taket klarar värmen från lampan, en plafond gjorde brännmärken i folien hos oss.
 
Den ska ha en dosa i taket för elen, kan gå att ta från annat håll med, men inget bra med skarvsladd. Är det en dosa/rör i taket för EL eller inte. Gör som jag skrev för att få grepp om vad skivorna består av.
 
H
S Järnspett skrev:
Ex

En plafond ja, annars skulle jag inte
En plafond bli för varm mot folien, det blev brännmärken så vi fick byta en skiva, taket var nytt.
 
J jonaserik skrev:
Den ska ha en dosa i taket för elen, kan gå att ta från annat håll med, men inget bra med skarvsladd. Är det en dosa/rör i taket för EL eller inte. Gör som jag skrev för att få grepp om vad skivorna består av.
Yes det finns dosa där vi har en lampa idag så det är lugnt (se bild). Jag ska testa det du skrev och se om jag kan se hur skivorna ser ut.
 
  • Taklampa med kedjor i ett modernt rum, vit takyta, dämpad belysning, minimalistiskt inrett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
H HEM2121 skrev:
En plafond bli för varm mot folien, det blev brännmärken så vi fick byta en skiva, taket var nytt.
Lär väl knappast vara ett problem med dagens led-lampor🥴
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Razid skrev:
Yes det finns dosa där vi har en lampa idag så det är lugnt (se bild). Jag ska testa det du skrev och se om jag kan se hur skivorna ser ut.
Jag hade kört på. Det håller säkert för en sån. Jag var tvungen att kolla två gånger dock för jag tyckte först bilden var på nya lampan 😂
Dom är lika!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.