Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag hade kört på. Det håller säkert för en sån. Jag var tvungen att kolla två gånger dock för jag tyckte först bilden var på nya lampan 😂
Dom är lika!
Ja det får väl bli att skruva och hoppas på det bästa 😁 ja dom är lite lika :) vi byter inte för att vi inte gillar den gamla utan för att vi byggt ut köksön under och då hamnar den gamla fel och blir för liten.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
H
R Rejäl skrev:
Lär väl knappast vara ett problem med dagens led-lampor.😀
Förmodligen inte om nu TS använder ledlampor.😀 Nu ser man ju också vilken lampa TS har tänkt sig och då spelar det mindre roll om det är Ledlampor eller inte.
 
R Razid skrev:
Ja det får väl bli att skruva och hoppas på det bästa 😁 ja dom är lite lika :) vi byter inte för att vi inte gillar den gamla utan för att vi byggt ut köksön under och då hamnar den gamla fel och blir för liten.
Du märker om det inte kommer hålla. Skruva upp den med plugg och sen skruva fast. Dra inte åt skruven för hårt så du får skivan med dig.
När du skruvat upp så bara dra lätt i fästet och känn. Sitter den stumt fast så kommer aldrig lampan trilla ner. Det blir ju ingen belastning normalt på en lampa så det kommer stanna kvar där.
 
Jag skruvade loss en dosa i taket och kände efter lite om jag kunde känna hur tjock skivan är och vad jag kunde känna så är den åtminstone 1cm, men troligen tjockare.
 
vad jag kan hitta när jag googlar på det så verkar de flesta ligga på 12mm tjocklek så det är väl troligen så tjocka jag har också.
 
Då kan det vara en spånskiva 12 mm. är det hårt i kanten så bekräftar de spånskiva. Som sägs, börja med vanlig skruv och känn om den drar bra. Då sitter det fast. Men inget att hänga trappets i 🙄
 
R Razid skrev:
vad jag kan hitta när jag googlar på det så verkar de flesta ligga på 12mm tjocklek så det är väl troligen så tjocka jag har också.
Med 99,9% säkerhet kan du borra, sätta plugg och skruva upp din lampa.
Om det händer något skulle jag gissa att skivan antingen spricker för att det är något märkligt material som man inte brukar använda eller så drar du skruven för hårt i pluggen så du får med dig en bit skiva ut (typ som ett tält).
Att du skulle skruva upp lampan och den sen faller ner för att skivan inte håller det skulle jag säga är uteslutet. Om du använder plugg alltså.
 
Är det takess så är det spånskiva och bara att skruva på.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vanlig montageskuv utan plugg skulle jag använt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Allt som skruvas i spån som ska sitta riktigt fast, så ska det borras före, inte borrskruv då. Borren ska vara några tiondelar mindre av skruvens kärna mellan gängtopparna. Att dra en skruv bara rakt in, då kommer skruven att pressa ut en del på baksidan skivan, spräcka ur en del och med plugg så måste borras före och pluggen ska gå igenom skivan med minst 1 cm, och en lång skruv ska igenom pluggen helt för att den ska bli större än hålet där. Nu går det nog att skruva i spån ändå och beror helt på vad som ska fästas, med 1-2 skruv eller många, men ska det sitta fast så är borra det enda.
 
Tack för alla tips. Det blir att testa och hoppas det blir bra. Jag kan skriva en uppdatering här när det är gjort ifall någon mer funderar över samma sak i framtiden.
 
Nu, efter kanske lite för lång tid, har jag satt upp lampan som jag frågade om. Den sitter med montageskruv utan plugg, och jag förborrade innan jag skruvade. Allt gick kanon och den sitter stadigt. Tack för tips och råd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.