R Rkarlsson skrev:
Har du provat att prata med barnen? Om mamman inte fattar det så kan du ju försöka lite pedagogiskt med barnen. Alltså var trevlig och surna inte till när du pratar med de.

Själv säger jag åt ungarna direkt, först lugnt och sen lite surare sen om möjligheten finns tar jag föräldrarna.

Kastade ut 5-6 ungar från ett sportcenter i helgen, :p De lyssnade först inte på den trevliga tonen så fick ryta till och börja gå efter de.
Jo jag sade till barnen om tutandet, förklarade att de väcker alla då de gör så. Då slutade tutandet men mamman skällde på mig att inte säga till barnen ” för de är barn”
 
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Hur klarar mamman själv av att sova i det här hushållet kan ju undra?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
F Franco Franco skrev:
Ett ord: silikonöronproppar. Stänger ute allt ljud. Har dom när jag inte vill bli väckt av ljud.
Bra ide, men tror inte det funkar till mina barn.
 
Davidbagare
Vettiga föräldrar lär sina barn att man inte för väsen vilka tider som helst på dygnet. Speciellt om det blir en olägenhet för andra. Visst kan man skylla på att ”de är bara barn”, men de ska ju också bli vuxna någon gång och behöver via sina föräldrar få riktlinjer i livet att lära sig att förhålla sig till.

Olyckligt att du hamnat granne med vad som verkar vara mindre engagerade föräldrar!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
F Fröken husägarinna skrev:
Jo jag sade till barnen om tutandet, förklarade att de väcker alla då de gör så. Då slutade tutandet men mamman skällde på mig att inte säga till barnen ” för de är barn”
Fortsätt i lugn ton. Är mamman värdelös förälder så får hon väl finna sig i att grannskapet vågar säga till. Det är ju något fel på samhället idag tyvärr.
Om vi ställde till problem när vi var ungar så fick vi veta det därefter (90tal) :p
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
RoTe
F Fröken husägarinna skrev:
Jo jag sade till barnen om tutandet, förklarade att de väcker alla då de gör så. Då slutade tutandet men mamman skällde på mig att inte säga till barnen ” för de är barn”
Haha ja så är det idag, jag satt och åt glass vid en fontän och då kom två barn och började "kasta" vattnet för att blöta ner varandra vilket gjorde att jag och min glass blev blöt. Jag höjde rösten för att dom skulle uppmärksamma mig då dom själva skrek som galningar, då kom deras fars vän och ville slå mig på käften?! Han hade totalt mord i blicken och jag visste att om jag reste mig så skulle jag snart ligga ner...
 
  • Arg
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Fortsätt i lugn ton. Är mamman värdelös förälder så får hon väl finna sig i att grannskapet vågar säga till. Det är ju något fel på samhället idag tyvärr.
Om vi ställde till problem när vi var ungar så fick vi veta det därefter (90tal) :p
Hos oss var det väldigt enkla regler för våra ungar att följa. Håll en rimlig stojvolym utomhus på studsmattan och i poolen. Är den för hög som vi bedömde det så fick de helt enkelt gå in i sina rum i huset och leka vidare. Ungarna lärde sig extremt snabbt. Hur svårt kan det vara? Snacket om att ”barn är som de är” är enbart bullshit för att man inte klarar av att få dom att bete sig vettigt mht omedelbar omgivning. Inte ungarnas fel alls, såklart.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 25 till
  • Laddar…
F Fröken husägarinna skrev:
Jo jag sade till barnen om tutandet, förklarade att de väcker alla då de gör så. Då slutade tutandet men mamman skällde på mig att inte säga till barnen ” för de är barn”
Tyder på att barnen är mer mogna och vuxna än mamman.
Nu börjar det klarna vem som egentligen är problemet...... och det verkar inte vara barnen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
F Fröken husägarinna skrev:
Hej, har någon tips på hur man kan bete sig när grannens barn skriksjunger tidigt varje morgon, både inne och ute. Har sagt till men mamman (som fö också skriker jättemycket på alla möjliga tider) bara försvarar med att de är barn. Tidigare brukade de sätta sig i bilen och tuta runt sex på morgonen, men efter jag talat med barnen att det väcker alla grannar slutade det (men jag fick tillsägelse av mamman att de faktiskt är barn).

De spelar ofta musik (för hela kvarteret) men när jag vänligt bett dem skruva ned säger de nej, de kan vi inte. Kan utan att förvarna ha fest med mkt hög volym till tre på morgonen. Känner mig ganska ledsen och hade aldrig köpt huset om jag vetat detta. känner mig som en surtant men inte roligt att hela familjen bli väckt sex på morgonen under semestern (Och resten av året).

//häxan-surtant
Sådant här ska man ju inte behöva acceptera. Gör en orosanmälan eller ring polisen om det blir allt för högljutt vid aparta tidpunkter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
D
F Fröken husägarinna skrev:
Hej, har någon tips på hur man kan bete sig när grannens barn skriksjunger tidigt varje morgon, både inne och ute. Har sagt till men mamman (som fö också skriker jättemycket på alla möjliga tider) bara försvarar med att de är barn. Tidigare brukade de sätta sig i bilen och tuta runt sex på morgonen, men efter jag talat med barnen att det väcker alla grannar slutade det (men jag fick tillsägelse av mamman att de faktiskt är barn).

De spelar ofta musik (för hela kvarteret) men när jag vänligt bett dem skruva ned säger de nej, de kan vi inte. Kan utan att förvarna ha fest med mkt hög volym till tre på morgonen. Känner mig ganska ledsen och hade aldrig köpt huset om jag vetat detta. känner mig som en surtant men inte roligt att hela familjen bli väckt sex på morgonen under semestern (Och resten av året).

//häxan-surtant
Anmäla till socialtjänsten. Igår.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 6 till
  • Laddar…
slå om steken börja föra ett djävla ojud så fort det är tyst. Max med dödsmettall.
lovar det kommer bli en fin ursäkt. Jag förstår eran poäng.å jag ska prata med barnen.

Mvh En som kan
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
Det låter som en klassisk "tuffa uffe" som alltid dyker upp här så fort någon har problem med en granne, men som flera skrivit tidigare kan du göra en anonym orosanmälan till socialen. De måsta alltid följa upp dessa
Låter som en smula hårdhänt men om det är så att ungarna har noll styrning, befinner sig själva i bilen, är delaktiga i högljudda fester etc. så skulle jag göra det. Du beskriver ju vad du ser.
Har du inga moraliska betänkligheter kan du alltid bre på om att du misstänker alkoholism eller drogbruk.
Du kan göra det helt anonymt, tar det inte skruv så be en annan granne göra samma sak om de också blir störda.
Är de någorlunda normal funtade kommer de att lugna ner sig, men var beredd på att de kommer förhöra dig om du har gjort anmälan. Neka till allt.
Har funkat för mig i flerbostadshus.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Hos oss var det väldigt enkla regler för våra ungar att följa. Håll en rimlig stojvolym utomhus på studsmattan och i poolen. Är den för hög som vi bedömde det så fick de helt enkelt gå in i sina rum i huset och leka vidare. Ungarna lärde sig extremt snabbt. Hur svårt kan det vara? Snacket om att ”barn är som de är” är enbart bullshit för att man inte klarar av att få dom att bete sig vettigt mht omedelbar omgivning. Inte ungarnas fel alls, såklart.
Precis så tycker jag att föräldrar ska uppfostra sina barn. 👍👏 Dessvärre verkar färre och färre föräldrar ha den inställningen idag. Och när någon påpekar detta möts man av aggressivitet, som RoTe beskriver i inlägget ovan.

När jag var barn på 70-talet var det en vän till familjen som hojtade till oss barn när vi stojade väl mycket en gång: "Ungar! Skräpa inte ned i naturen med en massa oljud!" Som 70-talister var "Håll Sverige rent" något som verkligen engagerade (klistermärken, "Anslagstavlan" osv) så just ordet nedskräpning var mycket kraftfullt. Jag kan säga att vi dämpade oss rejält...och jag kan fortfarande minnas hela situationen exakt.

På den tiden skämdes föräldrar om andra vuxna gav barnen tillrättavisning...idag blir föräldrar kränkta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
F Fröken husägarinna skrev:
Hej, har någon tips på hur man kan bete sig när grannens barn skriksjunger tidigt varje morgon, både inne och ute. Har sagt till men mamman (som fö också skriker jättemycket på alla möjliga tider) bara försvarar med att de är barn. Tidigare brukade de sätta sig i bilen och tuta runt sex på morgonen, men efter jag talat med barnen att det väcker alla grannar slutade det (men jag fick tillsägelse av mamman att de faktiskt är barn).

De spelar ofta musik (för hela kvarteret) men när jag vänligt bett dem skruva ned säger de nej, de kan vi inte. Kan utan att förvarna ha fest med mkt hög volym till tre på morgonen. Känner mig ganska ledsen och hade aldrig köpt huset om jag vetat detta. känner mig som en surtant men inte roligt att hela familjen bli väckt sex på morgonen under semestern (Och resten av året).

//häxan-surtant
För många många år sedan hade jag en ungdom inneboende på en egen våning i villan. När hon kom dit 11 på kvälle en söndag så åkte stereon igång på mycket hög volym och dammsugaren fram och förstörde vår sömn. Försökte skrika på henne i trapphuset men ingen respons. Så gick upp lite tidigare morgonen efter runt 5tiden och gjorde samma sak med stereon och åkte hemifrån. Hade aldrig samma problem igen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
F Florran skrev:
För många många år sedan hade jag en ungdom inneboende på en egen våning i villan. När hon kom dit 11 på kvälle en söndag så åkte stereon igång på mycket hög volym och dammsugaren fram och förstörde vår sömn. Försökte skrika på henne i trapphuset men ingen respons. Så gick upp lite tidigare morgonen efter runt 5tiden och gjorde samma sak med stereon och åkte hemifrån. Hade aldrig samma problem igen.
Du menar att TS ska gå ut och skrik-sjunga efter att grannbarnen gått och lagt sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.