Visst har vi sett ett och annat olämpligt virkeslass på väg från brädgården. Men jag såg idag vad jag tror tar priset hittills för mig iallafall:
Det ni ser på bilderna är alltså en blandad kompott med långa läktribbor och nån regel. Vilandes PÅ bilens tak med någon form av kartong mellan lack och brädhög.
Fastsurrningen är ett nytt lågvattenmärke. Endast gjord med hjälp av den ena av bilens två rails. Jag hade i praktiken kunnat lyfta av hela virkespaketet och hängt det längs med passagerarsidans dörrar.
För att avsluta det hela så är den främsta fästpunkten höger vindrutetorkararm.:surprised::surprised::seenoevil:

Hoppas föraren hade nåt slutdestination för lasten.

• Långa virkesbrädor och en regel ligger ojämnt lastade ovanpå en blå personbil med en kartongskiva under, fastsatta med endast en takrails.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Långa träbrädor och reglar ligger på taket av en bil, separerade från taket av kartong och säkrade med en enda spännrem över bilens rails.
    Skapa konto
  • Virke fastsurrat på en personbils tak med en blå spännrem och en bit kartong för skydd.
    Skapa konto
  • Virkeslass ovanpå en bil säkrat med endast en spännrem och en vindrutetorkare, med kartong som underlag.
    Skapa konto
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Fredandel och 42 till
  • Laddar…
Man får ju hoppas att det inte börjar regna...

• Gilla
  • Haha
zwennebanan och 14 till
  • Laddar…
Variant av att spänna fast lite lister med buntband vid railsen... Din hade iaf något mellan virke och bil!

• Gilla
Tosse
  • Laddar…
Denna såg jag för ett tag sen

• Vy genom främre bilruta som visar en trafiksituation med bilar och en rundell under en solig dag.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Alexzas och 16 till
  • Laddar…
Excel
Jag har sett samma sak fast med rosa presentsnören. Skrämmande:dizzy:

• Gilla
  • Haha
ichigo och 4 till
  • Laddar…
Svart bil parkerad på ett öppet område med släpvagn kopplad, vid byggmaterial och skogsrabatt i bakgrunden.
Skapa konto
Den här inte så dålig

• Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Fredandel och 73 till
  • Laddar…
H Hakan69 skrev:
[bild] Den här inte så dålig
Ser nästan ut att vara en skottkärra efter bilen :crysmile:

• Gilla
  • Haha
connywesth och 4 till
  • Laddar…
Såg en gubbe som försökte hänga brädorna under bilen.......

• Gilla
Sona2012 och 8 till
  • Laddar…
Bil stoppad av polis med överlast av pallar på motorvägen.
Skapa konto

Förvisso 10 år sedan nu och han blev stoppad på motorvägen av polisen men detta är nog en av de värsta lastningarna jag sett!

Den värsta jag sett har jag tyvärr inte bild på men det var en som körde hem 3 pallar cellplast på höjden.. :crysmile:

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Igen och 5 till
  • Laddar…
H Hakan69 skrev:
[bild] Den här inte så dålig
Strikt talat tror jag den där är ok om den märks ut. Kanske risk för för negativt kultryck och viss svajighet, men inte olaglig om jag inte missar något. Den ser ju för festlig ut, hursomhelst, och inget ekipage jag skulle välja att köra.

• Gilla
pelle Lundström och 4 till
  • Laddar…
C
B bakterie skrev:
Strikt talat tror jag den där är ok om den märks ut.
Ja, bisarrt nog verkar regeln vara att totala längden inte får överstiga 24 meter.
Intressant upplevelse att köra omkring med en 24-meters flaggstång på taket... :thinking:

• Gilla
Murare1965
  • Laddar…
Har inga bilder, men för en del år sedan var där en bildsekvens i tidningen. Journalisten var där för att intervjua poliser i en trafikkontroll. Polisen stoppade en bil med tveksam taklast. Journalisten fick en bildsekvens, där man först ser hur bilen "niger" vid kraftig inbromsning, sedan ser man 5 stora spånskivor lätta från takträcket, och på en bildsekvens hur de glider genom luften mot polisen med stoppsignalen. Polisen lyckas precis kasta sig undan där skivorna passerar honom i knähöjd.

Skivorna hade transporterats helt utan surrning, låg löst på takräcket.

Kan tänka mig att det inte var så kul att vara den föraren då.

• Gilla
  • Wow
  • Arg
  • Haha
kashieda och 18 till
  • Laddar…
Negativt kultryck är inte tillåtet.

• Gilla
Bo Olofsson och 2 till
  • Laddar…
Jag känner till ett fall där brädor lagts i bagaget med utstick bakåt. Chauffören tvärbromsade och brädorna tog nacken på passageraren. Som grädde på moset så blev sedan bilen påkörd bakifrån också. Vårdslöshet I trafik och änkling blev resultatet.

• Ledsen
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
kashieda och 13 till
  • Laddar…
Det värsta jag har sett var en som hade bilen stående utomhus och aldrig brydde sig om att skotta snön av den så han hade en tämmeligen hårdfrusen driva på taket. Rätt igenom drivan hade han stuckit två sexmeters fyrkantrör.

• Wow
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
David Wallin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.