Visst har vi sett ett och annat olämpligt virkeslass på väg från brädgården. Men jag såg idag vad jag tror tar priset hittills för mig iallafall:
Det ni ser på bilderna är alltså en blandad kompott med långa läktribbor och nån regel. Vilandes PÅ bilens tak med någon form av kartong mellan lack och brädhög.
Fastsurrningen är ett nytt lågvattenmärke. Endast gjord med hjälp av den ena av bilens två rails. Jag hade i praktiken kunnat lyfta av hela virkespaketet och hängt det längs med passagerarsidans dörrar.
För att avsluta det hela så är den främsta fästpunkten höger vindrutetorkararm.
Hoppas föraren hade nåt slutdestination för lasten.
Det ni ser på bilderna är alltså en blandad kompott med långa läktribbor och nån regel. Vilandes PÅ bilens tak med någon form av kartong mellan lack och brädhög.
Fastsurrningen är ett nytt lågvattenmärke. Endast gjord med hjälp av den ena av bilens två rails. Jag hade i praktiken kunnat lyfta av hela virkespaketet och hängt det längs med passagerarsidans dörrar.
För att avsluta det hela så är den främsta fästpunkten höger vindrutetorkararm.
Hoppas föraren hade nåt slutdestination för lasten.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Variant av att spänna fast lite lister med buntband vid railsen... Din hade iaf något mellan virke och bil!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förvisso 10 år sedan nu och han blev stoppad på motorvägen av polisen men detta är nog en av de värsta lastningarna jag sett!
Den värsta jag sett har jag tyvärr inte bild på men det var en som körde hem 3 pallar cellplast på höjden..
Moderator
· Stockholm
· 52 394 inlägg
Har inga bilder, men för en del år sedan var där en bildsekvens i tidningen. Journalisten var där för att intervjua poliser i en trafikkontroll. Polisen stoppade en bil med tveksam taklast. Journalisten fick en bildsekvens, där man först ser hur bilen "niger" vid kraftig inbromsning, sedan ser man 5 stora spånskivor lätta från takträcket, och på en bildsekvens hur de glider genom luften mot polisen med stoppsignalen. Polisen lyckas precis kasta sig undan där skivorna passerar honom i knähöjd.
Skivorna hade transporterats helt utan surrning, låg löst på takräcket.
Kan tänka mig att det inte var så kul att vara den föraren då.
Skivorna hade transporterats helt utan surrning, låg löst på takräcket.
Kan tänka mig att det inte var så kul att vara den föraren då.
Negativt kultryck är inte tillåtet.
Jag känner till ett fall där brädor lagts i bagaget med utstick bakåt. Chauffören tvärbromsade och brädorna tog nacken på passageraren. Som grädde på moset så blev sedan bilen påkörd bakifrån också. Vårdslöshet I trafik och änkling blev resultatet.
Det värsta jag har sett var en som hade bilen stående utomhus och aldrig brydde sig om att skotta snön av den så han hade en tämmeligen hårdfrusen driva på taket. Rätt igenom drivan hade han stuckit två sexmeters fyrkantrör.