1 060 684 läst · 4 870 svar
1061k läst
4,9k svar
Skräckexempel på lastsurrning
det finns lagar för allt det där, givetvis.R Rejäl skrev:Ja det kan jag.
Att köra med dålig sikt tex dåligt skrapade rutor kan vara olagligt/olämpligt..finns ingen direkt lag emot det som jag vet..
Bakhjulsåkning med mc är något som polisen också bedömer på plats om det är vårdslöshet i trafik eller inte..
Lastsäkring är också svårt att ha exakta regler kring, där polisen delar ut böter efter sitt tycke..
Ursäkta, jag missade den delen, så hade jag inte gjort. Men jag hade ju inte gjort som jag sa heller å andra sidan...B Bjober skrev:
Om jag köper grannens 24m flaggstång på blocket, han bor 50m ifrån mig, vägen är helt spikrak mellan oss.
För att vara säker filar jag av 1mm på längden, man vet aldrig.
En väg där kanske 20st bilar passerar varje dag, nästan alla runt 6-7 på väg till jobbet och 16-17 på väg hem.
Jag kör på dagen när ingen annan åker, det är dagsljus och jag har hängt på 3000st stora flaggor.
Lastsäkringen är exemplarisk, är det då olagligt att köra hem den?
Eller om jag går ett steg till, jag ringer två kompisar som kör före och efter.
Om inte, vad är det då vi diskuterar, ingen har sagt att det är varken lämpligt eller ens genomförbart, bara vad lagen och polisen säger.
Polisen tycker ibland att saker är olämpligt, men det leder sällan till något annat än ett påpekande, just för att dom inser att lagtolkning är knepigt.
För att vara säker filar jag av 1mm på längden, man vet aldrig.
En väg där kanske 20st bilar passerar varje dag, nästan alla runt 6-7 på väg till jobbet och 16-17 på väg hem.
Jag kör på dagen när ingen annan åker, det är dagsljus och jag har hängt på 3000st stora flaggor.
Lastsäkringen är exemplarisk, är det då olagligt att köra hem den?
Eller om jag går ett steg till, jag ringer två kompisar som kör före och efter.
Om inte, vad är det då vi diskuterar, ingen har sagt att det är varken lämpligt eller ens genomförbart, bara vad lagen och polisen säger.
Polisen tycker ibland att saker är olämpligt, men det leder sällan till något annat än ett påpekande, just för att dom inser att lagtolkning är knepigt.
Du behöver inte orsaka en olycka för att bli fälld vart har du fått det ifrån..[SKPG]Zamora skrev:
Om du orsakar en olycka med oskrapade rutor (dålig sikt) kan du fällas för vårdslöshet i trafik.
Samma sak med bakhjuls åkning, kör du vårdslöst kan ku fällas för det.
Ditt påstående att en polisman kan stoppa en förare och säga -du har inte brutit mot någon lag, men vi bötfäller dig ändå- har du ännu inte kommit med något belägg för.
Du påstår i inlägg #4817 att det är lag på både is på rutan och bakhjulsåkning så nu väntar jag på att du visar mig den Lgaen som explicit visar dessa?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 373 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 373 inlägg
Både oskrapad ruta och bakhjulskörning kan förstås gå under den.R Rejäl skrev:
Men du hade mängder med saker som polisen kunde bötfälla för trots att det inte fanns någon lag mot det.
Kan du inte ge några mer exempel från dessa mängder?
Du misstolkar 1§ 1 st. Det handlar om att du inte gör det som krävs för att undvika en olycka. Du är inte nog försiktig. "Regeringen skriver vidare att det är utom betydelse om någon trafikolycka har inträffat eller ej."[SKPG]Zamora skrev:
Edit: Jag missförstod nog dig. Trodde du bara citerade de två första raderna.
Men dom har ingen lag utan det är polismannens bedömning som föreligger om det kommer till rätten eller inte..[SKPG]Zamora skrev:
Precis som jag har hävdat med 24m pinnen, att kör du med en sådan på takräcket i vanlig trafik så ses någ det som vårdslöshet i trafik!