Cheesen
Tomture61 Tomture61 skrev:
Bor i ett villaområde med privata lokala gator .
Mao. från skapande av vägar - asfaltering - snöröjning - sandning sköts / betalas av samfälligheten och dess medlemmar .
Vinterunderhåll sköts av entreprenör .
Vem blir skadeståndsskyldig om ngn drattar på ändan och bryter ngt för att det ej är skottat / sandat i tid .
Vem som helst kan ju gå - cykla - åka på vägarna i området .
Samfälligheten bör ha en försäkring men just is och snö ser jag som otroligt att man kan ställas som ansvarig för. Potthål och översvämmade diken däremot kan samfälligheten råka riktigt illa ut för.

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Cheesen
ulfben ulfben skrev:
Jag kan varmt rekommendera Biltemas batteridrivna snöskyffel. Jag var helt inställd på att den skulle vara för klen, eller klumpig eller ha för kort batteritid, men den blev snabbt ett av mina bästa inköp. Har haft min i två säsonger nu.

[bild]

Förra året var ovanligt snöigt i Visby så den fick jobba för uppehället. Med batteriskyffeln kan jag köra av altan, infart, gångstigar i trädgården, trottoaren utanför tomten och våra trappor, på 15-20 minuter utan att ens höja pulsen.

[bild]

Den är liten och lätt nog för att dra av trappsteg med - så verkligen en "skyffel" - men förvånansvärt stark i utkastet, snön slungas 2-3 meter, mer om det är torrt och pudrigt. Och till skillnad från Ryobis variant så kan man ställa riktningen på utkastet.
Den jag köpte för att skotta altanen med skar i hop på axeln under tredje snöskottningen.. Den fick dom tillbaks på butiken. Sämsta skit jag testat... Finns då ingen vinning med den i alla fall.. Tar längre tid, är mera ansträngande och man måste ladda batterier.

Finns det sånna där men med sladd?

Cheesen Cheesen skrev:
Den jag köpte för att skotta altanen med skar i hop på axeln under tredje snöskottningen.. Den fick dom tillbaks på butiken.
Oflyt! Min har fått bita hårt i både stenkanter och grenar som gömt sig i snön, men håller ihop än (ta i trä).

ullberg
nino nino skrev:
Det har definitivt funnits, en kompis hade en toro med sladd för kanske 20 år sedan. Vet inte om de gått ur tiden när batterierna förbättrats

• Gilla
nino
  • Laddar…
Tomture61
nino nino skrev:
Har en trädgårdsmaskin med elkabel , första dagen jag använde den så tuggade den i sig skarvsladden .
En skarvsladd i snön måste vara ännu knivigare .

B
nino nino skrev:
Klart det finns, en lite sökning på 'elektrisk snöskyffel' ger massa träffar/bilder. Fanns en sån i morsans hus, provade att använda den någon gång per vinter och blev alltid lika irriterad. Var problem som
  • Ojämt underlag så den hugger fast. Lite knölig uppfart samt massa nertrampad snö som den fastnade i.
  • Sladd som måste hålla reda på.
  • Saker i vägen som det var dåligt att kasta emot. Bilen stod på uppfarten, det kunde vara för höga vallar så den inte orkade kasta över. Vinkel med innerhörn som man inte ville kasta in snön i.
  • Ganska tung så man blev snabbt tröt i armarna att behöva manövrera den.
Försökte sälja den för 300:- när huset skulle säljas men det var pin tji. Vet inte om den bara lämnades kvar eller åkte på tippen.

En nyare kanske har mer plast och är lättare, samt den som nämndes tidigare där man kunde vinkla snökastet med några fenor gör det lättare. Har man bara diciplin och skottar ofta innan snön trampas ner så fungerar det säkert bättre.

• Gilla
nino
  • Laddar…
B breakman skrev:
Klart det finns, en lite sökning på 'elektrisk snöskyffel' ger massa träffar/bilder. Fanns en sån i morsans hus, provade att använda den någon gång per vinter och blev alltid lika irriterad. Var problem som
  • Ojämt underlag så den hugger fast. Lite knölig uppfart samt massa nertrampad snö som den fastnade i.
  • Sladd som måste hålla reda på.
  • Saker i vägen som det var dåligt att kasta emot. Bilen stod på uppfarten, det kunde vara för höga vallar så den inte orkade kasta över. Vinkel med innerhörn som man inte ville kasta in snön i.
  • Ganska tung så man blev snabbt tröt i armarna att behöva manövrera den.
Försökte sälja den för 300:- när huset skulle säljas men det var pin tji. Vet inte om den bara lämnades kvar eller åkte på tippen.

En nyare kanske har mer plast och är lättare, samt den som nämndes tidigare där man kunde vinkla snökastet med några fenor gör det lättare. Har man bara diciplin och skottar ofta innan snön trampas ner så fungerar det säkert bättre.
Det var tanten som ville köpa en sån där för att ta av snön på altanen som är till största del utan räcken...
Där är det ju slätt och det behöver inte kasta så långt, ingen behöver gå där innan heller så då kanske det kan funka?

Jag är väldigt skeptisk...

• Gilla
breakman
  • Laddar…
B
nino nino skrev:
Det var tanten som ville köpa en sån där för att ta av snön på altanen som är till största del utan räcken...
Där är det ju slätt och det behöver inte kasta så långt, ingen behöver gå där innan heller så då kanske det kan funka?

Jag är väldigt skeptisk...
Låter som ett lämpligt område för en sån maskin... även om jag också är allmänt skeptiskt till dom pga tidigare erfarenhet :)

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.