Det är snöoväder på många håll i landet och vi tvingas ta fram snöskyfflar och andra hjälpmedel för att röja undan snön. Det är nämligen viktigt att skotta för att undvika skador på huset, men också för att människor inte ska skada sig.

Du kan läsa artikeln här: Skotta snö lugnt med rätt teknik och redskap

Bosätt dig på västkusten, söder om Göteborg. Snö blir oftast ett väldigt kortvarigt problem.

Det räcker med att köpa en pulka eller snöskyffel i november så kan du vara så gott som söker på att det inte kommer någon snö alls eller att den i alla fall blir väldigt kortvarig.

Tomture61
Bor i ett villaområde med privata lokala gator .
Mao. från skapande av vägar - asfaltering - snöröjning - sandning sköts / betalas av samfälligheten och dess medlemmar .
Vinterunderhåll sköts av entreprenör .
Vem blir skadeståndsskyldig om ngn drattar på ändan och bryter ngt för att det ej är skottat / sandat i tid .
Vem som helst kan ju gå - cykla - åka på vägarna i området .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Bor i ett villaområde med privata lokala gator .
Mao. från skapande av vägar - asfaltering - snöröjning - sandning sköts / betalas av samfälligheten och dess medlemmar .
Vinterunderhåll sköts av entreprenör .
Vem blir skadeståndsskyldig om ngn drattar på ändan och bryter ngt för att det ej är skottat / sandat i tid .
Vem som helst kan ju gå - cykla - åka på vägarna i området .
Den enda skyldige är väl den som går ut och ramlar. Lite eget ansvar har vi väl?

Tomture61
K KMNelhas skrev:
Den enda skyldige är väl den som går ut och ramlar. Lite eget ansvar har vi väl?
Ingen aning vad som gäller ang vinterunderhåll .
Möjligtvis blir vi ej skadeståndsskyldiga .

Det är ju ett sånt ståhej om att husägare ska skotta / halkbekämpa sin egen tomt - tak - kolla efter istappar , tom trottoaren utanför sin tomt .

Redigerat:
C claym skrev:
[länk]
Och utanför detaljplanerat område gäller?

Byggde en altan på 100 kvm i sommras så nu är det första vinten med den. Våd är rådet? Borde man skotta detta eller är den robust nog för att klara dessa laster? Använde impregnerad trall 34x145.

För övrigt grymt tacksam att vi har en gång och cykelbana utanför huset så kommunen ansvarar för att skotta den :)

T Tinototem skrev:
Byggde en altan på 100 kvm i sommras så nu är det första vinten med den. Våd är rådet? Borde man skotta detta eller är den robust nog för att klara dessa laster? Använde impregnerad trall 34x145.

För övrigt grymt tacksam att vi har en gång och cykelbana utanför huset så kommunen ansvarar för att skotta den :)
Jag (eller oftast frun) skottar av min altan men vi har spabad ute så man vill ju inte pulsa i snön för att komma dit.
Sen bor jag i Dalarna så det kan ju bli en meter eller mer och det är skönt på våren att ha den ren när solen börjar kika fram, nackdelen är att sista snön tar lång tid att smälta undan, kan ju vara rejält hög där snön från altanen ligger 😄

Tror inte att det är nån fara för konstruktionen om den ligger kvar, iaf inte om det är bra gjort

• Gilla
Tinototem
  • Laddar…
Tomture61
C claym skrev:
[länk]
Bor i detaljplanerat område men kommunen sköter ej om gatorna i mitt område .

Skotta tak med broddar på sig kanske inte är den bästa lösningen...
Om man inte vill ha läckage..

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
B
T Tinototem skrev:

Är den vettigt bygd så ska det inte behövas skottas. Tidigare hoppade jag det och det var nog rätt tungt emellanåt när takras med blötsnö kom. Dock skottar jag av det nu för tiden, dels för att kunna använda den tidigare på våren (tar tid innan all snö och is tinat bort) och dels för att ett källarfönster ska kunna användas som utrymningsväg ifall något skulle hända och man inte kan använda trappen.

• Gilla
Tinototem
  • Laddar…
Patrik440
Redaktionen Redaktionen skrev:
snöskyfflar och andra hjälpmedel
Använder skyffel så lite som möjligt.

Men risken för att köra på/sönder något ökar något.

Snöskyffel i plast/aluminium är lätt, men tål inget. För lite hårdare, fastfrusen snö behöver du en skyffel i ren metall, helst stål. Och så behöver du en isbill för att få bort fastfrusen is från gångar och trappor - en alu-kantad plastskyffel är komplett värdelös mot is, och en ren alu-skyffel hackar du snart sönder kanten på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.