1 768 läst · 20 svar
2k läst
20 svar
Skortstensläckage vid kraftigt regn
Såhär gjorde jag min iaf. Ett falsat rör som motsvarar ytterröret på modulen så original hatten passar.
Grymt! Tack för det. Snyggt att det gick att få hatten att passa. Får så klart se vad plåtis säger men det verkar ju vara ett bra sätt att göra det på givet att det går att få tätt nertill, och det tvivlar jag inte på att det gör.Mikipedia skrev:
Hade förresten ingen aning om hur det ser ut i en sån här modern skorsten faktiskt, alltid kul att förstå
Plåtslagarna kom hit igår och tyckte rosten såg illa ut. Antagligen första plåtslagarna som korsar tomtgränsen. Fick lite sms-assistans idag av dem och kanske blir ett jobb åt dem sen.
Borrat bort nitarna och lyft bort täckplåten runt rökröret, som visade sig vara lika rostigt högst uppe som nere vid kaminen. Tittar jag ner i isoleringens skarv ser jag att solen skiner in lite i botten mot nästa skorstensmodul (en halvmeter ner).
Ringt och mailat sotare för noggrannare bedömning.
Tänkte upp och se om översta halvmeterns modul går att få bort. Mycket tjära (eller nåt klet, som inte är brandfog) i skarven där.
Borrat bort nitarna och lyft bort täckplåten runt rökröret, som visade sig vara lika rostigt högst uppe som nere vid kaminen. Tittar jag ner i isoleringens skarv ser jag att solen skiner in lite i botten mot nästa skorstensmodul (en halvmeter ner).
Ringt och mailat sotare för noggrannare bedömning.
Tänkte upp och se om översta halvmeterns modul går att få bort. Mycket tjära (eller nåt klet, som inte är brandfog) i skarven där.
Liknande trådar
-
Hej alla, har en borrad brunn som vid kraftigt regn tar in ytvatten och missfärgar vattnet. Är det s
Vatten & Avlopp -
Läcka vid PVC fönster efter kraftigt regn och blåst
Fönster & Dörrar -
Kraftigt undervärderat hus vid arvstvist
Juridik -
Läcker in i uterum vid kraftigt regn
Altan & Uteplats -
Kan gräsmattegödsel regna bort vid kraftigt regn?
Häckar, Buskar & Träd