Mikipedia Mikipedia skrev:
Du skulle ha en plåtis å göra en ny topp åt dig, med en falsad stos på istf den penade kanten.
Plåtis inbokad nu på fredag, ska se vad han säger och föreslå det 👍
 
Hns235 Hns235 skrev:
Plåtis inbokad nu på fredag, ska se vad han säger och föreslå det 👍
Kan lägga med en närbild på min imorgon😬
 
  • Älska
Hns235
  • Laddar…
Såhär gjorde jag min iaf. Ett falsat rör som motsvarar ytterröret på modulen så original hatten passar.
 
  • Svart falsat rör installerat på ett tak med en original hatt som passar för att täcka röret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett isolerat rör installerat på ett svart plåttak med en grönskande bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild som visar ett svart rör, isolerat med vitt material, placerat inuti en fyrkantig metallkanal under ett byggprojekt. Grönska syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikipedia Mikipedia skrev:
Såhär gjorde jag min iaf. Ett falsat rör som motsvarar ytterröret på modulen så original hatten passar.
Grymt! Tack för det. Snyggt att det gick att få hatten att passa. Får så klart se vad plåtis säger men det verkar ju vara ett bra sätt att göra det på givet att det går att få tätt nertill, och det tvivlar jag inte på att det gör.
Hade förresten ingen aning om hur det ser ut i en sån här modern skorsten faktiskt, alltid kul att förstå :)
 
Hns235 Hns235 skrev:
Plåtis inbokad nu på fredag, ska se vad han säger och föreslå det 👍
Ingen plåtis dök upp idag. Testar skriva till några andra och ser om nån nappar.
 
  • Gilla
Mikipedia
  • Laddar…
Plåtslagarna kom hit igår och tyckte rosten såg illa ut. Antagligen första plåtslagarna som korsar tomtgränsen. Fick lite sms-assistans idag av dem och kanske blir ett jobb åt dem sen.

Borrat bort nitarna och lyft bort täckplåten runt rökröret, som visade sig vara lika rostigt högst uppe som nere vid kaminen. Tittar jag ner i isoleringens skarv ser jag att solen skiner in lite i botten mot nästa skorstensmodul (en halvmeter ner).

Ringt och mailat sotare för noggrannare bedömning.

Tänkte upp och se om översta halvmeterns modul går att få bort. Mycket tjära (eller nåt klet, som inte är brandfog) i skarven där.
 
  • Rostig rökrör med tjärbeläggning synlig vid skarven mellan två moduler, omgiven av tegelpannor. En hand pekar och rör vid en del av rökröret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig insida av ett rör, med tydliga avlagringar och slitage. Sidan av röret visar sprickor och ojämnheter, sannolikt från slitage och oxidering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på rostig bränsleluftkanal där en stor mängd rost och smuts är tydligt synlig mellan två sektioner av isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i isolering kring skorstensmodul, med ljus som tränger igenom och synlig mörk tjära eller annan kletig substans i skarven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig täckplåt har lossats runt en ventilationsrörsöppning på taket, med en glimt av sol genom isoleringens skarv längre ner i röret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en skorsten med avlyft täckplåt, som visar rost och en finger som pekar på sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostigt rökrör med borttagen täckplåt och synlig kamin på tak med tegelpannor, samt tjära i skarven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en rostig rökrörsmodul med skarv som har tjära och klet i kanterna samt smuts och damm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostigt rökrör på tak med bortmonterad täckplåt; synlig isolering och tätningsmaterial i skarven. Solpaneler och tegelpannor runtom. Skruvdragare bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person håller en rostig täckplåt som tagits bort från ett rökrör på ett tak. Solpaneler och takpannor syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostiga skarvar och täckplåt kring rökrör, med synlig skada och tjära i isoleringens skarv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en delvis nedmonterad skorstensmodul och angränsande takplåt med synliga rostskador och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Borttagen täckplåt runt ett rostigt rökrör på ett tak, med solpaneler, verktyg och handskbeklädd person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.