Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Verkar det tätt och bra, utan några fuktfläckar på råsponten/takets insida, spelar det ingen roll om taket ser konstigt ut, bara det håller tätt.
Naturligtvis skall man inte kunna se himlen genom taket. Däremot kan det komma in lite ljus och ändå vara tätt. Det måste man se på plats för att kunna bedöma korrekt.
Tack för svar. Ska kolla närmare nästa gång vi åker dit. Får försöka ta oss upp på taket o kolla från det hållet oxå. Tycker att det ser ut som att plåt kan ha flyttat sig
 
  • Förskjuten takplåt med synligt undertak och ljusinsläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast vad är det under taket då? En vind elller inrett?
Nån jättekatastrof är det ju inte att det glipar. Det gör det nog på många hus. Det är ju inte så att det forsar in vatten där. Är det inrett och skorstenen mynnar direkt i rum så är det klart att det inte bör bli blött där men i en öppen vind ser jag ingen katastrof i det hela.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilket byggår har huset? Finns besiktning gjord?
-57 tror jag. Ingen besiktning gjord inför vårat ev. köp
 
S Stefan1972 skrev:
Fast vad är det under taket då? En vind elller inrett?
Nån jättekatastrof är det ju inte att det glipar. Det gör det nog på många hus. Det är ju inte så att det forsar in vatten där. Är det inrett och skorstenen mynnar direkt i rum så är det klart att det inte bör bli blött där men i en öppen vind ser jag ingen katastrof i det hela.
Det är en vind. Vi ska dock inreda den senare
 
Hmmm, kanske läge att besiktiga hela byggnaden om ni inte ska helrenovera? Finns beskrivning som du kan lägga ut här?
 
Beskriving? Vi kommer att använda huset som sommarstuga
 
Beskrivning av fastigheten hos mäklarn ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Beskrivning av fastigheten hos mäklarn ?
Köper privat
 
Tack för alla svar. Uppskattas
 
Magnus E K
S Stefan1972 skrev:
Nån jättekatastrof är det ju inte att det glipar. Det gör det nog på många hus. Det är ju inte så att det forsar in vatten där. Är det inrett och skorstenen mynnar direkt i rum så är det klart att det inte bör bli blött där men i en öppen vind ser jag ingen katastrof i det hela.
Nja, inte så kul att få in vatten även om det inte är kubikmeter. Jag hade en betydligt mindre glipa (syntes inte alls inifrån vinden och inte enkelt från taket). Inget märktes så länge det kom normala regn och snöfall, men när det kom 80 mm på två dygn (slutet av augusti förra året) med vind i "rätt" vinkel kom det in, rann längs med murstocken på insidan av kökstapeten och kom ut vid sockeln till en liten pöl på köksgolvet (plastmatta). Då hade jag ändå varit uppe på vinden efter halva regnet utan att se något! Tätat nu.
 
Om taket i övrigt är tätt så räcker det ju att be en duktig plåtslagare plåta in hela skorstenen med bra överlapp så att inget vatten kan ta sig in.
 
  • Gilla
MikaViola
  • Laddar…
Tack för svar. Fått nummer till en plåtslagare nu så tänkte be han kolla upp hur mycket det skulle kosta att fixa :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.