Avfångning/avlivningS Steffo1980 skrev:
För fågel behövs inte skjutvapen. "Fåglars anatomi och storlek gör att det är bäst att utföra avlivningen ”för hand” och inte med skjutvapen."
https://jagareforbundet.se/globalas...er_ansokningar/avfangning-avlivning110922.pdf
edit: Glöm inte att fällan måste vittjas minst 2gånger per dygn. Och avser ni att fånga mer än en fågel bör avlivningen ske efter solen nedgång så de andra skatorna inte ser vad det innebär att flyga ner där. Dom lär sig snabbt...
Jag vet. Men den som jag citerade undrade varför det inte var tillåtet för gemene man att skjuta skator med luftvapen. I alla fall tolkar jag det såJ JeLö skrev:Avfångning/avlivning
För fågel behövs inte skjutvapen. "Fåglars anatomi och storlek gör att det är bäst att utföra avlivningen ”för hand” och inte med skjutvapen."
[länk]
edit: Glöm inte att fällan måste vittjas minst 2gånger per dygn. Och avser ni att fånga mer än en fågel bör avlivningen ske efter solen nedgång så de andra skatorna inte ser vad det innebär att flyga ner där. Dom lär sig snabbt...
Nu blandar jag mig i här också.K knipo skrev:
Har du licens för ett luftgevär som uppfyller kraven för klass4 vapen, alternativt skyddsjaktlicens på "vanligt" luftgevär så får du jaga skata med luftgevär. Dock vet jag inte hur lätt det är att få en sån licens. Skyddsjaktlicensen godkänns i princip bara till kommunens skyddsjägare.
Och även om du har en sån licens får du inte använda vapnet i tätbebyggt (eller om det bara var i detaljplanerat?) område utan skjuttillstånd från polisen. Detta får normalt sett bara kommunens skyddsjägare.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 915 inlägg
Njae, det finns (väl) inga "vanliga" licenser för klass 4 luftgevär. Dvs det är bara vid skyddsjakt som luftgevär kan komma på fråga. Och polisen delar inte ut sådana hur som helst.J JeLö skrev:Nu blandar jag mig i här också.
Har du licens för ett luftgevär som uppfyller kraven för klass4 vapen, alternativt skyddsjaktlicens på "vanligt" luftgevär så får du jaga skata med luftgevär. Dock vet jag inte hur lätt det är att få en sån licens. Skyddsjaktlicensen godkänns i princip bara till kommunens skyddsjägare.
Och även om du har en sån licens får du inte använda vapnet i tätbebyggt (eller om det bara var i detaljplanerat?) område utan skjuttillstånd från polisen. Detta får normalt sett bara kommunens skyddsjägare.
Det behövs inte skottlossningstillstånd från polisen för luftgevär. Dvs de kan skjutas "överallt" bara man har rätt i övrigt. Det är änna det som är finnessen med luftgevär. För alla krutvapen är det dock så att de inte får avlossas inom "tätort".
Om man skulle råka ha ett gammal luftgevär av kaliber .22 (eller större) som klarar kraven (det fanns sådana), så hjälper det inte här, eftersom man inte får bedriva jakt med sådana vapen. De får endast används för målskjutning.
Fågel behöver man som sagt inte avliva med gevär, utan ett snabbt slag i nacken med pinne är den rekommenderade metoden. (Man får enligt jägarförbundet inte vrida nacken av dem som primär avlivningsmetod).
Och kråkbåset kan fungera alldeles utmärkt (har för mig iaf). Särskilt om man låter fåglarna vänja sig, samt "åtlar" korrekt.
Har luftgeväret en anslagsenergi på 150J får du jaga med detta som ett klass 4 vapen. Dock finns det inte så många luftgevär som klarar det, och hurvida en "vanlig" jägare kan få licens för det låter jag vara osagt. Samtidigt måste kulorna vara av expanderande typ, vilka inte heller verkar vara särskilt vanliga.lars_stefan_axelsson skrev:Njae, det finns (väl) inga "vanliga" licenser för klass 4 luftgevär. Dvs det är bara vid skyddsjakt som luftgevär kan komma på fråga. Och polisen delar inte ut sådana hur som helst.
Det behövs inte skottlossningstillstånd från polisen för luftgevär. Dvs de kan skjutas "överallt" bara man har rätt i övrigt. Det är änna det som är finnessen med luftgevär. För alla krutvapen är det dock så att de inte får avlossas inom "tätort".
Om man skulle råka ha ett gammal luftgevär av kaliber .22 (eller större) som klarar kraven (det fanns sådana), så hjälper det inte här, eftersom man inte får bedriva jakt med sådana vapen. De får endast används för målskjutning.
Fågel behöver man som sagt inte avliva med gevär, utan ett snabbt slag i nacken med pinne är den rekommenderade metoden. (Man får enligt jägarförbundet inte vrida nacken av dem som primär avlivningsmetod).
Och kråkbåset kan fungera alldeles utmärkt (har för mig iaf). Särskilt om man låter fåglarna vänja sig, samt "åtlar" korrekt.
Är det klass4 har jag fått lära mig att man behöver skottlossningstillstånd även för luftgevär, men kan ha fel.
För de gamla luftgevären av kaliber .22 kan man få skyddsjaktlicens, om man är skyddsjägare och utgångshastigheten på kulan är minst 180m/s (tror det var 180, eller var det 150m/s?)
Slutsatsen bör ju ändå vara att ge fan i att skjuta, ring kommunjägaren eller sätt upp en fälla.
Kråkbåset är enklare att bygga, men här på österlen har skatorna hellre gått ner i den danska fällan.
Har förresten hört talats om en som fångade skator med en kraftig råttfälla, slagfälla. Inte heller en godkänd metod som fungerar.
Inte på orden tillåtet, men högst olämpligt. Risken att risken att någon i grannskapet ser dig springa runt på tomten och skjuta skator är för stor och sen är cirkusen igång. Djuraktivister kommer klottra ner ditt hus, ringa mitt i natten och tälta på parkeringen samt sätta upp skyltar i hela trädgården att du är en djurplågare av enorma proportioner. Därtill lär du få en polisanmälan på halsen.K knipo skrev:
Och mina inlägg i denna tråden är bara skrivna utifrån praktiska och rimliga aspekter. Inte lagbok.
Det där är tyvärr väldigt sant. Många skyddsjägare utsätts för detta.mexitegel skrev:Inte på orden tillåtet, men högst olämpligt. Risken att risken att någon i grannskapet ser dig springa runt på tomten och skjuta skator är för stor och sen är cirkusen igång. Djuraktivister kommer klottra ner ditt hus, ringa mitt i natten och tälta på parkeringen samt sätta upp skyltar i hela trädgården att du är en djurplågare av enorma proportioner. Därtill lär du få en polisanmälan på halsen.
Och mina inlägg i denna tråden är bara skrivna utifrån praktiska och rimliga aspekter. Inte lagbok.
En äldre herre i utkanten av byn lämnade tillbaka en katt som gått in i hans grävlingsfälla för ett par veckor sen. Han blev genast uthängd på facebook som djurplågare.
Nu har jag inga skatproblem men är glad att jag bor där jag bor för hos mig skulle ingen höja på ögonbrynen för lite fågeljakt utan snarare vilja hjälpa till.mexitegel skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 915 inlägg
Ja, det blev tydligen ändrat. Så om det uppfyller klass 4 kraven, så får man jaga med det allmänt. Men det kräver då som sagt licens.J JeLö skrev:Har luftgeväret en anslagsenergi på 150J får du jaga med detta som ett klass 4 vapen. Dock finns det inte så många luftgevär som klarar det, och hurvida en "vanlig" jägare kan få licens för det låter jag vara osagt. Samtidigt måste kulorna vara av expanderande typ, vilka inte heller verkar vara särskilt vanliga.
Det visar sig när jag slår upp att det inte är tydligt, och tolkas lite olika i de olika polisdistrikten. Detta för skyddsjakt. Vad jag vet så finns det inget förtydligande. Så vissa poliser kräver tillstånd, andra inte. (Om någon hittar något definitivt, så är iaf jag mycket intresserad.)J JeLö skrev:
Tror inte man kan få licens för ett gammalt vapen, eftersom de är just licensfria. I så fall så måste det först göras licenspliktigt (kan en snäll vapenhandlare göra) och då är det ju, per definition, inte licensbefriat längre. (Hade en bekant som trimmade sitt licensbefriade PCP-gevär på skyddsjaktslicens. Han fick lämna in det till en vapenhandlare som lämnade tillbaka det, fast nu licenspliktigt. Mot en avgift... )J JeLö skrev:
Och att kulan skall expandera är som du antyder snick-snack, en hårdblykula expanderar inte i de farterna genom en skata (eller kråka heller för den delen). Men det står så, så då måste man ha det. Hur det skall gå till, det vet ingen direkt.
Och ja, det finns säkert bättre fällor än kråkbåset, men den är enkel att bygga och fungerar bevisligen. En Norsk kråkfälla är säkert ännu bättre, men lite stor för iaf min trädgård...
Får väl skippa hårdblykulan och ha en kulla fylld med lämplig substans. Då kanske skatrackarn även blir "automatplockad". Börjar bli avancerat det här...lars_stefan_axelsson skrev:
S Steffo1980 skrev:
Min fråga, och det jag ville ha preciserat, var varför man inte skulle få skjuta skator på tomten.K knipo skrev:
Allt det i inlägg 10
Det jag undrade över var varför man inte skulle kunna skjuta skator på tomten.S Steffo1980 skrev:
Det är klart man får, om man bara följer reglerna.
Jag gör det inte sällan hemma om jag får chansen.
Får du? Nej.
Går det? Ja, men skaffa ett kraftigare luftvapen som Daniel109 skriver om. Är det tättbebygt område är det dock helt uteslutet att skjuta över huvud taget. Du måste vara helt säker på att kulan inte kan skada något annat/annan än det du avser.
Det i inlägg 10 svarar inte på det påståendet.
I övrigt kan jag säga att det går att få licens för jakt med luftgevär. Bara det uppfyller Naturvårdsverkets bestämmelser som ett klass 4 vapen.
Dvs att anslagsenergin skall vara minst 150 joule vid mynningen, kulan skall expandera. Minst 5,5mm och pipan skall vara räfflad.
Vad gäller skyddsjakt med luftgevär är det lite annorlunda.
Och att skjuta luftgevär på sin tomt är inte olagligt, såvida man håller sig till reglerna. Även om det är inom detaljplanerat område.
Förutom att man skall vara över 18 år så får man ha sunt förnuft. Lite förenklat.
Edit.
Oj då!
Jag blev uppehållen mitt i mitt skrivande.
O ser nu att det trillat in fler bra svar jag inte såg innan jag skickade.
Sorry.