2 475 läst · 22 svar
2k läst
22 svar
Skivmaterial till enklare arbetsbänk för diverse småarbeten
Medlem
· Blekinge
· 10 681 inlägg
Jag har plywood som jag klär med mjölkpapp. Detta är ett tåligt skyddspapper med en vit plastad yta. Används även som anteckningspapper. 2-3 gånger om året åker det fram nytt sådant och jag får en fin fräsh yta.
Jag hittade en gammal dörr till en koja som min fru och svärfar byggde för 20 år sedan. Tyckte det kunde vara kul att använda den som skiva. Den är dock förstås väldigt stickig och sliten så jag vill slipa upp den innan jag och dottern börjar fixa med den.
Vilka kornstorlek borde jag använda för att slipa den? Borde rimligen börja vädligt grovt för att sedan gå ner i storlek, men vilka intervall är jag lite osäker på.
Jag har en excenterslip från Dewalt - fungerar även andra märkens slippapper eller behöver man av någon anledning köpa samma märke?
Vilka kornstorlek borde jag använda för att slipa den? Borde rimligen börja vädligt grovt för att sedan gå ner i storlek, men vilka intervall är jag lite osäker på.
Jag har en excenterslip från Dewalt - fungerar även andra märkens slippapper eller behöver man av någon anledning köpa samma märke?
Att skruva eller limma en skiva av slätplåt på dörren tycker jag du ska överväga, det bör ge en tålig yta snabbt och billigt.F Funcadelic skrev:
Du kan köpa vilket märke som helst så länge hålbilden är samma.F Funcadelic skrev:Jag hittade en gammal dörr till en koja som min fru och svärfar byggde för 20 år sedan. Tyckte det kunde vara kul att använda den som skiva. Den är dock förstås väldigt stickig och sliten så jag vill slipa upp den innan jag och dottern börjar fixa med den.
Börja med 40 korn och sen 60, 80, 120 - längre behöver du inte gå om det ska vara för att ha som planteringsbänk eller arbetsyta. Olja den för att få lite bättre fuktmotstånd.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Skivmaterial till utekök?
Altan & Uteplats -
Vad för skivmaterial till snickarbänk utomhus under tak?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilket skivmaterial ska jag använda till lekplats?
Trädgård allmänt -
Skivmaterial för att tillverka höga golvsocklar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Tips för säkrare vattentillgång och enklare påfyllning, julgran
Övrigt Off Topic