F falkn skrev:
Du måste ha gips även inne i nischen, sidor och bakstycke.
Korrekt och sedan fuktskydd och kakel / klinker, så det ser tight ut i nischen. :thinking:
 
  • Gilla
Lacke_Linghult
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Korrekt och sedan fuktskydd och kakel / klinker, så det ser tight ut i nischen. :thinking:
Hej, tänkte göra likadan lösning som TS, men menar du att man ska kakla i nischen också, sen sätta fixturen och skiva över?
 
coconut
P pappel skrev:
Hej, tänkte göra likadan lösning som TS, men menar du att man ska kakla i nischen också, sen sätta fixturen och skiva över?
Vår plattsättare satte inget kakel i nischen för fixturen. De gjorde såhär.

Plywood, gips och tätskikt i nischen.
Sen byggde de in fixturen med en våtrumsskiva som de sen kaklade på.
 
Står klart och tydligt tätskikt ska bekläs bakom fixturen sedan räcker det med bygga in fixturen där ute behöver du dock inget tätskikt
 
Så gjorde jag
 
  • Delvis kaklad duschhörna med vit kakel och vattentätningsskikt synligt på väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis kaklad duschvägg och golv med synlig avloppsinstallation och väntande elkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med gipsvägg som har en blå eluttagsbox och rörinföringar i väntan på ytterligare installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
coconut
Stefan111173 Stefan111173 skrev:
Står klart och tydligt tätskikt ska bekläs bakom fixturen sedan räcker det med bygga in fixturen där ute behöver du dock inget tätskikt
Var hittar jag den infon? Vad jag kan hitta ska golvet ha keramiskt ytskikt men det är inte nödvändigt för väggarna.
 
coconut coconut skrev:
Var hittar jag den infon? Vad jag kan hitta ska golvet ha keramiskt ytskikt men det är inte nödvändigt för väggarna.
Boverkets bygg regler
 
P pappel skrev:
Hej, tänkte göra likadan lösning som TS, men menar du att man ska kakla i nischen också, sen sätta fixturen och skiva över?
Fuktskydd ska täckas med åtminstone fix så jag kakelsätter alltid allting innan fixturen monteras och den byggs in.

Stefan111173 Stefan111173 skrev:
Står klart och tydligt tätskikt ska bekläs bakom fixturen sedan räcker det med bygga in fixturen där ute behöver du dock inget tätskikt
Korrekt... inget tätskikt behövs på beklädnaden av fixturen men specifik fukttålig skiva används med fördel där istället för gips.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Fuktskydd ska täckas med åtminstone fix så jag kakelsätter alltid allting innan fixturen monteras och den byggs in.

Tack, det verkar ju logiskt så klart. Byggde en nisch i väggen nu som jag ska sätta fixturen i i likt TS och tänkte gå över till målat tätskikt där med väv så jag slipper kakel.

Men jag har nischen i en snedtaksvägg och kommer inte kunna lyfta bort något hyllplan för service utan får då riva loss yttre skiva och kakel, vilket jag börjar tveka på om tex spolmekanismen börjar krångla eller liknande. Nån med erfarenhet att Geberit fixturer krånglar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.