17 563 läst · 24 svar
18k läst
24 svar
Skivmaterial och tätskikt framför fixtur för vägghängd wc
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Vår plattsättare satte inget kakel i nischen för fixturen. De gjorde såhär.P pappel skrev:
Plywood, gips och tätskikt i nischen.
Sen byggde de in fixturen med en våtrumsskiva som de sen kaklade på.
Står klart och tydligt tätskikt ska bekläs bakom fixturen sedan räcker det med bygga in fixturen där ute behöver du dock inget tätskikt
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Fuktskydd ska täckas med åtminstone fix så jag kakelsätter alltid allting innan fixturen monteras och den byggs in.P pappel skrev:
Korrekt... inget tätskikt behövs på beklädnaden av fixturen men specifik fukttålig skiva används med fördel där istället för gips.Stefan111173 skrev:
Paul-Staffanstorp skrev:Fuktskydd ska täckas med åtminstone fix så jag kakelsätter alltid allting innan fixturen monteras och den byggs in.
Tack, det verkar ju logiskt så klart. Byggde en nisch i väggen nu som jag ska sätta fixturen i i likt TS och tänkte gå över till målat tätskikt där med väv så jag slipper kakel.
Men jag har nischen i en snedtaksvägg och kommer inte kunna lyfta bort något hyllplan för service utan får då riva loss yttre skiva och kakel, vilket jag börjar tveka på om tex spolmekanismen börjar krångla eller liknande. Nån med erfarenhet att Geberit fixturer krånglar?