Vi äger ett friköpt gavelradhus i en ekonomisk förening. Förening sköter om bl.a krypgrund, tak, värmesystem, varm- och kallvatten etc. Från 1966, i sydvästläge med normal standard. Elementen är alla varma, gaveln är tilläggsisolerad sen ett par år tillbaka och merparten fönster är bytta - men vi fryser något vansinnigt (ca 18-19 grader)! Särskilt kallt är vardagsrumsgolvet. Frågan är vad ska prioriteras? Vi har inte råd att göra allt samtidigt. Vilket bör vi göra först?
  • Byta de sista, stora originalfönsterna + altandörr i vardagsrum (se bild)
  • Lägga golvvärme?
Jag söker alla tips jag kan få på hur vi effektivt kan höja värmen om vintrarna! :worried:

Krypgrunden är värmesatt till ca 12 grader av föreningen. Jag vet inget om hur väl taket är isolerat, också det är föreningens ansvar.
 
  • Vardagsrum med soffa, bord, stolar och stor fönsterparti med altandörr som kan behöva bytas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp tofflor och en luftvärmepump?
 
  • Gilla
JNL78 och 5 till
  • Laddar…
Även om föreningen sköter allt detta är det bra att vara välinformerad. Mät temperaturen i krypgrunden och på vinden. kolla hur isoleringen ser ut på vinden. Kolla om det drar in kall luft någonstans (fönsterspringor, nyckelhål, eluttag mm). Kolla hur tilluften är inställd.
 
  • Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
En termokamera kan ge svar på var kylan tar sig in. Terrassdörrar är kända för dålig isolering t.ex.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Köp tofflor och en luftvärmepump?
Som du kanske kan föreställa dig, är tofflor ett måste vid det här laget. Min tvååring är ofta kall trots extra kläder. En luftvärmepump känns som en sista utväg. Det bör finnas flera sätt att lösa det här på?
 
E etompau skrev:
En termokamera kan ge svar på var kylan tar sig in. Terrassdörrar är kända för dålig isolering t.ex.
Utmärkt idé! Jag tror jag kan få tag i en termokamera faktiskt. Tack för bra tips!
 
18-19 grader är faktiskt normalt för ganska många. Barn fryser oftast mycket mindre än vad föräldrarna tror.
 
  • Gilla
Kungen_283746 och 13 till
  • Laddar…
Hur får ni värmen från föreningen? Har ni tilledningsvatten med en viss temperatur (beroende på yttertemperatur)?
 
Bara en lös tanke, kan det vara så att ni är längst bort från värmekällan i ert gavelhus och att värmen går åt att värma upp hos grannarna?

Fråga grannarna hur varmt de har och se om föreningen har regler för vilken värme de ska hålla. Kanske behöver framledningstemperaturen höjas
 
  • Gilla
Kungen_283746
  • Laddar…
Fixfia Fixfia skrev:
vi fryser något vansinnigt (ca 18-19 grader)! Särskilt kallt är vardagsrumsgolvet.
Täta / dreva runt alla fönster och dörrar.
Det som kyler ner golven mest är nog tjyvdrag, som t.ex. kommer in via de stora fönstren i vardagsrummen.

Och framför allt: Stäng trädgårdsdörren! Den står ju på vid gavel på bilden :worried:
 
  • Gilla
Fixfia och 14 till
  • Laddar…
Det var nog värt "bästa svaret".

Det ser ut som att vänster radiatorn i vardagsrummet är inspärrad bakom soffan. Ta bort soffan eller flytta den fram 3 decimeter.
 
  • Gilla
Fixfia och 7 till
  • Laddar…
Bytte till två helglasade fönsterdörrar 2017 i nedervåningen, märkbar skillnad i komfort (mindre ljud utifrån och varmare på golven). Minskad total elförbrukning med ca 5%. Kostnad ca 15 000 kr /st.
De gamla fönsterdörrarna var tillverkade 1987
Tror dock inte att det är hela lösningen för dig
 
  • Gilla
Fixfia
  • Laddar…
Det ser ut som att ni har gamla radiatorer. Kan det vara så att ni numera har en lägre framledningstemp på vattnet så att radiatorerna inte avger tillräckligt med effekt?
Jag hade detta bekymmer i köket så jag monterade fläktar under elementet och det höjde rumstemperaturen 2-3 grader och golven känns varmare när luften cirkulerar.
Finns att köpa färdiga lösningar på http://www.elementflakten.se/ men jag byggde egen med datafläktar.

/M
 
Redigerat:
  • Gilla
Fixfia och 1 till
  • Laddar…
Det är absolut värt att testa att flytta bort soffan från fönstret.
Att byta hela fönsterpartiet kan ha god effekt men är ju också rejält dyrt..
Golvvärme (vattenburen förståss) är ett större jobb, men gör ju definitivt golven varma och sköna.
Men man blir ju lite nyfiken på hur golven är isolerade, om de känns kalla trots uppvärmd krypgrund? Jag skulle nog öppna golvet i hörnet bakom soffan och kika på det.
 
  • Gilla
Fixfia
  • Laddar…
Jag hade kollat om man kunde installera en kamin i vardagsrummet ☺
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.