10 298 läst · 39 svar
10k läst
39 svar
Skippa Telia-ledning, men vill ha bra internet! /IP-telefoni?
Försäljare eller ingenjör?esox71 skrev:
Vi har byggt nytt och hoppade över telia,dom kan ändå inte erbjuda Adsl trots att vi bara bor 7 km från Stan!
Ringer man och ber om att få inkopplat så kommer man till ett callcenter som inte har en aning om var man bor,och dom skickar inte ut någon heller.Enligt Telia skulle jag uppge grannens tele nr,avstånd till närmaste station,avstånd till närmaste granne och fan och hans moster.Känns som att Telia inte vill koppla in fler hus till det fasta nätet.
Stadsnätet erbjöd Wimax 2Mbit eftersom det är ny teknik så vi blev pilotkunder.
Fungerar över förväntan med två tonåringar och tre datorer som står och tuffar.Kör IP telefoni också även det funkar bra.
Ringer man och ber om att få inkopplat så kommer man till ett callcenter som inte har en aning om var man bor,och dom skickar inte ut någon heller.Enligt Telia skulle jag uppge grannens tele nr,avstånd till närmaste station,avstånd till närmaste granne och fan och hans moster.Känns som att Telia inte vill koppla in fler hus till det fasta nätet.
Stadsnätet erbjöd Wimax 2Mbit eftersom det är ny teknik så vi blev pilotkunder.
Fungerar över förväntan med två tonåringar och tre datorer som står och tuffar.Kör IP telefoni också även det funkar bra.
snysop skrev:
finns fler / bättre väl än Tele2...
3 har riktigt fastpris på sitt bredband...
NMT har även de fastpris, det sitter jag på fast jag bor mitt inne i en stad där jag kan få 30/30 Mbit/s direkt i ett nätverksuttag i lägenheten... men valde NMT då det är trådlöst = kan ta med.
NMT klarar IP-telefoni och webb-tv.
3 Mobilt bredband med Turbo-3G klarar IP-telefoni det med ( kör ip-telefoni över 3G nätet med en Nokia N95 )
Varför ska man välja det ena eller andra? Skulle inte välja bort en fast anslutning i hemmet om jag kan få det till en för mig acceptabel kostnad, kör Adsl i hemmet med Internet, IPTV och IP-telefon till grabben, själva har vi vanlig "koppartelefon" och Boxer, PC'na vi har körs både trådlöst och via kabel. Sedan har jag möjlighet att nå internet och hantera mail, mm, från både mobilen och PC via mobilkoppling eller publika WLAN. Sommarstugan har jag kört GSM men går jag 75m ned till bryggan så går det bra att köra 3G från solstolen, där ska jag nu uppgradera PC-kortet till Edge-funktionalitet för att se om det blir bätte snurr även i stugan.
Trots att jag har anknytning/arbetar med tekniken vi talar om så är den i sig ointressant, det är vad jag kan nyttja den till som gör den intressant. Självklart spelar kostnaden in, men den är helt individuell utifrån vilka medel man har och vad man vill använda det till.
Trots att jag har anknytning/arbetar med tekniken vi talar om så är den i sig ointressant, det är vad jag kan nyttja den till som gör den intressant. Självklart spelar kostnaden in, men den är helt individuell utifrån vilka medel man har och vad man vill använda det till.
Frågan är förstås inte om mobilt bredband kan ersätta fast utan om ett mobilt bredband är tillräckligt bra för de behov man har!
Här där jag sitter och skriver i min källare så får jag 4 - 5.5Mbps, (just nu tom 5.7Mbps) på mitt bredband och en latency på 60ms, det är tillräckligt bra för att tex surfa på Byggahus och att skicka och ta emot mail osv. Vad som kanske är mer intressant är att jag samtidigt kan skicka information med en hastighet av 1.25Mbps vilket är snabbare än mitt ADSL som bara klarar 0.7Mbps, det ger en märkbar skillnad om man skall skicka stora filer som attachements till mail tex.
Om man har dålig 3G täckning där man bor så kan man förbättra mottagningen betydligt med en extern antenn som man ansluter till sitt 3G kort, (om det har en antennkontakt vilket tyvärr inte alla har) det finns ett flertal olika antenner att köpa tex på Clas Ohlsson och andra ställen, det kan vara en bra lösning för sommarstugan tex.
Här där jag sitter och skriver i min källare så får jag 4 - 5.5Mbps, (just nu tom 5.7Mbps) på mitt bredband och en latency på 60ms, det är tillräckligt bra för att tex surfa på Byggahus och att skicka och ta emot mail osv. Vad som kanske är mer intressant är att jag samtidigt kan skicka information med en hastighet av 1.25Mbps vilket är snabbare än mitt ADSL som bara klarar 0.7Mbps, det ger en märkbar skillnad om man skall skicka stora filer som attachements till mail tex.
Om man har dålig 3G täckning där man bor så kan man förbättra mottagningen betydligt med en extern antenn som man ansluter till sitt 3G kort, (om det har en antennkontakt vilket tyvärr inte alla har) det finns ett flertal olika antenner att köpa tex på Clas Ohlsson och andra ställen, det kan vara en bra lösning för sommarstugan tex.
"Intressant...hur kommer man runt Shannon-Hartleys teorem?"
Det gör man förstås inte så vad man kan göra istället är att skicka information på flera parallella informationskanaler samtidigt sk MIMO teknik. MIMO som betyder Multiple Input, Multiple Output bygger på att man använder mer än en sändarantenn och mer än en mottagarantenn tex 2 på varje sida. Enklaste varianten är sända och ta emot information på antenner med olika polarisation och då dessa informationsströmmar inte stör varandra så kan man fördubbla informationsmängden på samma frekvens utrymme.
MIMO kommer i 3G näten under nästa år och kommer att tillåta teoretiskt upptill 28Mbps. Man har också testat mer avancerade MIMO varianter med upptill 16 + 16 sändar och mottagarantenner vilket förstås ger ännu större möjligheter för framtiden.
Det gör man förstås inte så vad man kan göra istället är att skicka information på flera parallella informationskanaler samtidigt sk MIMO teknik. MIMO som betyder Multiple Input, Multiple Output bygger på att man använder mer än en sändarantenn och mer än en mottagarantenn tex 2 på varje sida. Enklaste varianten är sända och ta emot information på antenner med olika polarisation och då dessa informationsströmmar inte stör varandra så kan man fördubbla informationsmängden på samma frekvens utrymme.
MIMO kommer i 3G näten under nästa år och kommer att tillåta teoretiskt upptill 28Mbps. Man har också testat mer avancerade MIMO varianter med upptill 16 + 16 sändar och mottagarantenner vilket förstås ger ännu större möjligheter för framtiden.
Intressant diskussion. Vi har bott drygt ett år i vårt hus nu, utan Telia-kabel. Telefonräkningen är mycket lägre nu än när vi bodde i lägenhet med Telia-abonnemang. Internet kör vi med 3g, och det fungerar bra. När vi började, för ett år sedan, var 3g-uppkopplingen otroligt seg, men nu har vi de utlovade hastigheterna. Just nu ligger jag på soffan, med laptopen på magen och surfar runt, och det går mycket bra. Ok, det är inga superhastigheter, men vi ska byta till 3 om en månad, och de har 3,6 mbit här ute hos oss så förhoppningsvis blir det bättre. Men, att surfa runt, maila, chatta och kolla på youtube (man kan få vänta lite ibland) funkar bra.
Skickar med en bild på de senaste månadernas hastigheter (från tptest). De tre höga mätningarna i onsdags var från Arlanda så de räknas inte.
Skickar med en bild på de senaste månadernas hastigheter (från tptest). De tre höga mätningarna i onsdags var från Arlanda så de räknas inte.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
jag har haft trådlöst internet en gång i tiden, wi-fi det var på 6Mbit båda riktningarna, och det var i stort sett bara jag som delade på den anlutningen, tyvärr hade den en gräns på10Gig per månad, men för surfning och spelserver funkade det utmärkt, när jag bytte till telia adsl 2Mbit/0.5Mbit så gjorde jag av med 10Gig på 2 dagar -> 150Gig i månaden, men det duger inte för att driva spelserver pga den låga upphastigheten, Jag är rätt säker på att man inte räknar med att ha sådana kunder på 3g och då är det väl lika bra de begränsar datamängden till ett antal Gig i månaden.
Så det beror nog helt på hur man tänker använda sin anslutning.
Så det beror nog helt på hur man tänker använda sin anslutning.
Man begränsar hastigheten med ett tak pga det är en delad teknik, nätet klarar inte att folk sitter 24/7 och laddar ned filer via bittorrent.
Alla operatörer har en begräsning. Men sen tror jag också det där är en generationsfråga, jag skulle ALDRIG acceptera tillgång till Internert enbart via 3g-uppkoppling. Vilket öde. Och då har jag suttit på 28.8k modem också från början.
Men för er som är +30 så är användningen av Internet ganska begränsad, det är lite Aftonbladet och andra små sidor, e-post och youtube. Och klart då fungerar en 3g-uppkoppling hyfsat.
Alla operatörer har en begräsning. Men sen tror jag också det där är en generationsfråga, jag skulle ALDRIG acceptera tillgång till Internert enbart via 3g-uppkoppling. Vilket öde. Och då har jag suttit på 28.8k modem också från början.
Men för er som är +30 så är användningen av Internet ganska begränsad, det är lite Aftonbladet och andra små sidor, e-post och youtube. Och klart då fungerar en 3g-uppkoppling hyfsat.
Haha, ja de e humor!ollebanan skrev:
Så här ser det ut på Telenor "mina sidor" just nu för kommande räkning:
Samtalstid 18 tim: 00 min: 38 sek
Specifik samtalstid utomlands 00 tim: 00 min: 00 sek
Volym, GPRS/3G 58.77 GB
Alltså; Telenor har ingen 5Gb-gräns, vilket för övrigt är en pinsam gräns.
Vi har Turbo 3G som ENDA internet/IP-tele lösning. För Internet fungerar det precis som vår 2Mbit ADSL-uppkoppling på jobbet, dessvärre inte lika bra för IP-telefonin dock, det är en hel del störningar till och från.
Vi ligger stadigt på 2Mbit och svarstider på 120ms enligt TP-Test, det är inte optimalt, men får lov att täcka våra behov när man ser till vad det skulle kosta att dra ut en koppartråd hit i skogen på Ljusterö. Så har vi då ingen spelserver heller (30+), dock en filserver som tickar och laddar ner filer. Även filer på sisådär 4,3Gb funkar bra att ta ner med lite tålamod, servern står ju ändå på dygnet runt.