D
P Pin skrev:
Du menar i midjehöjd tio centimeter innanför dörren i varje rum?
Ja, det brukar var det bästa stället, sen ska det ju mycket till för att man skulle vilja sätta det på näst bästa stället…..men TS tycks ju högt värdesätta att han kan bära runt på sin brytare.

Personligen tycker jag dock midjehöjd blir lite lågt…..något under brösthöjd

• Gilla
Pin
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Ska bli spännande att se hur mycket billigare det blir. Jag har, som sagt var, gjort samma resa och med smarta strömbrytare och smarta ljuskällor kan man göra mycket roligt, men inte spara pengar...
Det är väl inte så svart att räkna ut att det blir:

strömbrytare 125 kr
Dosa 25 kr
FK snitt kanske 50 kr
Arbete på varje dosa 30 min 250 kr (dragning)
Arbete inkoppling 50 kr

Helt skippa vanliga brytare och dosor blir en besparing på 500 kr per brytare.

Därifrån måste man ju såklart dra av plejd-pucken och den arbetstid som är förenat med den installationen.

A
D Derbyboy skrev:
Det är väl inte så svart att räkna ut att det blir:

strömbrytare 125 kr
Dosa 25 kr
FK snitt kanske 50 kr
Arbete på varje dosa 30 min 250 kr (dragning)
Arbete inkoppling 50 kr

Helt skippa vanliga brytare och dosor blir en besparing på 500 kr per brytare.

Därifrån måste man ju såklart dra av plejd-pucken och den arbetstid som är förenat med den installationen.
Tror det blir ännu mer besparning. En vanlig kvalitets LED dimmer kostar 600-700 kr elgrossist
(ej Rusta, DollarStore, Biltema)

D
Har du räknat något själv eller litar du blint på att elektrikern har ditt bästa i åtanke?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
D
Men alltså vi jämför väl bara att dra fram tråd och sätta dosa?

Det är ju det alla tycker är jättedumt att skippa (förutom din elektriker och du).

Sen när du dragit fram slang, tråd och satt dosa så kan du ju välja precis samma lösning som om du inte haft dosa, tex plejd.

Det som är korkat är ju inte att installera ett smart system utan att strunta i att dra fram slang till dosa vid plats för strömbrytaren.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
MrJay
Magnus Filip skrev:
Tror det blir ännu mer besparning. En vanlig kvalitets LED dimmer kostar 600-700 kr elgrossist
Vilken LED dimmer exakt är det du tänker på samt vilken elgrossist (Elektroskandia, Selga, Malmbergs, Storel, Solar..) ?

Magnus Filip skrev:
Svarade i ditt inlägg, ovan.
Tycker det är dummare att inte ha dem.
Väldigt vad det har triggat igång flera här. Antar att de är rätt traditionella, vanemänniskor. Helt ok.
Själv är jag motsatt det. Alla är olika.
Förutom när det gäller kontanter då? :)

Man kan ju vända på det.

alla utom TS, ponera att ni ska köpa ett hus. All el är nydragen, men inte en brytare. Hade det påverkar er värdering av huset ? Isåfall hur mycket ?

Jag hade iallafall värderat ner ett sådant hus ganska mycket.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
A
D Derbyboy skrev:
Har du räknat något själv eller litar du blint på att elektrikern har ditt bästa i åtanke?
Litar blint på hantverkarna. De är rädda om sitt rykte ute på landet.

Frågasätter folk dig mycket på ditt jobb? Eller låter de dig göra ditt bästa?

Får se vad systemet går på bara. Det ska ju bli lägre pris än klassiska brytare m.m.

Lustigt att du litar så blint på "dina" hantverkare när du inte litar på alla yrkesmän här på forumet som avråder dig :thinking:

• Gilla
  • Älska
guggen och 8 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:

Ifrågasätter folk dig mycket på ditt jobb? Eller låter de dig göra ditt bästa?

Får se vad systemet går på bara. Det ska ju bli lägre pris än klassiska brytare m.m.
Jag hoppas du inte blir chockad nu men det finns ohederliga människor överallt, såväl på landet som i stan. Likaså hantverkare. Dom är människor precis som alla andra.

Sedan så är man lite nyfiken, vad är det egentligen som drar ? pengarna som du kanske eventuellt sparar eller resultatet ? I början pratade du mycket om hur smidigt det skulle bli och hur "modern" det skulle blir. Men nu är det mer fokus på "om det är billigare". Att iallafall för sig själv komma fram till vad man optimerar brukar hjälpa vid beslut. Det går inte att optimera två parametrar.

En anekdot: Min elektriker berättade i veckan att en kund hade kontaktat honom för de hade så mycket knappar, och brytare, och plejd och valmöjligheter att de inte kunde tända rätt lampor. Tror nog det kommer en liten backlash kring hysterin att varje belysningskälla ska gå att styra internt.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E elmont skrev:
Lustigt att du litar så blint på "dina" hantverkare när du inte litar på alla yrkesmän här på forumet som avråder dig :thinking:
Alla är är dumma i huvudet och vet inte vad de talar om och de är OM NÅGOT, glada amatörer. Elektriker, snickare och hemmautmationsrådgivare är alla skyddade yrkestitlar och en sådan skulle aldrig sitta på detta forumet och diskutera sina intressen. Sådana forum finns bara på Darkwebb.

Magnus Filip skrev:
Är detta en bra idé?
Utan att ha läst hela tråden:

Nej.

Magnus Filip skrev:
Med trådlösa brytare binder du dig till dom som finns till det systemet. Du kan själv inte välja utseendet på brytarna du ska ha. Men du kanske nöje dig med vita eller kanske svarta plast brytare. Själv har jag brytare i porslin från Fontini med puckar bakom.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:

Frågasätter folk dig mycket på ditt jobb? Eller låter de dig göra ditt bästa?

Tänk långsiktigt. Byte av brytare och hubb "om sådan behövs" efter 20-25år, batterier en gång om året. Fråga din elektriker om han har räknat med sådana saker.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.