mycke_nu skrev:
Hej Funkis:

Min Cylinda SverigeTorken 04 går att koppla på tvåfas för högre torkeffekt. TM går mycket riktigt på enfas.
Min Siemens går att köra på 16A enfas, blir ganska mycket kortare torktider. Om det blir någon besparing vet jag dock inte :)

Det går att låsa de flesta (alla?) dvärgbrytare med en låsbygel.

Danne031 skrev:
Duger automat med tejp över sig? Eller måste det fysiskt gå att låsa?
Om du tycker att det räcker för din egen säkerhet, så varför inte? Själv litar jag inte enbart på en dvärgbrytare utan låsbygel.

L
viktor.hj skrev:
Det behövs ALLTID låsbar tvättmaskinsbrytare för anslutning av TT och TM. Finns inga undantag.
Är du helt säker på att det behövs. På alla TM/TT som jag installerat har jag endast använt väggutag.

Kan man dra ut en stickpropp är det ju det säkraste, ingen kan ju av misstag sätta in den utan att vara medveten om vad denne gör och man kan klart se att strömmen är bruten :)

Fnularn skrev:
Det är inte så att du kanske inte litar på Frugan Mycke-nu!?:)
:D Inte små-Myckarna heller! Vad jag menade som svar på pefos fråga var att jag litar på dvärgarna ur elektrisk synvinkel, dvs att det verkligen bryts.

T
viktor.hj skrev:
Det behövs ALLTID låsbar tvättmaskinsbrytare för anslutning av TT och TM. Finns inga undantag.
Betyder det att jag måste låta montera in någon slags brytare för min gamla, fast anslutna tvättmaskin? Hur är det med varmvattenberedaren?

Eller gäller det bara om jag byter tvättmaskin?

Eller om jag byter central?

Är det här bara ett resultat av de obegripliga reglerna som säger att jag eller en reparatör får göra precis vad som helst I en fast ansluten maskin, men får inte ansluta eller koppla bort den utan behörighet?

Du kan göra på endera vis tanaris.
Vad gäller TM/TT så är det vänligast ur konsumentsynpunkt att sätta vägguttag (vilket ger en frånskiljning som krävs). Dessa apparater finns ju risk att du vill/måste byta flera gånger och då är det trevligast för dig och du snabbt och enkelt själv kan utföra detta - till skillnad från att ha dem i en fast installation.

VP/VVB är som de är hos dig, men ska du byta dem så lär den som utför jobbet sätta någon slags säkerhetsbrytare vid/på/i,

T
Ja, jag förstår alla principer bakom (utom just det där att jag får göra precis vad som helst i ena änden av anslutningskabeln men inte i den andra, men det är en helt annan fråga :)), jag ville bara veta vad som gäller nu.

Om jag minns rätt har alla tvättmaskiner jag ägt varit fast anslutna på något vis, och ingen av dem har varit skyddad av någon särskild brytare.

viktor.hj skrev:

Inte enligt vår elektriker som gjorde den fasta anslutningen hos oss. Det går ju att bryta vid säkringarna menade han.

Rätt eller fel ???? jag är inte behörig så jag vet inte.

Arbetsbrytaren ska alltid sitta så nära maskinen som möjligt, annars ska man kunna låsa den med nyckel eller hänglås. Om man har en central med skruvsäkringar finns risk för att vem som helst kan skruva i säkringarna medans någon kopplar vid maskinen. Om det är en automatsäkringscentral ska säkringarna i så fall gå att låsa med hänglås så att de inte kan slås till hur som helst. Dessutom ska säkringarna vara godkända lastbrytare (kan man se på en symbol på säkringen).

T
Finns det motsvarande krav som säger att huvudbrytaren ska vara låsbar om någon göra andra ändringar?

Arbetsbrytare används för att annan service-personal som inte är elektriker ska kunna reparera maskiner utan att behöva ta dit en elektriker. Annars ska de vara stickproppsanslutna. Ex på maskiner är panna, tvättmaskin, diskmaskin, fläktaggregat och massor flera; men du förstår grejen va?

N
T
MWS skrev:
Arbetsbrytare används för att annan service-personal som inte är elektriker ska kunna reparera maskiner utan att behöva ta dit en elektriker. Annars ska de vara stickproppsanslutna. Ex på maskiner är panna, tvättmaskin, diskmaskin, fläktaggregat och massor flera; men du förstår grejen va?
Jag förstår precis grejen. Korkade regler säger att reparatören inte får koppla loss och återansluta apparaten, alltså måste man ha andra regler som säger att han ska kunna försäkra sig om att maskinen är spänningslös på andra sätt.

Om en elektriker ska skruva upp ett vägguttag borde samma regler gälla - de är inte mer skyddade från att någon skruvar i en säkring än vilken reparatör som helst. Således kvarstår min fråga om huvudbrytaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.