Det är nog bara så enkelt som att byggarn tänkt sig ett "enkelt jobb åt privatkund", inget krav på bygglov osv och därför plockat bort pappersarbetet för att få ner priset på offerten. Pappersarbete tar tid.
Dumt attt han inte frågade och att ni inte diskuterade saken innan.
Märkligt att han skalade av intyget på badrummet dock.*

Matti_75 skrev:
Om jag var du skulle jag kolla upp om firman har elbehörighet. Annars har du större problem än bara besiktningsanmärkningar. Kan vara därför han sätter sig på tvären din entreprenör.
Jag är rätt säker på att de har behörighet. Det är ett rätt så stort företag och de har en egen företagsdel med ljus och el.

Fotografen skrev:
Det är nog bara så enkelt som att byggarn tänkt sig ett "enkelt jobb åt privatkund", inget krav på bygglov osv och därför plockat bort pappersarbetet för att få ner priset på offerten. Pappersarbete tar tid.
Dumt attt han inte frågade och att ni inte diskuterade saken innan.
Märkligt att han skalade av intyget på badrummet dock.*
Jo, så kan det mycket väl vara. Fast vad jag förstår ska pappersarbetet göras oavsett. Fast det är klart att i många fall kanske det inte blir någon besiktning eller någon kund som vill ha det och då sparar de lite pengar. Kanske en chansning i detta fall vad vet jag. Entreprenören menar iaf att de inte behöver några egenkontroller eftersom att det inte är en bygglovspliktig åtgärd, medan besiktningsmannen säger att de ska finnas oavsett.
Det är alltid lätt att vara efterklok, men det är extremt mycket saker som ska diskuteras och för mig var det självklart med en besiktning. Jag har dessutom pratat med dem flera gånger om besiktningen och de har fått kallelsen för länge sedan. Det har funnits nästan 1.5 månads tid att ta upp saken till diskussion med mig om de ansåg att det var något fel.

Är väl egentligen rätt enkelt... Antingen fixar han fram alla papper eller så blir entreprenaden underkänd = utebliven betalning...

carlbanan skrev:
Är väl egentligen rätt enkelt... Antingen fixar han fram alla papper eller så blir entreprenaden underkänd = utebliven betalning...
De anser att eftersom vi inte hade i det ursprungliga avtalet att det skulle ske en slutbesiktning får jag inte hålla pengarna.

Jag förstår inte varför det är självklart att egenkontroller ska dokumenteras och levereras om det inte är beställt. Jag brukar inte få kopia på serviceprotokollet när jag servar bilen.

Nyfniken skrev:
Jag förstår inte varför det är självklart att egenkontroller ska dokumenteras och levereras om det inte är beställt. Jag brukar inte få kopia på serviceprotokollet när jag servar bilen.
Nä, det är kanske så... Men dom kan ju inte neka han att besikta entreprenaden väl? Och en duktig besiktningsman vet ju mycket väl att egenkontroller ska finnas och vill därför ha in dom...

Nyfniken skrev:

Det är lite det som är frågan här. Om jag förstår besiktningsmannen skall egenkontroller göras oavsett om det är beställt eller inte. På samma sätt som ett badrum ska ha fall även fast det inte uttryckligen står i avtalen. Det går inte att avtala bort lagar och andra regler hursomhelst. Jag själv har inte någon nytta av dessa dokument, men besiktningsmannen har det. Jag är inte på något sätt expert, men åsikterna här går isär. Entreprenören menar att det är endast när det är en KA inblandad i samband med bygglovspliktiga ärenden som egenkontroller är aktuellt, besiktningsmannen menar att de ska finnas där ändå.

carlbanan skrev:
Nä, det är kanske så... Men dom kan ju inte neka han att besikta entreprenaden väl? Och en duktig besiktningsman vet ju mycket väl att egenkontroller ska finnas och vill därför ha in dom...
Det har funnits möjlighet för entreprenören att bestrida slutbesiktningen i 1.5 månads tid, även innan slutbesiktningen startades kunde de sagt detta. Iom detta har de godkänt att besiktningen ska äga rum.

Redigerat:
Entreprenören har att rätta sig efter besiktningsmannen, är han inte nöjd så får entreprenören kalla till överbesiktning.

Läser man BBV-reglerna, se punkt 11 så ser det ut som att detta ska fyllas i och lämnas över till beställare/boende.

"Kvalitetsdokument, enligt BBV, Bilaga A, ska
utfärdas av behörig entreprenör och överlämnas
till beställare och nyttjare/boende efter
färdigställt arbete. Dokumentet ska vara
undertecknat av våtrumsansvarig arbetsledare.
Det ska tillsammans med aktuell monteringsanvisning
för det godkända tätskiktssystemen
överlämnas till beställare och nyttjare/
boende när arbetet är slutfört.
Kopia av kvalitetsdokument och monteringsanvisning
för det av Byggkeramikrådet
godkända tätskiktssystemet arkiveras av
behörig entreprenör för egen dokumentation
och för att kunna uppvisas i samband med
kvalitetsöversyn enligt 12.2.3 nedan.
Kvalitetsdokument ska vara upprättat på
formulär Bilaga A till BBV.
"

Se även under punkt 12.

"12.2.2 Kontroll och dokumentation
Kontroll och dokumentation av att arbetet
utförs enligt branschreglerna och enligt aktuella
monteringanvisningar, sker genom egenkontroll
av den person som utfört arbetet och
är anställd i det behöriga företaget. Dokumentation
sker genom ifyllande av Kvalitetsdokument,
BBV, bilaga A, undertecknat av
våtrumsansvarig arbetsledare enligt 11."

Det finns inget undantag där det enbart är bygglovspliktiga arbeten där detta ska utföras. Har inte anslutna företag skyldighet att följa dessa regler?

Nyfniken skrev:
Även om det är off topic men jag får alltid kopia på serviceprotokollet när jag servar bilen och det utan att be om det.

Redigerat:
Kontrollbesiktning är en mer informell besiktning (typ som en förbesiktning) som brukar tillämpas i småhusentreprenader ca 1-2 veckor innan slutbesiktning, detta för att kartlägga eventuella fel/brister som avhjälps innan SB. Beställare av besiktningarna är oftast husleverantörer/entreprenörer som vill ha rena slutbesiktningar.
Det finns alltså ett begrepp som heter kontrollbesiktning, men har inte alls samma juridiska tyngd som en slutbesiktning har.

Nu har denna tråd utvecklats lite och frågeställningarna är andra.
Om denna entreprenad nu blir underkänd av besiktningsmannen så är det normalt så att entreprenören ska bekosta en ny för att få entreprenaden godkänd. Normalt sett behöver man inte heller betala hela slutsumman innan entreprenaden är godkänd. Stämmer?
Entreprenören som då säger att eftersom det aldrig avtalades om någon slutbesiktning från första början får jag inte hålla inne några pengar av den anledningen. Entreprenören kommer med all sannolikhet inte vilja bekosta en ny slutbesiktning av samma anledning.
Hur ligger det till här egentligen?
Vad har en icke godkänd entreprenad för betydelse för mig i praktiken? Felen kommer åtgärdas alt. kompenseras.

Danne12345 skrev:
Entreprenören som då säger att eftersom det aldrig avtalades om någon slutbesiktning från första början får jag inte hålla inne några pengar av den anledningen.
Självklart måste du få kontrollera arbetet innan du betalar. Om det är du eller en en av dig betald besiktningsman som kontrollerar har ingen betydelse. Du ska inte betala för arbete som inte är utfört, eller för arbete som är felaktigt utfört. (Det intressanta här är ju att arbetet faktiskt mycket väl kan vara korrekt utfört, men inte kontrollerat, vilket jag tycker är ett fel i sig.)

Danne12345 skrev:
Entreprenören kommer med all sannolikhet inte vilja bekosta en ny slutbesiktning av samma anledning.
Det låter sannolikt. Men behövs verkligen en ny besiktning? Det är ju bara papper som ska lämnas in om jag har förstått det rätt?

Danne12345 skrev:
Vad har en icke godkänd entreprenad för betydelse för mig i praktiken? Felen kommer åtgärdas alt. kompenseras.
1) Arbetet kan vara felaktigt gjort och ger upphov till en skada.
2) En vacker dag får du kanske frågan "Är det här verkligen korrekt utfört?" (köpare, försäkringsbolag etc). Kan du då inte uppvisa korrekta papper finns alltid risken att frågeställaren utgår ifrån att det är felaktigt utfört.

Nyfniken skrev:
Självklart måste du få kontrollera arbetet innan du betalar. Om det är du eller en en av dig betald besiktningsman som kontrollerar har ingen betydelse. Du ska inte betala för arbete som inte är utfört, eller för arbete som är felaktigt utfört. (Det intressanta här är ju att arbetet faktiskt mycket väl kan vara korrekt utfört, men inte kontrollerat, vilket jag tycker är ett fel i sig.)

Det låter sannolikt. Men behövs verkligen en ny besiktning? Det är ju bara papper som ska lämnas in om jag har förstått det rätt?

1) Arbetet kan vara felaktigt gjort och ger upphov till en skada.
2) En vacker dag får du kanske frågan "Är det här verkligen korrekt utfört?" (köpare, försäkringsbolag etc). Kan du då inte uppvisa korrekta papper finns alltid risken att frågeställaren utgår ifrån att det är felaktigt utfört.
Eftersom besiktningsmannen vad jag förstår kommer att skriva att entreprenaden inte är godkänd så är väl den naturliga gången att entreprenören kallar till en ny besiktning där entreprenaden kan godkännas. Detta för att få de sista 10% av pengarna som annars kunden kan hålla inne. Så om inte jag missförstått så måste det till en ny besiktning om jag vill att entreprenaden ska godkännas.

Arbetet är ju felaktigt utfört på de punkter där besiktningsmannen lämnat en anmärking. Merparten är redan åtgärdade och några till ska åtgärdas. Sen om entreprenaden underkändes pga avsaknaden av egenkontrolldokument eller om det är kombinerat med de fel som fanns, det vet jag inte.

Problemet är att entreprenören hänvisar till vårt avtal där vi inte avtalat om någon slutbesiktning. Alltså menar de att jag inte har någon rätt att hålla inne 10% för att entreprenaden inte är godkänd. De anser att deras jobb är klart när felen är avhjälpta.
Det känns som att jag hamnat i någon juridisk gråzon där vi har ett giltigt juridiskt dokument som entreprenören på något sätt inte vill kännas vid pga av att vi ej avtalat om att slutbesiktningen skall ske.

Ja, men utan besiktning hade dom ju inte åtgärdat alla anmärkningar (hade ju inte blivit några).
Tycker dom verkar krångla i onödan, sånna där dokument finns det ju färdiga mallar till. Skulle ju ta max 10 min att fixa fram, visserligen är det inte rätt att göra i efterhand, men bättre än inget...

Sent from my LT15i using Byggahus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.