Tänk vad man får lära sig... Mycket intressanta och givande inlägg från er alla!
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi bestämde oss slutligen för roslagsmahogny på dalbränd tjära från Cleassons. Tack alla för hjälpen!
 
  • Gilla
ChrisitanL och 1 till
  • Laddar…
Kan rekommendera ÖoB av alla inköpsställen:x

Dom säljer skogens trätjära på 4kg hink, det är en äkta vattenfri trätjära och fungerar alldeles utmärkt till min träbåt och mina lagårdsdörrar plus lite annat som behöver skyddas.

Sist så kokade jag störar till gärsgår'n i 20kg av denna tjära

När jag behandlar dörrar eller båten så gör jag roslagsmahogny av den för att få god inträngning och en någorlunda lättarbetad produkt.

Jag även haft äkta dalbränd byggnadsvårdstjära på gården och helt ärligt den pengen gav inga fördelar mot dessa 4kg's hinkar.
 
  • Gilla
ChrisitanL
  • Laddar…
TorpAnders skrev:
Kan rekommendera ÖoB av alla inköpsställen:x

Dom säljer skogens trätjära på 4kg hink, det är en äkta vattenfri trätjära och fungerar alldeles utmärkt till min träbåt och mina lagårdsdörrar plus lite annat som behöver skyddas.

Sist så kokade jag störar till gärsgår'n i 20kg av denna tjära

När jag behandlar dörrar eller båten så gör jag roslagsmahogny av den för att få god inträngning och en någorlunda lättarbetad produkt.

Jag även haft äkta dalbränd byggnadsvårdstjära på gården och helt ärligt den pengen gav inga fördelar mot dessa 4kg's hinkar.
Oj, det var verkligen oväntat! ÖoB är ju inte det första man tänker på... Tack för tipset!
 
Jag har blandat roslagsmahogny av produkter från Biltema, dom har både trätjära, linolja och balsamterpentin i sortimentet.
 
  • Gilla
kjelle w och 1 till
  • Laddar…
TorpAnders skrev:
Precis, det var inget ställe jag besökt annars direkt, men jag fick tipset i min tur.

går även att beställa här direkt [länk]
Fast den kostade en del, man får 5 liter dalbränd på Claessons för 490 kr. Fast den kanske är värd sin peng?!
 
M
Bödde skrev:
Fast den kostade en del, man får 5 liter dalbränd på Claessons för 490 kr. Fast den kanske är värd sin peng?!
Tänkte precis samma sak - har för mig att jag gav strax över hundringen när jag köpte en liter dalbränd i byggnadsvårdsbutiken.
 
M
Förresten - vad är skillnaden på furutjära och dalbränd?
 
Marcussjogren skrev:
Aha - på ÖoB var det andra priser :D

[länk]

Edit: Jag är ju helt blind, i första länken var det ju 4st hinkar för 989:-. Dah!
Oj! 😁🔫 Ja det var ju skillnad!!!
 
Marcussjogren skrev:
Förresten - vad är skillnaden på furutjära och dalbränd?
Vet inte om det är samma överallt, men på Claessons sa de att furutjäran är mörkare än dalbränd.
 
M
Bödde skrev:
Vet inte om det är samma överallt, men på Claessons sa de att furutjäran är mörkare än dalbränd.
Mjo men frågan är om det skiljer nåt i funktion, t ex impregnerande egenskaper?

Vill ju inte köra fintjära till granstolpar liksom ☺️
 
Marcussjogren skrev:
Mjo men frågan är om det skiljer nåt i funktion, t ex impregnerande egenskaper?

Vill ju inte köra fintjära till granstolpar liksom ☺️
Jag tror inte det, utan det handlar om färg. I alla fall förklarade Claessons på så vis. Jag ville ha en icke pigmentetad tjära, och då sa de att de hade tre olika opigmenterade tjäror: Furutjära, dalbränd och fintjära, där furu var mörkast och fintjära den ljusaste.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.