7 309 läst · 35 svar
7k läst
35 svar
Skillnad på nätuppgifter från nätägare respektive uppmätt
Hej, förlåt, tänkte nog lite fel, det jag tänkte på i oljekablar var ju något i stil med 3x25/16, olika area på ledarna likt i en med koncentrisk ledare.GK100 skrev:
EKKJ 3x6+1x10/6 har funnits en tid på 80-talet och lite in i nästa decennie. Men ingen direkt vanligt förekommande typ dvs med nummermärkta 1-3 som 6 och 4 som 10 och koncentriska ledaren 6 mm2.
El-Löken kan eventuellt sett den i delar av nät under Sydsvenska Kraftaktiebolaget lite innan Arenhill kluddade ut sin röd/orangea symbol som logo där.
Det du beskriver tror jag inte jag sett.
Nu är ju kravet på 10 mm2 PEN ganska sentida och det skulle ju kunna finnas behov av en 3x6/10 samt 4x6/10 men troligen ganska smal marknad.
Tror kabolast N1XV Extra blev någon succé eller att det finns något liknande idag då det i de sammanhangen ofta finns möjlighet att motivera att gå upp ett snäpp i ledararea rakt över.
Särskilt den har en väldigt smal marknad, ty då väljer man ju istället en 5g6, om det räcker med 6 för fasledarna ...E El-Löken66 skrev:
Det är väl egentligen endast 3x6 +10 som ev kan motiveras ...
Kanske 3x4 + 10, men det blir en totalt udda fågel med nästan inget användningsområde ...
Ja blypapperskabel med klenare fjärde ledare fanns och avsedd som PEN eller på den tiden huvudnolla. Den EKKJ jag menar var ju då tvärtom med grövre fjärde ledare. Och den kom till då både krav 10 mm2 PEN blev aktuell och även TN-S på tal allmänt i distributionen. Då kunde den vara rationell vid vissa byggen av små serviser om varje öre och mindre antal typer räknades. Men som sagt en udda och sällsynt fågel som likt TN-S i de här fallen gått bort.E El-Löken66 skrev:Hej, förlåt, tänkte nog lite fel, det jag tänkte på i oljekablar var ju något i stil med 3x25/16, olika area på ledarna likt i en med koncentrisk ledare.
Det du beskriver tror jag inte jag sett.
Nu är ju kravet på 10 mm2 PEN ganska sentida och det skulle ju kunna finnas behov av en 3x6/10 samt 4x6/10 men troligen ganska smal marknad.
Tror kabolast N1XV Extra blev någon succé eller att det finns något liknande idag då det i de sammanhangen ofta finns möjlighet att motivera att gå upp ett snäpp i ledararea rakt över.
Kanske bara något för de mest perifera elnördarna att ens märka av eller ha en aning om.
Har något i bakhuvudet att jag hört talas om detta men de flesta valde nog att gå över till minst 10 mm2 och vissa har ju haft detta som minimum sedan långt tillbaka, i MEs när har detta körts sedan tidernas begynnelse, tumregelmässigt avsäkrad 50A.GK100 skrev:
Ja blypapperskabel med klenare fjärde ledare fanns och avsedd som PEN eller på den tiden huvudnolla. Den EKKJ jag menar var ju då tvärtom med grövre fjärde ledare. Och den kom till då både krav 10 mm2 PEN blev aktuell och även TN-S på tal allmänt i distributionen. Då kunde den vara rationell vid vissa byggen av små serviser om varje öre och mindre antal typer räknades. Men som sagt en udda och sällsynt fågel som likt TN-S i de här fallen gått bort.
Kanske bara något för de mest perifera elnördarna att ens märka av eller ha en aning om.
Ofta blir ju dessa udda fåglarna alltför dyra om de inte lyckas hitta en marknad väldigt snabbt.
Idag körs som minimum 4G25 aluminium på. EONS nät, denna ligger alltså då bättre eller lika i pris än 4G16 genom volymerna.
Fördelen med 4x6/10 är ju att den även går att ha till TN-C, men som sagt går det som regel att gå över till TN-S.Mikael_L skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 062 inlägg
...precis...som jag skrev, i fall då man inte kan bruka TN-S men vill förbereda för det. Då skulle en 4x6/10 mm² sitta fint, om det är ett humant pris på den...
En möjlig förklaring till de avvikande värdena kan vara om nätet i ditt område är tillräckligt gammalt för att bra kartmaterial ska saknas. Om ledningarnas position är inritade i nätägarens NIS/GIS-system enligt digitalisering från nån gammal slarvig pappersritning eller om t.o.m. pappersritningar saknats när NIS-systemet skapats så kan kablar vara inritade som att de går mer eller mindre fågelvägen och kanske även med felaktigt placerat mätarskåp. Här finns en stooor variation mellan olika områden och mellan olika nätägare. Och är kablarna dokumenterade som kortare än i verkligheten blir också den beräknade förimpedansen såklart fel.
En annan förklaring är om din installatör mätt i t.ex. gruppcentralen eller någon annanstans en bit in i kundanläggningen. Nätägaren beräknar bara fram till anslutningspunkten vilket på villor normalt är mätarskåpet (egentligen första anslutningsplinten för inkommande serviskabel).
En annan förklaring är om din installatör mätt i t.ex. gruppcentralen eller någon annanstans en bit in i kundanläggningen. Nätägaren beräknar bara fram till anslutningspunkten vilket på villor normalt är mätarskåpet (egentligen första anslutningsplinten för inkommande serviskabel).
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Upplevd skillnad från F till FTX-ventilation?
Ventilation -
Skillnad på solceller från Long och Ja, båda är 405 W?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Extra bred övergång/tröskel från klinker till laminat + nivåskillnad 20 mm
Golv -
Skillnad på MDF från olika leverantörer?
Möbelsnickeri -
Skillnad på stommar från Ikea (1000kr) och Ballingslöv (10 000kr)?
Kök