F fribygg skrev:
Är det inte irriterande att ha en klibbig yta på snickerier i flera år? Borde vara opraktiskt med damm, frömjöl och liknande som fastnar på karm och båge.
ja. Men från tanke till handling är steget långt:)

Intet Intet skrev:
ja. Men från tanke till handling är steget långt:)
Hos mannen brukar ord och handling vara ett;)

• Haha
Intet
  • Laddar…
Lite uppdateringar.

Om kokt är bra i längden får jag se om 10 till 15 år men kokt linolja tränger igenom en 22 mm bräda så att det är noterbart fetare i hela sågsnittet. Yttersta 10 mm är det synbart att oljan trängt in.och oxiderat/härdat.
Pigmentet har däremot inte trängt in så djupt vilket inte heller var väntat.
Även om rå olja skulle tränga in djupare så antingen är virket skyddat på andra sidan eller så målar man där med. En 45 mm regel blir då skapligt skyddad in till centrum.

"Grundfärgen" är riktigt jobbig att måla i tak etc men i övrigt verkar det vara exakt vad gammalt uttorkad trä behöver. Jag vet inte hur mycket vanlig färg det värsta virket hade sugit åt sig men betydligt mer än att bara köra 70/30 linolja/färg och sedan 10/90 i andra strykningen på de värsta partierna. Totalt sett nöjd med färgtypen för mitt snvändningsområde.

• Gilla
Bombus pratorum och 2 till
  • Laddar…
D
Z z_bumbi skrev:
Lite uppdateringar.

Om kokt är bra i längden får jag se om 10 till 15 år men kokt linolja tränger igenom en 22 mm bräda så att det är noterbart fetare i hela sågsnittet. Yttersta 10 mm är det synbart att oljan trängt in.och oxiderat/härdat.
Pigmentet har däremot inte trängt in så djupt vilket inte heller var väntat.
Även om rå olja skulle tränga in djupare så antingen är virket skyddat på andra sidan eller så målar man där med. En 45 mm regel blir då skapligt skyddad in till centrum.

"Grundfärgen" är riktigt jobbig att måla i tak etc men i övrigt verkar det vara exakt vad gammalt uttorkad trä behöver. Jag vet inte hur mycket vanlig färg det värsta virket hade sugit åt sig men betydligt mer än att bara köra 70/30 linolja/färg och sedan 10/90 i andra strykningen på de värsta partierna. Totalt sett nöjd med färgtypen för mitt snvändningsområde.
Sånt här gillar jag! Vi samlar erfarenhet och kunskap på det sättet :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.