1 056 läst · 18 svar
1k läst
18 svar
Skillnad mellan kokt och okokt olja till linoljefärg?
Lite uppdateringar.
Om kokt är bra i längden får jag se om 10 till 15 år men kokt linolja tränger igenom en 22 mm bräda så att det är noterbart fetare i hela sågsnittet. Yttersta 10 mm är det synbart att oljan trängt in.och oxiderat/härdat.
Pigmentet har däremot inte trängt in så djupt vilket inte heller var väntat.
Även om rå olja skulle tränga in djupare så antingen är virket skyddat på andra sidan eller så målar man där med. En 45 mm regel blir då skapligt skyddad in till centrum.
"Grundfärgen" är riktigt jobbig att måla i tak etc men i övrigt verkar det vara exakt vad gammalt uttorkad trä behöver. Jag vet inte hur mycket vanlig färg det värsta virket hade sugit åt sig men betydligt mer än att bara köra 70/30 linolja/färg och sedan 10/90 i andra strykningen på de värsta partierna. Totalt sett nöjd med färgtypen för mitt snvändningsområde.
Om kokt är bra i längden får jag se om 10 till 15 år men kokt linolja tränger igenom en 22 mm bräda så att det är noterbart fetare i hela sågsnittet. Yttersta 10 mm är det synbart att oljan trängt in.och oxiderat/härdat.
Även om rå olja skulle tränga in djupare så antingen är virket skyddat på andra sidan eller så målar man där med. En 45 mm regel blir då skapligt skyddad in till centrum.
"Grundfärgen" är riktigt jobbig att måla i tak etc men i övrigt verkar det vara exakt vad gammalt uttorkad trä behöver. Jag vet inte hur mycket vanlig färg det värsta virket hade sugit åt sig men betydligt mer än att bara köra 70/30 linolja/färg och sedan 10/90 i andra strykningen på de värsta partierna. Totalt sett nöjd med färgtypen för mitt snvändningsområde.
D
Den ofrivillige klåparen
Medlem
· 1 030 inlägg
Den ofrivillige klåparen
Medlem
- 1 030 inlägg
Sånt här gillar jag! Vi samlar erfarenhet och kunskap på det sättetZ z_bumbi skrev:Lite uppdateringar.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Skillnader mellan DCMS575 och DCM575?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vad är skillnaden mellan "markduk" och duk mot ogräs?
Altan & Uteplats -
Vad är det för skillnad mellan Benders och Starkas Stackstone
Trädgård allmänt -
Skillnad mellan EXQ och EXQ XTRA
El -
Skillnad mellan Woods SW-22FW och Woods SW-22FM?
Ventilation