E
Skrivet av: Gäst

Huset är i mitt tycke jättefult.
Bo själv i ett rött hus sedan 1986, med vita knutar och spröjsade fönster. Också arkitektritat.........

E

Hur gör man med regnvattnet, finns det någon takavvattning. Är detta inbyggt i någon låda, så brukar det bli problem

E

Fult Fult !
Fattar inte hur man kan ge bygglov för detta.
Jag ställer samma fråga. Vilka hus inte är arkitekt ritade ?

E
Skrivet av: Ludvig

Jag förstår inte varför vissa människor måste klanka ned på andra människor som uppfört sitt livs drömprojekt. Antagligen bor du själv i ett Älvsbyhus i Finspång eller något liknande och var skolans värsta mobbare.

E

Fult? Nä, det är det verkligen inte. Nyfunkis med superstora fönster mot gatan är fult. Billiga röda nyckelhus är fula. Detta är ett coolt och personligt.

E

Regnvattnet tas om hand i nedfällda rostfria gesimsrännor med två stuprör vid hörnen på varje fasad. Systemet fungerar utmärkt och "skvallrar" genom att vatten rinner på fasaden om båda utloppen skulle sättas igen.
/Lukas Thiel

E

Just så: bygglovet beviljades 2007 och vi hade för avsikt att klara då rådande regler med god marginal. Vårt hus visar ändå att det går att ha många och stora glasade öppningar i fasaden och ändå klara nu gällande krav.

E

Det råder en viss förvirring om begreppet "arkitektritat". Det hus som är ritat av en arkitekt (MSA och eller SAR) med ett specifikt program för en speciell plats kvalar lätt in och genom åren har ett antal typhus ritade av meriterade arkitekter också inkluderats. Hus som är ritade av andra än arkitekter och/eller inte har anknytning till en speciell plats kan svårligen kallas arkitektritade.
Och till alla er som undrar vad vi annars har hittat på genom åren, besök gärna www.thiel.se
/Lukas Thiel

E

Detta är det fulaste hus jag någonsin sett, alla arkitekter som är döda ligger nu med näsan neråt i sina gravar.

E

Det där var rent ut sagt bland det fulaste jag sett .

Ser ut som att det vore byggt av östtysk kexchoklad och
pengarna tog slut innan man byggt färdigt

E

Fint!

E

Jag tycker huset är coolt! Roligt med några som vågar "sticka ut" från mängden. Härligt att se!

E

Fruktansvärt fult! Undrar hur de utbildar arkitekter nu förtiden? Ger man dem en linjal och lär dem rita rektanglar och en och annan triangel, that´s it?

E

Boverkets energikrav är 55 kWh/m2, år vid elvärme (värmepump), inte 110.

E

Intresserar man sig för arkitektur är det svårt att bortse från typhusen, katalogvillorna eller de nyckelfärdiga husen som de kallas.

Frågan man ställer sig är: ?måste det verkligen vara så här??. Blir svaret ?nej? och det tror jag att det blir för
ganska många som tar sig ut i de nybyggda villaförstäderna, som sprider sig som skogsbränder runt våra storstäder, kräver det att man försöker göra något åt saken.
Och det man har att kämpa emot, när det handlar om villabebyggelsen, är pastischernas stereotypa dominans. Arkitekturen förvandlad till produktionsvänliga väderskydd, om ens det, snarare än ett instrument för att förbättra människors vardagliga liv.

Smaken är ju som bekant som baken... Men det vi ser här är ett bra exempel på god arkitektur.

/Arkitekthus

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.