5 668 läst · 24 svar
6k läst
24 svar
Skarva EKKJ 1KV 4x4mm2 till RKK 5G4,0 300/500V, tillåtet/OK?
Du får skaffa förskruvning med dragavlastning till brytaren om du vill använda den. Det är iofs ett motorskydd också i den brytaren, ev kan du få problem om det blir snedlastat så den löser ut eller om du kommer dra mer ström än det går att ställa in på den.
Det som är på bilden är ett motoskydd och ska/får inte användas som säkerhetsbrytare. Har du en 25A säkerhetsbrytare så byter du ut ena kabelförskruvningen mot en kabelförskruvning med dragavlastning (kostar några tior).
Det stämmer att den på bilden är en annan variant (hittade ingen annan bild). Den jag har är en A-säkerhetsbrytare står det. En CEWE KSA 25.
Men då skaffar jag en sådan här till brytaren och så får vi hoppas det blir bra
Men då skaffar jag en sådan här till brytaren och så får vi hoppas det blir bra
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 377 inlägg
Exempel:
https://www.storel.se/förskruvningar-plast/%25286182640%2529%253Cdragavlastning%253E/Search.raction
Om den brytare du faktiskt har är gammal så är det Pg-gänga, Pg11 = 18.6 mm, Pg16 = 22.5 mm, Pg21 = 28.3 mm.
De gjorde rejäla brytare förr i tiden så den går säkert att använda. Vi får hoppas att den saknar motorskydd också.
Edit: precis så!
https://www.storel.se/förskruvningar-plast/%25286182640%2529%253Cdragavlastning%253E/Search.raction
Om den brytare du faktiskt har är gammal så är det Pg-gänga, Pg11 = 18.6 mm, Pg16 = 22.5 mm, Pg21 = 28.3 mm.
De gjorde rejäla brytare förr i tiden så den går säkert att använda. Vi får hoppas att den saknar motorskydd också.
Edit: precis så!
Ok, här kommer tre bilder som jag tog nu precis, så det inte blir några missförstånd. Här är säkerhetsbrytaren i fråga, samt mått på förskruvningen. Jag mäter den till 28,3mm rätt över gängorna som ni kan se. Så då måste det väl vara en gammal sorts med PG gänga, PG21 närmare bestämt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto