Martin_B
Har en EKKJ 1KV 4x4mm2 F3 kabel som går från gruppcentral till en 3-polig säkerhetsbrytare, sedan till en EL-patron.

Är det OK att klippa den vid EL-patronen och skarva på en HO5VV-F (RKK tror jag?) 5G4,0 300/500V som sedan går till en värmepump? (RKK'n sitter redan på värmepumpen från fabrik, men är ej tillräckligt lång för att räcka till central.)

Det skulle efter skarvning se ut som följande:

Central--[EKKJ 1KV 4x4mm2]-->A-säkerhetsbrytare--[EKKJ 1KV 4x4mm2]-->Skarvdosa av något slag?--[RKK 5G4,0]-->Värmepump

Därmed skarvas manteljorden på EKKJ ihop med skyddsjord på RKK, är detta också OK?

Eller måste man gå med 5G4,0 hela vägen från central nu?
 
Värmepumpen behöver Nolla,
alltså behöver du 5 ledare fram från centralen.
 
Du har kanske en 4g4+4 (3 faser + nolla + skyddsjord) är det en treledare + jord blir det till att dra nytt hela vägen
 
Martin_B
Alltså, där är 4 ledare och en mantel/skärm som idag används som skyddsjord för el-patron.

Kan jag då ta 3 ledare till faserna, 1 till nollan, och sedan använda manteljorden (skärmen) som skyddsjord?
 
Ja det blir bra
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Svar på frågan JA.

Råd
om det är en EKKJ med sifror
1-3 faser
4 neutralledare/nolla
skärmen =Jord

Om det är en EKKJ med färger
Neutralledaren ska vara blå
Brun, svart, vit faser
Skärmen jord

Kolla att neutralledaren/nollan är inkopplad i centralen, den behövs inte alltid till elpatroner....

Ps. arbetet är behörighetskrävande. men det vet du troligtvis redan
 
Redigerat:
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Japp exakt så tänkte jag. Det är en EKKJ med siffror japp (upp till 4 i detta fall, där de idag använder 4:an som nolla).
Förstår ang. behörighet. Hoppas det är ok om jag jobbar under överinseende av elektriker med behörighet?

Tack för snabba svar grabbar :)

Förresten, finns det några speciella krav på skarvdosa i detta fall? Eller går det bra med en vanlig 85x85mm IP56? Kapslingsklassen borde väl räcka för pannrum, frågan är bara om man får skarva så grova ledare i en sådan. Kanske är svårt rent praktiskt.
 
4mm2 är inte grov.
Men problemet i ditt fall blir nog dragavlastningen, den ska du ha för utgående gummikabeln
dosa.png
Ovanstående dosa går bra.
om du byter ut ena förskruvningen mot en med dragavlastning.

Om du tänker använda dosan du beskrev så går det bra om du får till dragavlastningen.
Dosor av kända fabrikat har ofta dragavlastningar som tilbehör
 
Redigerat:
Martin_B
Så RKK måste dragavlastas även om den klamrad i väggen, hela vägen från VP till kopplingsdosa?

Hittade förresten en bild på en kabel som ser ut som den jag har från centralen:
147220-4-ekkjjordkabel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RKK / HO5VV-F ska inte klamras det är en anslutningskabel.
 
Martin_B
Men hur skall jag fästa den i väggen då? Den kan ju gärna inte bara hänga i dragavlastningen?

Kan man inte montera perilex på den förresten? Så sätter man en utanpåliggande perilexuttag på EKKJ'n från centralen. Fast det kanske är galet att göra så.
 
Du bör helst använda en installationskabel som EKK till värmepumpen, eller placera anslutningsdosan så nära att RKK'n inte blir onödigt lång. Skulle inte detta fungera av någon anledning så är det ibland bättre att fästa RKKn lite lätt än att den ska hänga och sladdra med risk att man fastnar i den, eller använder den som tvättlina.

Kanske kan du flytta säkerhetsbrytaren närmare? De erbjuder ofta bättre möjligheter för att montera dragavlastning/förskruvning.

CEE-don är ett alternativ, men inte nödvändigt då du redan har en säkerhetsbrytare.
 
  • Gilla
Martin_B och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Bo Stiltberg, tack för underbara svar!

1. Att flytta säkerhetsbrytaren var ju en riktigt smart idé. Idag sitter säkerhetsbrytaren intill centralen kopplad med en liten stump EKKJ. Eftersäkerhetsbrytaren kommer den längre EKKJ kabeln. Det är ju hur smart som helst att, som du skriver, flytta säkerhetsbrytaren närmare VP, så kan man ju dra den längre EKKJ biten mellan central och säkerhetsbrytare, och sedan bara koppla RKK'n direkt i säkerhetsbrytaren. Så slipper man kopplingsdosa!

2. CEE-don ja, :) självklart skall det i så fall vara CEE-don och ej perilex! Det kanske inte är fel att sätta en sådan? Då kan man ju frigöra hela VP ifall det behövs, på ett enkelt sätt.
 
Kontaktdon är alltid en risk när det gäller stora förbrukare som går kontinuerligt. CEE är visserligen rejäla don, men det är nog bättre att försöka lösa dragavlastningen.
 
Martin_B
Säkerhetsbrytaren är en ganska gammal sådan, en CEWE, KSA 25, 25A 500V, så den blir det väl inte lätt att hitta originaldragavlastning till?

Får man dragavlasta direkt in i väggen, strax under säkerhetsbrytaren? (Antar att svaret är nej.) Eller måste dragavlastningen sitta innanför höljet? Kan jag då i så fall ta nästan vad som helst som passar kabeln, bara den pressar åt den tillräckligt och är stor nog att inte slinka igenom hålet där kabeln kommer in?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.