Har köpt ett litet 12V nätaggregat med vanlig väggkontakt som ska driva en länspump som är 12V.

När jag klipper upp kabeln som är svart, så ligger silvertrådarna runtom en inre vit kabel som jag också kan skala av. Jag förväntade mig lite att det skulle vara en svart och en röd kabel inuti och blev lite ställd.

Behöver jag en multimeter för att reda ut vad som är plus och minus, eller är det här någon vedertagen standard som någon vänlig själ kan förklara för mig så att jag kan koppla rätt utan att behöva vänta till på måndag? :)
 
Du kan nog inte räkna med någon standard när det gäller polaritetsmärkningen. Ska du veta ja då är det ett instrument som gäller.

Tror inte pumpen skulle gå sönder om du vänder polariteten ett kort ögonblick.
 
Mycket om och men!
Får pumpen anslutas " fel" kortvarigt utan att gå sönder? Om så, så är det ju bara att prova om den går åt rätt håll OM den inte innehåller elektronik, som kan förstöras.
Har du tillgång till en enkel diod ? Om så, så koppla den i serie med en lampa och kolla polariteten.
Har du möjligen någon granne, som råkar ha ett mätinstrument liggande?
Är du beredd att åka till inköpsställe och införskaffa en enkel multimeter? För så låga spänningar duger nästan vad som helst i kvalitetsväg.
Annars återstår nog bara att vänta till på måndag.
 
tommib
"Klipper upp kabeln"?

Fanns det en kontakt på pumpens kabel? Fanns det en manual?
 
B
J JockeHX skrev:
När jag klipper upp kabeln som är svart, så ligger silvertrådarna runtom en inre vit kabel som jag också kan skala av.
är det här någon vedertagen standard
De gånger jag grejat med detta så har det alltid varit så är ytterledarna har varit jord och innerledarna (innanför det vita höljet) har varit plus. Detta för att den övervägande majoriteten av anslutningarna har jord på utsidan och plus på insidan / i stiftet. Detta är ju absolut inte 100%, men jag hade varit tillräckligt säker för att chansa om det bara är en 12-transformator och en länspump det handlar om.

I övrigt kan jag rekommendera "terminalblock med DC-kontakter" för dylika projekt. Då slipper man klippa kabeln från transformatorn. Väldigt smidigt om man vill greja med t.ex. laptopladdare för att driva diverse prylar, och inte vill klippa av kabeln. ( https://www.kjell.com/se/sortiment/...r/terminalblock-med-dc-hona-5-5x2-1-mm-p39981 )
 
Brukar vara en symbol på trafon hur polariteten på kontakten är. Polarity.jpg
 
  • Gilla
JockeHX och 1 till
  • Laddar…
Ofta finns det en märkning på sladden, även om den kan vara diskret. Kolla noggrannare om du inte hittar något.
 
Ta en lysdiod och ett motstånd på 1 kohm. Tvinna fast motståndet på ett av lysdiodens ben.
Notera att dioden har ett kortare ben= katod= negativ potential.
Koppla sladdarna till det fria benet på dioden och till motståndet.
Dioden lyser när du lägger positiv spänning på det längre benet.
 
Om man har lösa lysdioder och lösa 1 kOhm-motstånd hemma, så har man antagligen även någon form av mätinstrument också ;). Kom på den tanken efter att jag läst mitt eget inlägg en andra gång.:oops:
 
  • Gilla
Alfredo och 5 till
  • Laddar…
Går kanske också att räkna ut polariteten om man har en kompass hemma och gör som danske Örstedt gjorde en gång.
 
Pumpen går väl på växelström?
Annars måste motorn ha kolbortar och det tror jag inte man dränker i vatten.
 
Ja i så fall faller alla smarta lösningar. Synd.
 
Om det är DC, så kan ju detta fungera:
Seriekoppla ett 9V-batteri och smaka med tungan eller ett blött finger. Om det sticker mycket, så har du fått 21 V och de är rätt ( Noll ->plus->minus->plus) seriekopplade. Om inget känns, så är det troligen kopplat tvärtom, så spänningen bara är 3 V.
 
Om försöket med lysdioden leder till att den lyser oavsett hur man vänder kablarna kan man utgå från att det är växelström vi talar om.
 
L Leif i Skåne skrev:
Pumpen går väl på växelström?
Annars måste motorn ha kolbortar och det tror jag inte man dränker i vatten.
12V-länspumpar går helt säkert på DC. Det är det man har ombord på båtar.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.