Men ska inte kabeln bara skarvas? Då återanvänder man väl den lösa stumpen och förlänger med en kabel mitt på och skarvar lika i båda skarvarna?

Annars kommer väl en ledare i ett magnetfält att röra sig åt ett visst håll? En kylskåpsmagnet har väl alla. Polariteten kollas med en kompass-app på en smartphone.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om man har lösa lysdioder och lösa 1 kOhm-motstånd hemma, så har man antagligen även någon form av mätinstrument också ;). Kom på den tanken efter att jag läst mitt eget inlägg en andra gång.:oops:
Man har kanske en potatis hemma gammalt sätt att polaritetsbestämma med trådändarna i en ituskuren halva.
 
tommib
GK100 GK100 skrev:
Man har kanske en potatis hemma gammalt sätt att polaritetsbestämma med trådändarna i en ituskuren halva.
Oh... do explain.
 
Det blir en tydlig färgning kring där tråden ansluten till plus är nerstucken i den råa potatisen.

Kanske på gränsen till ogooglingsbart, kanske sk död kunskap? Var åtminstone sett som självklart för de som läste ellära före mitt inträde här på jorden.

Ref tex Likströmslära Erik T Glas, Elektricitetslära Helge Bohlin, Ellära Otto Leunig mfl. Det var ur dessa tanken dök upp när jag såg trådens tema , läste dem som ung grabb och märkligt hur klart minnet kan vara ibland. Självklart står de numera bland åtskilliga hyllmeter liknande i biblioteket jag har samlat under åren. :)
 
  • Gilla
RoBo och 7 till
  • Laddar…
tommib
Hmm... intressant. Ska testas så fort jag har möjlighet. Det är väldigt svårt att googla, de flesta träffarna behandlar hur man får en lampa att lysa med hjälp av potatis (eller eg koppar+zinkspik, med potäten som elektrolyt).
 
Tack för alla tips om hur jag kan göra för att kolla. Jag har dock valt att avvakta måndagen för att inhandla multimetern då manualen till länspumpen är hyfsat tydlig med att om jag kopplar fel så kommer den paja.
 
Har du kollat om det finns någon märkning?
 
GK100 GK100 skrev:
Det blir en tydlig färgning kring där tråden ansluten till plus är nerstucken i den råa potatisen.

Kanske på gränsen till ogooglingsbart, kanske sk död kunskap? Var åtminstone sett som självklart för de som läste ellära före mitt inträde här på jorden.

Ref tex Likströmslära Erik T Glas, Elektricitetslära Helge Bohlin, Ellära Otto Leunig mfl. Det var ur dessa tanken dök upp när jag såg trådens tema , läste dem som ung grabb och märkligt hur klart minnet kan vara ibland. Självklart står de numera bland åtskilliga hyllmeter liknande i biblioteket jag har samlat under åren. :)
Jag kommer då inte ihåg något om potatis i Erik T Glas' böcker "Likströmslära" eller hans "Ledningar och Antenner", vilka ju var läroböcker under gymnasietiden. Tack för tipset.
 
Ett annat tips som dock riskerar att överlasta trafon. Sätt två små glas uppochner i saltvatten med en kabel i varje glas. Glasen ska vara helt fyllda med vatten.
Sätt på strömmen och observera vilket glas som fylls med mest gas. I detta samlas vätet, i det andra glaset syre.
Googla vilket av glasen som har plus-pol resp minus-pol (jag orkar inte kolla själv).
 
Eller så skaffar/lånar man ett mätinstrument... :)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Då får du först verifiera att ditt instrument visar polariteten rätt med tex potatis. Ev likt vad Micke skrev om gasbildning vid elektroderna kanske man har en citron i skåpet istället för potatis då får man omvänt tydlig reaktion vid minuspolen.
 
Så egentligen kommer vi inte undan potatisen? :)
 
tommib
Väte kommer samlas vid minuspolen och syre vid pluspolen...

Men potatisen måste fortfarande testas....
 
tommib tommib skrev:
Hmm... intressant. Ska testas så fort jag har möjlighet. Det är väldigt svårt att googla, de flesta träffarna behandlar hur man får en lampa att lysa med hjälp av potatis (eller eg koppar+zinkspik, med potäten som elektrolyt).
Googla "check polarity with potato". Ger många träffar.
 
How MacGuyver might find out:

Materials

  1. some insulated wire
  2. a compass
  3. a suitable resistor
  4. a stick of chewing gum
  5. a pencil
Steps

  1. Wrap the wire around the pencil 20-30 times. Looking at it from the eraser end, the wire should be going around counterclockwise.
  2. connect wire #1 of your adapter to the clockwisemost end of the coil (still looking from the eraser end). In series, connect the resistor to the other end of the coil. Connect the other end of the resistor to adapter DC wire #2.
  3. chew gum (save the wrapper in case you need to defuse a bomb later in the afternoon)
  4. plug in the adapter
  5. hold the compass near the eraser end of the pencil 6) if the compass points toward the eraser end, #1 is the negative wire. If it points away, #1 is the positive wire.
https://electronics.stackexchange.com/questions/42374/ways-to-determine-polarity-dc-without-a-meter
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.