Thomas59 skrev:
Det framstår ju faktiskt som om TS tror att han jobbar med en databaslösning utan att inse att han inte gör det, eller så har han bara varit extremt dålig på att förklara hur han redan gör. TS hänvisar ju till sin databaslösning men INGET tyder på att han jobbbar mot en databas.
Jag tycker det låter som en DMS, dock primitiv men säkert fullt fungerande.


Hmmm: En DMS eller ett DMS????
 
Redigerat:
Det är väl ett ganska vanlig lösning att ha mappar på disk då innehållet kan vara allt från filmer till dokument.

Det finns massa sätt att lösa det på, men titta lite på www.visualbuild.com, egentligen ett verktyg för att automatisera bygg och utrullningar av program. Allt görs visuellt, tror de har lite grejer som kan lösa ditt problem initialt, då man kan bygga loopar m.m. för att döpa om saker och ting.
 
Thomas: Eftersom du använder metaforen "bromsa" och "köra in i väggen" så fortsätter jag på den. Jag frågar efter hur man skulle kunna stuva om i handsfacket en smula, varpå du ropar ut att hela lastbilen måste skrotas och vi måste bygga en helt ny lastbil för att kunna åstadkomma den önskade ändringen.

Allt det du föreslår finns redan på plats. De som byggde allt kanske valde en annan lösning för externa dokument än du skulle gjort, men nu finns den där och jag försöker göra det bästa av den. Jag vill bara veta om det finns ett enkelt sätt att, för att använda metaforen igen, skapa ett litet kit som ska ligga i varje handskfack på de lastbilar vi tillverkar.
 
Thomas59
pbengtsson skrev:
Det är väl ett ganska vanlig lösning att ha mappar på disk då innehållet kan vara allt från filmer till dokument.

Det finns massa sätt att lösa det på, men titta lite på www.visualbuild.com, egentligen ett verktyg för att automatisera bygg och utrullningar av program. Allt görs visuellt, tror de har lite grejer som kan lösa ditt problem initialt, då man kan bygga loopar m.m. för att döpa om saker och ting.
Inget fel med mappar på en disk MEN då antalet mappar enligt TS rör tusental och TS ändå inte nått botten på trädstrukturen (vi pratar då troligen om multiplar på tusentalet) i kombination med behovet av massändring och fleranvändarsystem kan man nog med ganska stor säkerhet säga att TS "system" är en återvändsgränd. Kanke inte rent tekniskt men ur effektivtets och användarvänlighetssynpunkt.

Klar att det GÅR att göra. Frågan är om det är vettigt?
 
Thomas59 skrev:
Inget fel med mappar på en disk MEN då antalet mappar enligt TS rör tusental och TS ändå inte nått botten på trädstrukturen (vi pratar då troligen om multiplar på tusentalet) i kombination med behovet av massändring och fleranvändarsystem kan man nog med ganska stor säkerhet säga att TS "system" är en återvändsgränd. Kanke inte rent tekniskt men ur effektivtets och användarvänlighetssynpunkt.

Klar att det GÅR att göra. Frågan är om det är vettigt?
Jag kan inte dra de slutsaterna utifrån info TS gett.

Skall mapparna döpas om en gång, eller något som skall göras löpande?
Vet man vad mappen heter heter från början? Heter alla mappar samma i understruktur ex "Offerter"?
Plockar applikaitonen upp det nya namnet med automatik, dvs om man döper om mappen manuellt på disk, fattar applikationen det då?
 
Thomas: Att det inte är det mest effektiva sättet utifrån min frågeställning håller jag med om. Men hur vi i övrigt använder databasen och de tillhgörande kundmapparna vet du inget om så där kan du inget säga egentligen.

Utifrån vår verksamhet och vårt sätt att arbeta är det vi har ypperligt. Det är bara nu när jag vill ändra en sådan sak som en tredje mappstruktur som det blir lite bök.

Ibland är det mest effektiva inte att eftersträva om själva eftersträvande kraftigt sänker effektiviteten och produktiviteten. Håller du inte med?
 
Thomas59
cederbusch skrev:
Thomas: Eftersom du använder metaforen "bromsa" och "köra in i väggen" så fortsätter jag på den. Jag frågar efter hur man skulle kunna stuva om i handsfacket en smula, varpå du ropar ut att hela lastbilen måste skrotas och vi måste bygga en helt ny lastbil för att kunna åstadkomma den önskade ändringen.

Allt det du föreslår finns redan på plats. De som byggde allt kanske valde en annan lösning för externa dokument än du skulle gjort, men nu finns den där och jag försöker göra det bästa av den. Jag vill bara veta om det finns ett enkelt sätt att, för att använda metaforen igen, skapa ett litet kit som ska ligga i varje handskfack på de lastbilar vi tillverkar.
Visst om du har tio eller kanske till och med hundra lastbilar som du ska stuva om i hanskfacket på funkar det nog. Tusen lastbilar upplever du ju själv som att du behöver hjälp med om man ska tolka din fråga så metaforen om återväändsgränd är väl inte helt tagen ur luften.

Jag har inte påstått att du ska skrota lastbilen. Lastbilen är ju bara BÄRARE av handskfacket och i detta fall att jämnställa med Windows medan handskfacken är dina mappar med en massa prylar i och du ser nu även behovet att ha ytterligare ett antal lådor i handskfacken där prylar (information/dokument osv) ska kunna förvaras. Dessa lådor avser du att märka upp på något logiskt sätt eller hur och du vill även kunna byta namn på dessa små lådor på ett enkelt sätt?

Hade lådorna små digitaldisplayer som hämtade information från en databas kunde du enkelt ändra en post i databasen för att alla lådor (som du väljer att ändra) skulle få sina nya namn.

Jag kanske har misstolkat dig eller så har du utelämnat information men jag kan inte se att NÅGOT av det jag förslår finns på plats och definitivt ingen korrekt uppbyggd databas.

Att "systemet" finns på plats och att du försöker göra det bästa av situationen betvivlar jag inte men det förändrar ju inte det faktum att du tycks vara på väg in i en återvändsgränd. Ibland är "kill your darlings" det enda rätta även om det svider.

Att ändra eller placera ett litet "kit" i varje handskfack där handskfacket är en mapp, är gjort i en handvändning i en databas då varje informationspost bara lagras på ett enda ställe (Relationsdatabas).

Nu verkar du ju vilja behålla din befintliga lösning, trots bristerna, så jag hoppas du finner något sätt att ändå få det att funka.
 
- Ta ner Powershell om du inte kör Win7 redan.
- Skapa ett script typ detta (syntax reservation)
- Tuta och kör

(snabbare och enklare än att börja ändra i db:n)

edit: det saknas lite parenteser och dollartecken i koden...
 
  • ps1.jpg
Redigerat:
cederbusch skrev:
Allt det du föreslår finns redan på plats. De som byggde allt kanske valde en annan lösning för externa dokument än du skulle gjort, men nu finns den där och jag försöker göra det bästa av den. Jag vill bara veta om det finns ett enkelt sätt att, för att använda metaforen igen, skapa ett litet kit som ska ligga i varje handskfack på de lastbilar vi tillverkar.
Precis och frågan du måste ställa dig är om systemet var tilltänkt ifrån början att hantera tusentals kunder eller inte. Allt för många gånger har jag varit ute hos klienter med hemmabygda system som fungerade finfint medans företaget var ungt/litet men då det aldrig var tänkt att hantera stora mängder data blir det med tiden både svårjobbat och trögt. Oftast har det då visat sig att ett systembyte lönar sig eftersom nya system är mer lättarbetade/snabbare.

Med den informationen du gett verkar det också på mig som om ni har växt ur det existerande systemet och en rejäl genomgång via konsulent eller, som är allt för vanligt i Svenska företag, någon datorinteresserad anställd?!

Men ok, vi kör på för fullt. Strukturen du vill uppnå, vill du att den dupliceras för varje kund eller ska varje kund ha en specifik struktur? Jag utgår ifrån att den ska dupliceras för varenda kund då man annars vore tvungen att specificera strukturen per kund vilket säkerligen ville ta lika mycket tid som att manuellt göra det i Windows Explorer.

Med det utgångspunktet har du fått en helt okay lösning från GzO. Givetvis behöver du ändra det för att passa ditt behov, men utifrån det scriptet har du alla byggklossar du behöver för att ändra strukturen. Behöver du samtidigt flytta runt på filer använder du dig av move-item, f.ex. move-item C:\Temp\$customer\dokument\offert-*.pdf C:\Temp\$customer\Offerter vilket flyttar alla PDF filer där filnamnet börjar på offert- ifrån dokument mappen till offerter mappen.

Här har du en mer utfyllande dokumentation över Powershell.
 
Tack, jag ska kika på Powershell.

Bara för att en sista gång kommentera det hela: att bygga om/till databasen för denna enda ändring är inget jag kommer att föreslå någonstans. Det är lite att skjuta myggor med en kanon, finns mkt annat vi hellre lägger pengarna på. Men tack för alla inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.