Sänksåg?

Jag skall kapa skivmaterial till möbler mm.

Kan man använda den till att kapa reglar, kapa/klyva osb/spån? Eller är det att svära i kyrkan?

Har spenderat en geologisk tidsålder här på forumet den sista veckan för att få mer kött på benen.

Hade först tänkt mig ett sågbord, men insåg att det inte var någon bra lösning. Efter att en sådan blivit sänkt till Marianergraven här.

Åsikter???

Mats

Hej

Läs inläggen SKENA FÖR SÅG OCH FRÄS respektive CIRKELSÅG OLIKA SÅGSÄTT. Då skaffar Du Dig lite beslutsunderlag.

per

matshermansson skrev:
Kan man använda den till att kapa reglar, kapa/klyva osb/spån? Eller är det att svära i kyrkan?
Reglar - Jovars det går ju. Släng i en "grövre" klinga bara.(slöseri att använda den superfina original-klingan) Men är ju inte den optimala maskinen för detta moment. Men visst går det!

OSB / Spån - Detta är sänksågen hemmaplan, det är här den får visa sig från sin bästa sida! Investera i en längre skena(alt. en medellång till och skarvjärn) så kan du klyva en 2400 skiva utan problem.

Skall du såga mycket skivmateriel så är sänksågen oumbärlig, det är där den är som bäst! Så nu är det upp till dig om du känner att behovet är tillräckligt stort? För enstaka jobb funkar det ju med enklare lösningar som Per nämner ovan.

/AB (lycklig ägare till TS55 EBQ sen flera år tillbaka)

Hej Elof!

Av vilken anledning är en sänksåg bäst till skivmaterial?

Per

pernitta skrev:
Av vilken anledning är en sänksåg bäst till skivmaterial?
Det som gör sänksågen så bra är ju just sänkfunktionen, att du kan börja mitt i ett stycke utan problem.
Det absolut bästa exemplet är när du skall såga ur i en bänkskiva för diskbänk/spishäll m.m.
Att just börja mitt i styclet är något som iaf jag i stort sätt endast använder på skivmateriel. Skall jag ha cirkeln till att t.ex. klyva en regel så åker sänksågen ner i systainern och fram plockas bordcirkeln eller Bosch-cirkeln som med grövre klinga och paralellanhåll är mer anpassad för denna typ av "grövre" jobb.

Festoolsågen är ett precisionsverktyg som är tänk för finlir, även om den höga kvalitén tillåter hur tuffa tag som helst.

Visst går det även att sänka ner en vanlig cirkel, men inte på samma smidiga sätt som med festools sänksågar.

Ett annat exempel är när du skall klyva en spån/mdf/plyfa....ganska svårt att använda parallelanslag när snittet ligger 600mm från ytterkant, då är skenan perfekt!

Vet inte hur du använder sänksågen(om du har någon) men jag använder iaf den uteslutande till skivmateriel, det är där den är outstanding.

Kort och gott:
-Skenan tillåter dig att såga rakt var du vill i materialet, oberoende av kanter eller annat för stöd.
-Sänkfunktionen tillåter dig att börja var du vill

/AB

Jodå, jag har läst. Men om just denna såg går att använda som en "vanlig" cirkel, eller bara finlir var min fundering.

Pernitta, dina inlägg och bilder är noggrant sparade.
Bänkarna för stickis och fräsen skall nog bli verklighet i min källare så småningom.

Hade tänkt att köpa ngt bord på Classe eller Hornbach, dom blir utan den försäljningen.
Göra egna verktyg som är bra, är som ett halvt...

Jag har ju min gamla cirkel kvar till "smutsiga" jobb. Svågern går hårt åt den till allehanda uppgifter.
Nämnas kan att det inte är särskilt lämpligt att kapa upp gipsväggar med cirkelsåg, när det är dags att riva. Resultatet blev Lützenlikt i större del av huset. Samt att hans syster muttrade en del över allt gipsdamm, de följande veckorna.

Mats

Hej Elof

Såga ur bänkskivor innebär användning av sticksåg med styrskena.

Klyva en regel .. jobb för bänkcirkelsågen om det är aktuellt. Glöm handcirkelsågen och parallell (4 äll) -anhållet.

Dela skiva .. vi glömmer parallellanslaget, det är styrskena som gäller även om man tillverkat den själv.

Ditt svar övertygar mig inte, på vilket sätt är sänksågen outstanding mer än när det gäller priset ?

per

Pernitta,

din lösning med skena och "vanlig" cirkelsåg är tilltalande ekonomiskt.
Blir det fina snitt? Just sänkfunktionen känner jag att jag inte kommer att behöva speciellt ofta.

Mats

pernitta skrev:
Hej Elof

Såga ur bänkskivor innebär användning av sticksåg med styrskena.

Klyva en regel .. jobb för bänkcirkelsågen om det är aktuellt. Glöm handcirkelsågen och parallell  (4 äll) -anhållet.

Dela skiva .. vi glömmer parallellanslaget, det är styrskena som gäller även om man  tillverkat den själv.

Ditt svar övertygar mig inte, på vilket sätt är sänksågen outstanding mer än när det gäller priset ?

per  
Inte för att vara nitisk, men du verkar ha något väldigt emot sännksågen ;)

Som jag skrev tidigare så är sänksågens finess att du väldigt enkelt kan börja mitt i stycket. Något som du i stort sett endast gör på skivmateriel, vilket är det som jag främst arbetar med så därför är sänksågen min favorit.

I de flesta andra fall är sänkfunktionen onödig, då du kan förinställa sågdjupet på ~100% av marknades cirkelsågar.

Så visst man kan lika väl köpa en annan såg, men till finlir (som det väl är vi diskuterar) så anser iaf jag att det är festools kvalitét och precission som gäller(notera att jag nu inte förespråkar just sänksågen, utan bara festools kvalitet!!!!).

Köpa en billigare såg och fixa en egen skena?? jo visst men tack vare hela festools koncept (såg på skena på mtf-bänk) så ser jag inga alternativ om man vill ha ett perfekt resultat utan allt för stora anstrännigar.

Hoppas du noterat att vi nu pratar finlir, möbeltillverkning, finsnickeri osv. inget annat. Som du själv skrev: till "grövre jobb" finns det mer lämpade maskiner.

AB (möbelsnickare som talar av erfarenhet)

Jag måste hålla med båda opponenter... Gillar Festos koncept med splitterfri sågning och start mitt i skivan (såga mitt i bänkskiva för diskho funkar sticken precis lika bra eftersom snittets kvalitet i det fallet inte spelar roll, fast sticksåg kan prestera kalassnitt).

Fast min Makita cirkel med Bosch 36 tandare och rätskiva så funkar det alldeles utmärkt, mer bök, absolut, men mycket billigare. Mindre är halva priset mot en Festo sänksåg.

Har använt cirkel för att såga virke till köksluckor, *alla* snitt. Samt för tillverkning av nya lackade lådor i existerande stommar med Blum dolda skenor. Man kan göra magi med cirkel bara man funderar innan man gör snittet samt att maskin och klinga håller hög kvalitet. Jag tycker att cirkel funkar så bra att en Festo får allt vänta ett bra tag.

Börjar jag producera saker, då funderar jag nog på Festo då uppsättningstiden blir drastiskt kortare samt att snittet blir splitterfritt på sågsidan.

Hej Elof

Jag har absolut inget emot sänksågar men anser att deras speciella egenskap bara kan utnyttjas i mycket begränsad omfattning. I övrigt är de enligt min åsikt överreklamerade.

Festool har bra kvalitet, jag håller med Dig, har själv fräsen, sticksågen och flera originalskenor. Men - jag valde den lilla dewaltsågen 350 och anpassade den till Festools skena.

Såga på Festools platta .. varför inte såga på en frigolitskiva med hjälp av en styrskena? Sågdjup = materialet + ett par mm.

Jag tror inte att skärpan hos sågsnittet beror så mycket på vilket fabriksnamn som står på sågen, viktigare är stadig styrning och skarp klinga. Och som jag sagt hundra gånger, såga från baksidan.

per

Tror vi börjar tala samma språk ;)

pernitta skrev:
Jag har absolut inget emot sänksågar men anser att deras speciella egenskap bara kan utnyttjas i mycket begränsad omfattning. I övrigt är de enligt min åsikt överreklamerade.
Håller helt med, tror de flesta som har en sänksåg mycket väl skulle klara sig med en "vanlig" cirkel....men som sagt tillhör jag de få % som har användning för denna speciella funktion. Sen att denna funktion finns hos den mest kvalitetssäkrade tillverkaren gör ju inget :)

pernitta skrev:
Festool har bra kvalitet, jag håller med Dig, har själv fräsen, sticksågen och flera originalskenor. Men - jag valde den lilla dewaltsågen 350 och anpassade den till Festools skena.
Visst går detta utmärkt, där har du systemtänket som jag(och flera andra tidigare) va inne på. Festool är flockdjur dom jobbar bäst tillsammans! :D

pernitta skrev:
Såga på Festools platta ..  varför inte såga på en frigolitskiva med hjälp av en styrskena? Sågdjup = materialet + ett par mm.
Att ja använder festools bord beror på den smarta fixeringen av skenan. Skenan sitter där den sitter och är lätt att ställa in den vinkel man vill ha. Dessutom är MTF-borden väldigt smidiga att ha med ut på jobb.

pernitta skrev:
Jag tror inte att skärpan hos sågsnittet beror så mycket på vilket fabriksnamn som står på sågen, viktigare är stadig styrning och skarp klinga. Och som jag sagt hundra gånger, såga från baksidan.
Visst är det andra variabler än sågen som spelar in på resultatet...styrning och klinga är precis som du säger något av det viktigaste, även om festool mig veterligen är den enda sågen som ger helt splitterfria snitt, precis som geschwint sa.
Tror man får nästintill lika bra resultat om man sätter en billigare såg på en skena och sågar...men hur väl är den anpassad för skena? och är man säker på att få lika bra resultat varje gång??
Därför är festool så bra(som diskuterats tidigare) den håller i all evighet, ger lätt mycket bra resultat och är anpassad för skena/sug m.m.(systemtänket)

/AB

Det är ett plus til Festo 55 etc och det är att man fortfarande har kvar siktlinjen även om man tippar klingan, eller rättare sagt den följer linjalen.

Eller om jag skall försöka förklara så är sågsnittets ovankanter på samma ställe oavsett tippning av klingan, jag vet ingen annan såg än Festo som har detta och det är guld värt. Ställ in och kör...

/Kent

Som jag skrev i en annan tråd så finns det skenor till bosch,dewalt,metabo,makita,aeg,milwaukee.och säkert flera.
säkert inte lika bra som festos skensystem men betydligt billigare.

Har nu kollat runt lite. Hittar ingen som har styrskenor hemma, som jag kan klämma på.
Dock har jag pratat med flera som verkar kunna detta, och de tycker enhälligt att Festools grejor är det bästa. Ja ja, är man inte gul, blå eller grön så kan man ju vara fästing.

Det jag funderar på är vad skillnaden är mellan mellan sänksåg och pendelhuvsåg. Är det bara sänkfunktionen som är skillnaden, eller är det mer?

Mats

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.