10 101 läst · 33 svar
10k läst
33 svar
Skall jag betala för kaminen
Moderator
· Stockholm
· 53 027 inlägg
Problemet här är väl att ni har avtalat om att betala 7000 kr för en kamin, men utan något avtal om vad som händer om ni flyttar eller "flyttas".
Strikt formellt så finns här ju ett avtal (visserligen muntlig??) som säger att ni skall betala 7000 kr. Och kaminen skall installeras. Men det är inte avtalat att ni skall få någon nytta av den.
Om ni vägrar betala så har jag lite svårt att se att hyrevärden skulle stå på sig. Men ni har kanske en deposition de kan dra av? För även om hyresärden troligen har formellt rätt att få betalt, så är det ju helt orimligt,
Strikt formellt så finns här ju ett avtal (visserligen muntlig??) som säger att ni skall betala 7000 kr. Och kaminen skall installeras. Men det är inte avtalat att ni skall få någon nytta av den.
Om ni vägrar betala så har jag lite svårt att se att hyrevärden skulle stå på sig. Men ni har kanske en deposition de kan dra av? För även om hyresärden troligen har formellt rätt att få betalt, så är det ju helt orimligt,
Om de försöker kräva er på något så vägra!S SP-AB skrev:Hej, vi hyr ett litet hus, vilket är vår ordinarie bostad.
Vi hade önskningar om att ägarna skulle skaffa en kamin. Skorsten fanns och allt var OK.
Ägarna meddelade plötsligt att de gick med på att installera en kamin och maximerade kostnaden för den till 20.000 kr. Ville vi ha en vassare kamin så fick vi skjuta till dessa pengar.
Vi fastnade för en täljstenskamin, som kostade ca 7.000 kronor mer än de pengar som ägarna skulle stå för.
Vi fick datum för när installationen skulle ske men ett par dagar innan installationen skulle ske - blev vi uppsagda med motiveringen att de vill sälja huset…
Nu är frågan, skall vi verkligen behöva betala de 7.000 kronorna för kaminen…?
Har ni inskrivet i hyresavtalet att hyresvärden har rätt att hålla visningar av huset medan ni är hyresgäster?
Om inte vägra tillträde till ERT HEM så länge ni bor där!
"Min arbetsgivare skulle köpa in nya datorskärmar till kontoret. Jag ville ha en snäppet bättre skärm, de sade att det var okej, men då får jag personligen betala för mellanskillnaden.S SP-AB skrev:Hej, vi hyr ett litet hus, vilket är vår ordinarie bostad.
Vi hade önskningar om att ägarna skulle skaffa en kamin. Skorsten fanns och allt var OK.
Ägarna meddelade plötsligt att de gick med på att installera en kamin och maximerade kostnaden för den till 20.000 kr. Ville vi ha en vassare kamin så fick vi skjuta till dessa pengar.
Vi fastnade för en täljstenskamin, som kostade ca 7.000 kronor mer än de pengar som ägarna skulle stå för.
Vi fick datum för när installationen skulle ske men ett par dagar innan installationen skulle ske - blev vi uppsagda med motiveringen att de vill sälja huset…
Nu är frågan, skall vi verkligen behöva betala de 7.000 kronorna för kaminen…?
Nu har jag fått sparken för att ägarna ska sälja ut bolaget. Jag kommer alltså inte få använda skärmen, utan den blir de nya ägarnas. Ska jag ändå betala mellanskillnaden?"
Skämt åsido, synd att ni blev uppsagda, hoppas du hittar något nytt fint
EDIT: Om jag inte var tydlig så är svaret såklart "Inte en chans"
Redigerat:
Hej alla goa som engagerat sig i vårt lilla bryderi. Det känns som att vi har stöd i att inte betala de extra pengarna för kaminen.
Vi har ju ännu inte betalat och eftersom de säger upp oss innan installation så åsidosätter de rätten att ta ut skillnaden av oss.
Tack för stödet!!
Vi har ju ännu inte betalat och eftersom de säger upp oss innan installation så åsidosätter de rätten att ta ut skillnaden av oss.
Tack för stödet!!
Helt rätt. Men ett tips också är att inte använda kaminen heller när den är på plats.S SP-AB skrev:
Ta tjuren vid hornen och ställ frågan via e-post eller SMS... Ni kan ju fråga om vad de önskar ha för huset, ni kanske kan köpa det eller komma överens om något annat upplägg för köp....S SP-AB skrev:
.....
Hej,
Enligt vår tidigare överenskommelse skulle vi stå för mellanskillnaden på grund av kamininstallationen. Nu när hyresavtalet sagts upp och vi måste flytta senast 30 april 2025, anser vi dock inte att detta längre är aktuellt.
Vi har trivts bra i huset, men förstår att ni valt att sälja. Vi hoppas att ni förstår vår ståndpunkt och ser fram emot ert svar.
.....
Om ni kan göra gällande att er hyresvärd redan hade planerat för försäljning av huset när ni kom överens om avtalet för kaminen undrar jag inte om deras handlande skulle kunna räknas som bedrägeri. Det kan ju naturligtvis vara svårt att bevisa, men om ni antyder att ni även undersöker detta rättsliga handlingsalternativ kanske de inte blir lika benägna att kräva er på pengar.
https://lagen.nu/1962:700#K9
https://lagen.nu/1962:700#K9
globaljuggler skrev:Om ni kan göra gällande att er hyresvärd redan hade planerat för försäljning av huset när ni kom överens om avtalet för kaminen undrar jag inte om deras handlande skulle kunna räknas som bedrägeri. Det kan ju naturligtvis vara svårt att bevisa, men om ni antyder att ni även undersöker detta rättsliga handlingsalternativ kanske de inte blir lika benägna att kräva er på pengar.
[länk]
Enklast kanske, vi får väl se hur de reagerar…A ajn82 skrev:
Rent krasst, om ni har varit tvungna att betala deposition sen tidigare och är oroliga att de tar de pengarna så skulle ni ju kunna sluta betala in er hyra i förväg så det inte blir ni som måste kräva tillbaka pengar via domstol. Vet inte hur juridiskt tveksamt det vore, men rent praktiskt misstänker jag det skulle funka eftersom ni redan är uppsagda ändåS SP-AB skrev: