mycke_nu skrev:
Vi får ha fem TV-boxar på vårt Telia abb.
Va! Menar du fem Motorola VIP1003 (själva digital-TV-boxen) el motsv. Dvs kan ni se på fem olika kanaler samtidigt på ett och samma abb?

Själva har vi ett Telia bredbandsabb, två Telia TV-abb, ett med många kanaler och ett "Start" som är gratis. Men att flytta det abb med alla kanaler är väldans sjå, antingen vänta 12 timmar eller flytta hela boxen.
 
Japp, två boxar ingick och vi kan köpa till ytterligare tre på samma abb. Krypteringsavgift för Lagom-paketet ingår för samtliga burkar.

Nu hör det till saken att vi förhandlade ett Triple-play paket för 160 medlemmar i vår förening, så villkoren kan säkerligen variera.
 
mycke_nu skrev:
Japp, två boxar ingick och vi kan köpa till ytterligare tre på samma abb. Krypteringsavgift för Lagom-paketet ingår för samtliga burkar.

Nu hör det till saken att vi förhandlade ett Triple-play paket för 160 medlemmar i vår förening, så villkoren kan säkerligen variera.
Verkar som om vi får samma här, ingår dock bara en tvbox, resten får man köpa till...

Vår förening haar också förhaandlat fram ett tripple playpaket för alla medlemmar, vad betalar ni? och vad får ni?
 
Vi får 100/10 internet, bredbandstelefoni och TV där det ingår två boxar av fem möjliga, Lagompaketet och krypteringsavgift för detta.

För detta betalar vi Telia 245 kr/månad med moms och bindning på sex år. Sedan tar vi i föreningen ut 50 kr/månad i nätavgift till sockennätet, så medlemmarna betalar alltså 295 kr/månad.

Detta förhandlade vi för fyra år sedan. Numera kräver Telia tydligen ofta 10 års bindning och en något högre avgift, men bidrar då i gengäld ekonomiskt till nätbygget.
 
Chaly
Jag fortsätter ställa mina frågor i den här tråden...

Var nere i krypgrunden idag och inspekterade förutsättningar för att dra nätverk den vägen. Några frågor som då kom upp...

1. Är det tillåtet/lämpligt att använda det vänstra markröret som går till garaget för att få nätverk där? Det högra röret är inkommande el från matarskåp (i garageväggen). Det är fint förberett med en FK att använda som dragtråd... Enligt ritning står det "50 mm rör, styrledningar, mm. EKK 10x210,5 , telekontrol".
2013-11-21 14.15.55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Tror ni detta telerör skulle gå att blåsa in fibern i? Det har glatt insida. Tror ni Telia tillåter detta då det ej är de som lägger fiber? (Telia äger väl kabel ända fram till första uttaget?)
2013-11-21 14.17.29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Får nog bli ytmonterat bredbandsskåp istället för infällt, då det ser ut så här i grunden under husets normcentral (väggen full i VP-rör). Dock blir jag sugen på de tomma rören som sticker ut... Är det dumt att ta upp ett hål i väggen och "sno" dessa rör? Kan de ev. vara bra att ha senare?
2013-11-21 14.25.32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1. Du kan säkert använda elröret för att dra nätverk till garaget.
2. Det går inte att blåsa fiber i ett grovt skyddsrör. I så fall måste man först dra i en fibertub i vilken sedan man blåser in fibern. Skulle dock inte tro att det är praktiskt genomförbart att få i en fibertub.
3. Eftersom du behöver rören nu, ska du absolut ta dem.
 
Chaly
mycke_nu skrev:
1. Du kan säkert använda elröret för att dra nätverk till garaget.
2. Det går inte att blåsa fiber i ett grovt skyddsrör. I så fall måste man först dra i en fibertub i vilken sedan man blåser in fibern. Skulle dock inte tro att det är praktiskt genomförbart att få i en fibertub.
3. Eftersom du behöver rören nu, ska du absolut ta dem.
Tack för svar!

Är väl lika bra att motionera spaden lite och gräva ner eget rör...

Om det går högspänning (230v) i någon av kablarna i markröret, är det fortfarande OK att dra TP-kabel i samma? Gällande VP-rör är väl detta No-No?
 
Det är OK eftersom en jordkabel har dubbel isolering. Det är inte fallet med FK i VP-rör.
 
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
fredrik.johansson skrev:
Två kablar går nog i ett vanligt 16mm rör, om det inte är för långt och för mycket krökar.

Jo, det går fint att sätta en switch, men det blir ju en grej till att hålla reda på, och de får ju dela på kapaciteten i kabeln, men det märker du knappast.
16 mm rör Är det då utvändiga diametern??
Kollade mina rör och en grov mätning med tumstock är dom 15 - 16 mm utvändigt
 
Zixten skrev:
16 mm rör Är det då utvändiga diametern??
Kollade mina rör och en grov mätning med tumstock är dom 15 - 16 mm utvändigt
På "nya" vprör är det 16 mm i ytterdiameter, tidigare (fram till någon gång på 70-talet (tror jag)) användes mindre rör, 15 mm.
 
Demmpa skrev:
På "nya" vprör är det 16 mm i ytterdiameter, tidigare (fram till någon gång på 70-talet (tror jag)) användes mindre rör, 15 mm.
Mitt hus byggdes på -70 så då är det 15mm alltså...
Vad kan man då dra i ett sådant rör???
1, 2 el 3 kablar?
cat5 el cat6??
 
peternicklas
Zixten skrev:
Mitt hus byggdes på -70 så då är det 15mm alltså...
Vad kan man då dra i ett sådant rör???
1, 2 el 3 kablar?
cat5 el cat6??
Det finns tunna Cat6 23 AWG kablar som är endast 5 mm. Kortare sträckor kanske du kan lyckas med 3 st. Dra aldrig el och nätverk i samma kabel. Jag tror att du kan dra din fiberdukt i det oranga röret. Se till att få i en dragtråd först. Till garaget skulle jag välja att dra fiber istället. Finns info i en annan tråd.
 
peternicklas skrev:
Det finns tunna Cat6 23 AWG kablar som är endast 5 mm. Kortare sträckor kanske du kan lyckas med 3 st. Dra aldrig el och nätverk i samma kabel. Jag tror att du kan dra din fiberdukt i det oranga röret. Se till att få i en dragtråd först. Till garaget skulle jag välja att dra fiber istället. Finns info i en annan tråd.
Något tips på var man faktiskt kan hitta sådan kabel? Skulle behöva omkring 10 meter.
 
peternicklas
Jag fick från min elektriker men de har stängt. Tror någon sa att Kjell.com har. Åk dit om du kan och mät kablen, de har flera sorter. Annars har Deltaco om du kan hitta någon som säljer deras sortiment.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.