41 440 läst · 182 svar
41k läst
182 svar
Skall det vara fuktigt, och blött på en vind?
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Jaha ,tror du det är så enkelt att bara riva bort ett lager isolering?Oldboy skrev:Om det bara är värme som ska till (kråkorna), så är det väl både enklare och billigare att skala bort några lager isolering? Det ger samma förhöjda driftskostnad, men du slipper investering i element.
Jag hade inte gjort något åt vinden nu i vinter, utan väntat till våren. Några månader ytterligare med fukt gör ingen nämnvärd skillnad när taket redan har hyfsat med svartmögel.
Ett element kostar ju 2-300 spänn bara iofs, kanske lättare än att riva isolering?
Jag vill i alla fall få bort fukt nu för det är buktande brädor och vatten så det ser inte roligt ut alltså.
Jag säger som Oldboy vänta och se framåt våren ,och framför allt ta reda på orsaken,för det fuktar ju inte i hela husetBowman skrev:
jag har ungefär lika mycket isolering och inte det minsta fukt,du har ju också en fullgod ångspärr med diffpappen
Hur är det med takfotsventilationen? I mitt förra hus fick jag problem med påväxt pga att en stor del av takfotsventilation hade blivit igensatt av svalbon och getingbon (Under totalt 40 år). Rensade spalten mellan tegelfasaden och innertaket, blev klart lägre fukthalt på kallvinden efter det.
Kolla även upp ev ventiler på kallvinden, de kan ha insektsnät som blivit igensatta så det hämmar luftutbyte.
Kolla även upp ev ventiler på kallvinden, de kan ha insektsnät som blivit igensatta så det hämmar luftutbyte.
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Insektsnät
Insektsnät är ett effektivt sätt att hålla oönskade insekter borta från hemmet, samtidigt som det tillåter frisk luft att cirkulera. De är särskilt användbara under sommarmånaderna när fönster och dörrar ofta hålls öppna.
Läs mer
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Vet faktiskt inte hur det är med takfoten.fusion skrev:Hur är det med takfotsventilationen? I mitt förra hus fick jag problem med påväxt pga att en stor del av takfotsventilation hade blivit igensatt av svalbon och getingbon (Under totalt 40 år). Rensade spalten mellan tegelfasaden och innertaket, blev klart lägre fukthalt på kallvinden efter det.
Tål att kollas på.
Tänkte jag skulle göra en stor koll nu till helgen och kolla genomföringar och takfossingar och hela vinden noga.
Skall fota och dokumentera
Tack för tipsen!
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Nu har jag krypit runt som en vessla på vinden. Måste säga att det känns lite bättre nu.
Det är bara i princip ett par meter in från det hållet jag sagt innan. Resten är som nytt och ingen fukt eller mögel alls.
Ställde upp ett konvektorelement, (varför är det viktigt att det är just ett sånt?)
Och satte det på lite halvfart så skall jag se hur det blir på ett par dagar.
Sen framåt våren skall jag försöka göra vad jag kan göra själv typ och se in set blir bättre.
En sak jag inte kan få info om är vad det kostar att ha det på halvfart, (2000kw på full), och termostaten på hälften ungefär.
Jag förstår att det är en omöjlighet att veta exakt, men jag kan inte komma fram till in det är 200:- om dagen eller per år.
Någon som förstår sig på detta och kan ge mig mellan tummen och pekfingret?
Det är bara i princip ett par meter in från det hållet jag sagt innan. Resten är som nytt och ingen fukt eller mögel alls.
Ställde upp ett konvektorelement, (varför är det viktigt att det är just ett sånt?)
Sen framåt våren skall jag försöka göra vad jag kan göra själv typ och se in set blir bättre.
En sak jag inte kan få info om är vad det kostar att ha det på halvfart, (2000kw på full), och termostaten på hälften ungefär.
Jag förstår att det är en omöjlighet att veta exakt, men jag kan inte komma fram till in det är 200:- om dagen eller per år.
om det går på ett KW och vi säger 1 KW kostar 1 krona per timme gånger antalet timmar det troligen får det gå konstant om det skall ge efectBowman skrev:Nu har jag krypit runt som en vessla på vinden. Måste säga att det känns lite bättre nu.
val av element anser jag att det skall vara ett kapslat i detta utrymme typ motorvärmare
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Ja ok så kanske 24:- per dag och lite mer än än en femhundring i månaden då rimligtvis? Det är ju en del förståsElkludde skrev:
Bara så man har en aning.
Ventilationskillen jag snackade med länge poängterade just konvektorelement, men jag glömde fråga varför det var så viktigt med just konvektorelement.
Det kanske inte var så viktigt, bara jag som uppfattade det så?
Jag har en "inomhusvärmefläkt" med.
Kanske skall man använda en sån istället?
ja om den inte har öppna värmeslingor brandfara,på ett obevakat utrymme kupevärmare för bil skulle jag föredraBowman skrev:Ja ok så kanske 24:- per dag och lite mer än än en femhundring i månaden då rimligtvis? Det är ju en del förstås
Bara så man har en aning.
Ventilationskillen jag snackade med länge poängterade just konvektorelement, men jag glömde fråga varför det var så viktigt med just konvektorelement.
Det kanske inte var så viktigt, bara jag som uppfattade det så?
Jag har en "inomhusvärmefläkt" med.
Kanske skall man använda en sån istället?
Alla element är väl konvektorelement.
Elementet bör naturligtvis vara fuktsäkert och brandsäkert, dvs ett lågtemperaturelement, slutet så att inget damm och/el smådjur kan komma in och orsaka problem (överhettning/brand/kortslutning).
Det som är intressant är ju att bara en mindre del av vinden tycks vara fuktig. Då är det förmodligen något luftläckage (inifrån) i det området.
Elementet bör naturligtvis vara fuktsäkert och brandsäkert, dvs ett lågtemperaturelement, slutet så att inget damm och/el smådjur kan komma in och orsaka problem (överhettning/brand/kortslutning).
Det som är intressant är ju att bara en mindre del av vinden tycks vara fuktig. Då är det förmodligen något luftläckage (inifrån) i det området.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Ja ok så kanske det är, det jag köpt är ett sånt i tunn plåt med små öppningar i botten och på toppen och en flät i med.Oldboy skrev:Alla element är väl konvektorelement.
Skall kolla in det och säkra det ännu mer kanske. Men är en motorvärmare verkligen ett bra alternativ?
Ja det är skumt att det är en sådan liten del. Iofs är det ovan sovrummet, men jag funderar på om det även kommer från badrum som du var inne på. Sen kanske det naturliga luftströmmen är åt det hållet på vinden med? Så att övrig del inte tar emot den varma fuktiga luften..
Ingen aning, det är ju verkligen en hel vetenskap.
En sådan skall det vara eller motsvarande
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/40134
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/xlarge/40134
På första bilden är det ett vitt rör som sticker upp på vinden, vad är det? Om jag har förstått bilderna rätt är möglet som värst precis ovanför badrum och kök, vilket inte bör vara en tillfällighet. Ventilationsrör ska inte avslutas på vinden utan ska ut genom yttertaket, annars får du fukt på vinden. Kolla upp detta
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 060 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 060 inlägg
Bra iakttaget!Farmor Anka skrev:På första bilden är det ett vitt rör som sticker upp på vinden, vad är det? Om jag har förstått bilderna rätt är möglet som värst precis ovanför badrum och kök, vilket inte bör vara en tillfällighet. Ventilationsrör ska inte avslutas på vinden utan ska ut genom yttertaket, annars får du fukt på vinden. Kolla upp detta
Men det är faktiskt en vit spann. En musfälla
Men du har helt rätt såklart, precis till vänster om den på vänster sida om mitten kommer ventilation från badrum och den går ut i skorstenen, men jag har inte dubbelkollat hur tät den är dock. Men precis vid dessa rör är det helt mögelfritt dock. Så inget över badrummet (nyrenoverat med)
Utan bara över sovrummet konstigt nog.
Jag tycker det är relativt mycket fukt. Jag skulle investera i en trådlös hygrometer, t.ex. denna som kostar 799kr från Clas Ohlson:Bowman skrev:Bra iakttaget!
Men det är faktiskt en vit spann. En musfälla
Men du har helt rätt såklart, precis till vänster om den på vänster sida om mitten kommer ventilation från badrum och den går ut i skorstenen, men jag har inte dubbelkollat hur tät den är dock. Men precis vid dessa rör är det helt mögelfritt dock. Så inget över badrummet (nyrenoverat med)
Utan bara över sovrummet konstigt nog.
http://www.clasohlson.com/se/Klimatkontroll-Oregon-RAR501/Pr365158000
Den har 3 givare, stoppa dom i olika delar av vinden och håll ett öga på hur fuktigheten rör sig (du kan ha basstationen nere i huset så slipper du vara uppe på vinden och kolla). Är det alltid fuktigt utan att ni gör något i huset är det något problem med konstruktionen. Är relativa fuktigheten ok men höjs kraftigt när ni duschar eller lagar mat är det problemet. Jag misstänker i detta fall att taket kan läcka, gör några besök på vinden när det regnar och se om/var det läcker in.
Relativa fuktigheten ska generellt alltid ligga under 75% för att undvika mögel (beror lite på temperaturen).
Redigerat: