P Postman skrev:
Ett annat alternativ som jag har funderat på är att köpa de X kvadratmeterna i grannfastighetens utkant. Vad finns det för för/nackdelar med det?
En faslig massa byråkrati och kostnader som det drar med sig. Det är inte säkert att det går att genomföra heller. Om fastighetsägaren är beredd att ge er den rätten är ett servitut rimligare.

Maskintok skrev:
Det belastar dock den fastigheten..
Så det är ingen som sagt att du ska jävlas med någon utan att alla är inte så glada i servitut på sin fastighet...
Ok, då är jag med.

D Daniel 109 skrev:
En faslig massa byråkrati och kostnader som det drar med sig. Det är inte säkert att det går att genomföra heller. Om fastighetsägaren är beredd att ge er den rätten är ett servitut rimligare.
ok

Kontakta ägarna och köp ett servitut. Antingen avtal mellan er eller om ni är överens för permanent inskrivning av lantmäteriet. Det blir en så kallad belastning på grannfastigheten och bör därför alltid kompenseras ekonomiskt.

Efter att ha gått igenom en vägtvist med både lantmäteriet och flerårig rättsprocess (överklagan från grannarna) så kan jag informera om att det kan bli ofantligt dyrt och jobbigt att inte vara överens med grannarna i vägfrågor. Så här i efterhand hade det varit mycket lättare att öppna plånboken från början. Förhandla privat och betala om det är viktigt med servitutet.

Var också medvetna om att det finns en risk att lyfta frågan. Grannarna kan säga nej till att ni använder stigen för all framtid. Då gäller bara allemansrätten.
Servitut är inget man bör ta lätt på är vår dyrköpta erfarenhet.

Redigerat:
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Möjligheterna här bygger helt på om ni kan få med er nuvarande ägare, antingen med ett servitut, eller att ni får köpa den aktuella ytan. Köp blir som sagt dyrt, räkna med 30-50 000 i avgifter, utöver vad ni får betala för marken.

Ett avtalsservitut är billigt att registrera. Om inte ägaren vill vara med, så tvivlar jag på att ni skulle kunna tvinga er till ett servitut, i de fall det är möjligt kostar det väldigt mycket i lantmäterikostnader, och det kostar en del även om det blir avslag.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Det är bra mycket smidigare att köpa rätten att använda marken än att köpa marken.

• Gilla
Ekrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.