Vi har en obebodd grannfastighet som ägs av två personer. Sedan lång tid tillbaka har det funnits en gångstig ner längs ena kanten på deras tomt, ca 15 meter med början i hörnet där vår fastighet börjar.

Idag går vi där alla dar i veckan. Min fundering är vad det skulle krävas för att få ett gångvägsservitut där. Vad krävs och vilken väg är den rätta att gå?

Speciellt undrar jag hur ritningsmässigt hur servitutet ska "fixas". Skissar vi ihop något och sen hoppas att det går vägen?

När blandar vi in kommunen resp ägarna av fastigheten och vad säger vi?

U
Ägarna av fastigheten bör vara med från början om ni vill att de skall skriva under avtalet. För jag antar att det handlar om ett avtalsservitut.

Eller är gångstigen enda vägen fram till er fastighet? Lite för många okända faktorer för att svara exakt hur ni bör gå tillväga och typ av servitut.

Det enklaste och sannolikt enda vägen att gå är ett avtalsservitut. Varför nu grannen skulle gå med på det. Det kräver ingen djup formalia. Kommunen har inget med detta att göra.

Det är inte vår enda väg från tomten. Vi har en bilväg till tomten från andra hållet.

A
P Postman skrev:
Det är inte vår enda väg från tomten. Vi har en bilväg till tomten från andra hållet.
Varför vill ni ha detta servitut överhuvudtaget, om ni har egen fastighet och väg till tomten ändå?

Då bör väl allemansrätten räcka bra eller går ni för nära bohuset?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hur ser formalian ut för ett avtalsservitut?
Det lät som om det inte fanns någon poäng för motparten att skriva ett avtalsservitut. Hur brukar det hanteras? Vad ör vanliga vägar att gå för att få till ett avtalsservitut med en granne som inte ser det som något win-win? Betala pengar?

Maskintok skrev:
Varför vill ni ha detta servitut överhuvudtaget, om ni har egen fastighet och väg till tomten ändå?

Då bör väl allemansrätten räcka bra eller går ni för nära bohuset?
Idag funkar allemansrätten bra eftersom tomten är obebodd och det endast finns ett skjul på tomten. Inom en framtid (inte nödvändigtvis snar) kommer fastigheten att hamna hos någon exploatör och bebyggas.

Ett inte helt ovanligt område är gemensamma brunnar då brukar det handla om att man delar på investeringen. I ert fall skulle en kontant ersättning kanske kunna vara rimligt.

A
P Postman skrev:
Idag funkar allemansrätten bra eftersom tomten är obebodd och det endast finns ett skjul på tomten. Inom en framtid (inte nödvändigtvis snar) kommer fastigheten att hamna hos någon exploatör och bebyggas.
jaha... Men ska man tro många här så är det inga problem så länge man inte bryter emot hemfridszonen.. Och en befintlig sig eller väg bör nog kunna nyttjas ändå.. har för mig att de är skyddade stigarna...
När jag körde skördare så fick vi då inte röra dessa.... oavsett... Så jag undrar jag om det inte är så även vid nybyggnation..

P Postman skrev:
Ja. Och då får ni väl gå runt helt enkelt

Antagligen är det till större last för den tomten än till gagn för er med ett gångstigsservitut.

Appendix Appendix skrev:
Ja. Och då får ni väl gå runt helt enkelt

Antagligen är det till större last för den tomten än till gagn för er med ett gångstigsservitut.
Är det en viktig aspekt som har någon juridisk bäring på något sätt?

A
P Postman skrev:
Är det en viktig aspekt som har någon juridisk bäring på något sätt?
Nja en del kan ta det personligt och börja göra livet surt för er ionödan för att ni vill ha servitut...

Jag hade aldrig godkänt detta... om annan väg finns redan....

Ett annat alternativ som jag har funderat på är att köpa de X kvadratmeterna i grannfastighetens utkant. Vad finns det för för/nackdelar med det?

Maskintok skrev:
Nja en del kan ta det personligt och börja göra livet surt för er ionödan för att ni vill ha servitut...

Jag hade aldrig godkänt detta... om annan väg finns redan....
Den risken ser jag inte. Det blir ju bara att jag tar upp det med dom i så fall och ser vad dom säger. Jag kan inte se varför dom skulle dra igång några vendettor. Jag kommer ju inte hota eller jävlas med dom på något sätt.

A
P Postman skrev:
Den risken ser jag inte. Det blir ju bara att jag tar upp det med dom i så fall och ser vad dom säger. Jag kan inte se varför dom skulle dra igång några vendettor. Jag kommer ju inte hota eller jävlas med dom på något sätt.
Det belastar dock den fastigheten..
Så det är ingen som sagt att du ska jävlas med någon utan att alla är inte så glada i servitut på sin fastighet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.