Vi har en elledning i närheten på kanske 10 km som grävts ner i skog och dike, med några vägövergångar. Dom har haft utrustning, entreprenadmaskiner, avspärrningar ute under större delen av året. Det är sällan man sett någon aktivitet. Med erfarenhet från andra branscher så känns det som om det helt saknas fokus på effektivitet och planering. Man utför ett moment. Väntar godtycklig tid på att nästa moment kan bli klar och hankar sig långsamt framåt. Att låsa upp en grävare och andra maskiner under så pass lång tid, när den kanske används 5% av tiden tyder på att man helt saknar press att hålla ner kostnader.

Så, även om en del av avgifterna faktiskt gått till "investeringar", så undrar jag hur smart man använder dessa pengar. Det är ju liksom bara gratis pengar in. Ju mer kostnader du kan redovisa, desto lättare kan du motivera en höjning.

Så de har höjt 6-8% per år med motiveringen att det krävs för investeringarna.
Investeringarna har motsvarat 1%?

Och detta har de drivit i domstol.

Är det inte ett brott som är begånget om man ljuger så flagrant i domstol?

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Är alltså kryphålet de kräken hittat att anta en avskrivningstid på 5 år eller vad?
Hur kan man missa en sådan sak i lagstiftningen....?
Gällande kostnadskontroll så sitter jag i en fiberförening och vi blev glada när det lokala elnätsbolaget Härryda Energi skulle gräva ner lite el i en del av vårt område och (som lagen kräver) kontaktade oss och erbjöd samförläggning.
Dock har det efter hand visat sig att deras kalkyler bygger på att vi ska betala lika mycket som det hade kostat för oss att låta vår egen entrepenör gräva...
Vi kommer att samförlägga enbart pga inte göra folk i området irriterade på att vi gräver 2 ggr...

Nej, du har missförstått.

Spelar ingen roll hur de räknar. Det som kommer ske är att de kommer få räkna på ett nytt sätt som gör att avkastningskraven mm inte går att motivera.

Risken finns att moderbolagen inte sänker sina avkastningskrav vilket såklart får effekter på investeringstakten och driftsäkerheten men det kan också regleras i lagstiftning.

Självklart kommer bolagen att driva process mot detta eller försöka hitta nya vägar.

Detta eftersom elproduktion inte är lika lönsam efter avregleringen och pga politiska beslut, men monopolsituationen på distributionen är det.

Skulle vilja göra en parallell till vinster i välfärden som möjliggörs genom en oligopolsituation där det finns ett behov som inte möts av det offentliga och några få privata aktörer drar nytta av detta.

Men där handlar det om skattemedel och några miljarder per år (vinstmarginalerna är inte i närheten av vad elnätabolagen gör)
vilket får våra politiker att gå i spinn.
Det är också kopplat till LOU mm .

När elnätsbolagen utnyttjar juridiskt överläge och dålig lagstiftning men det drabbar bara konsumenter och det är kopplat till energi (miljö i viss mån) får det tydligen lägre prioritet. Kanske några politiker tycker det är bra att elen är dyr (kan man minska förbrukningen) och tror att investeringarna har gått till att förstärka elnätet för framtida anpassning till ibland-produktion (sol o vind)

Det är skillnad på pengar och pengar...

D Daniel 109 skrev:
Nej, du har missförstått.
Vadå?

De hittar inte på korta avskrivningstider.

Läs sammanfattiningen. De använder en kalkylränta som inte motsvarar en verklig ränta.

De använder överlag 38 år avskrivning, detta skall förändras enligt rapporten till mera diversierade men ja, avskrivningstiden kommer bli längre för vissa delar som är dyrare

Problemet är att de ska sänka med kortare avskrivningstider ör nödvändigt. Då byter de ut prylar som inte behöver bytas, för att kunna debitera. Nu ska de kunna fortsätta debitera.
Näten borde inte vara i privat ägo.

MultiMan
Nätbolaget som vi hade innan EOn köpte upp var både oerhört mycket billigare, lättare att prata med och hade lokal förankring. Allt har blivit sämre sedan bytet, inklusive antalet avbrott jag upplever, trots groteska höjningar pga påstådda förbättringar av infrastrukturen.

Jag har inget emot privata bolag baserat på min tidigare erfarenhet iaf.

Edit: När storföretag köper upp blir det ofta dåligt för konsumenten, det är det jag vänder mig emot. Varför har alla uppköp av lokala aktörer tillåtits egentligen? Har vi inte en konkurrenslagstiftning som fungerar längre?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det finns ingen konkurrens på elnäten.

MultiMan
Okontrollerade uppköp är som jag ser det ändå en del av problemet, som i många andra sammanhang.

D Daniel 109 skrev:
Det är ä
D Daniel 109 skrev:
Det är ändå en fri marknad för de som säljer sitt nät till annan aktör...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.