Den allmänna inflationen sägs ju ligga på under 10%, så man kan undra varför vissa branscher behöver höja extremt mycket mer.
Kartellerna behöver inte ligga i slutskedet, det borde vara färre inblandade ju tidigare i leveranskedjan man befinner sig.
Att skylla på "leveransproblem" är smidigt då man kan tillverka hälften och sälja dubbelt så dyrt. Jag tror detta till viss del är satt i system i världen.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Den allmänna inflationen sägs ju ligga på under 10%, så man kan undra varför vissa branscher behöver höja extremt mycket mer.
Kartellerna behöver inte ligga i slutskedet, det borde vara färre inblandade ju tidigare i leveranskedjan man befinner sig.
Att skylla på "leveransproblem" är smidigt då man kan tillverka hälften och sälja dubbelt så dyrt. Jag tror detta till viss del är satt i system i världen.
10% är väl ett snitt, eller.;)
Om något ökar 4% så borde något annat öka mera än 10%.
Sedan så har vissa priser påverkats av brist på material inom vissa områden pga pandemi, krig, etc.
 
wildeside wildeside skrev:
Känns inte som det är speciellt individuellt satta priser.
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

Jem & fix 19.85:-/m
Byggmax 19.85:-/m
Bauhaus 19.95:-/m
Hornbach 19.85:-/m
Jag tycker det liknar lite kartellbildning:cool:
Nu va det iof inte alla bygghandlare:)
Skulle kunna vara kartellbildning för att kunna ta ut överpriser. Men om du kollar priset hos ytterligare några konkurrenter

Beier 23:56

K-rauta 21:20

så verkar det vara oändligt mycket troligare ett utslag av fungerande marknadsekonomi. Dvs kunden gynnas av att ingen av de fyra vågar lägga sitt pris över de andras.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det beror mycket på personalen hur länge truckar håller. För länge, länge , länge sedan jobbade jag där framkörning med truck ingick. De hade köpt en sprillans eltruck som vi praktiskt taget körde skiten ur. Truckkort var inget som vi hade. Det kanske inte var uppfunnet då. Fullt rattutslag och full gas fick den att gå på två hjul. Jag backade vid ett tillfälle in i en pelare så trucken blev lite kortare. Batterierna höll. Buren fungerade bra. Det hände att 300-kilos balar tappades från hög höjd på taket. Lite omskakande var det varje gång. Det var en hållbar truck för den fungerade fortfarande även om den såg rätt skamfilad ut när jag slutade. Förstår inte hur de vågade skicka ner två tonåringar fulla av hyss att ansvara för lagret.
Nej de hade uppenbarligen anställt två oansvariga snorungar som kör sönder så dyr viktig utrustning. Förhoppningvis lärde de sig något efter er då.
Vi hade åkt ut med huvudet om vi betett oss som svin med en truck för 300000 kr.

Om man kör som en truck är tänkt att hålla så håller den ju hur länge som helst. Med tanke på att vår ena är från 93 och inte har blivit körda av sådana som kör skiten ur den så.
 
Zixten Zixten skrev:
Jag tror inte att ergonomin i trucken har med om det är en el eller gasoltruck att göra, tror att det har att göra med ålder på trucken, ju nyare desto bättre ergonomi....

Och att truckarna håller bra stämmer nog bra det, där jag jobbade innan hade vi en eltruck som hade gått typ 36 000 timmar innan vi skickade iväg den, ganska imponerande, fast den var riktigt slut och användes bara som "nödtruck" de sista åren.
Tror att dom truckarna som hade gått mest när jag slutade låg på 20 - 26 000 timmar, och dom var egentligen fortfarande bra och pålitliga. Fast ergonomin var ju kanske inte lika bra som på dom nyare truckarna vi hade.

För övrigt så var det inte så svårt att köra slut på ett batteri på 3 - 4 timmar om man fick köra intensivt och lasta / lossa hela tiden, tur man hade extrabatterier att byta med....
Jag kör jungheinrich och vi kör inte helt slut på det vintertid när vi även har saltning/grusning av gårdsplan, lossning och lastning i 7-8 timmar. Sommartid håller den ca 2 dagar :p Allt beror såklart på hur stort batteri som ligger i. Men som en bygghandel så är det ju lämpligt att ha en 4 hjuling med stort batteri och vikt.
 
A Arne_Planka skrev:
Den allmänna inflationen sägs ju ligga på under 10%, så man kan undra varför vissa branscher behöver höja extremt mycket mer.
Kartellerna behöver inte ligga i slutskedet, det borde vara färre inblandade ju tidigare i leveranskedjan man befinner sig.
Att skylla på "leveransproblem" är smidigt då man kan tillverka hälften och sälja dubbelt så dyrt. Jag tror detta till viss del är satt i system i världen.
Ta bort hushållens lån så är inflationen mer runt 30%. Men det vill riksbank och politiker inte prata om. Därav du ser de enorma höjningar som skett.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Nämen. Det vore ju intressant med en redogörelse för varje post inklusive vinstmarginal som tillsammans ger 78% prishöjning på ett år. T.ex andel av stål, plast, arbetskostnad, overhead, el, drivmedel osv som ingår i ett plåtrör.
Kikade historiken på hängrännorna och jag har haft exakt samma pris som Byggmax. Maj 2021 kostade de 179kr/st och nu 319kr. Uppgången beror på att leverantören har höjt priset under tiden med motsvarande %. Anledningen till det hittar vi nog till 95% i stålpriserna som gick i taket slutet av 2020 / början 2021. Jag är ingen expert på stål och vet inte exakt vilken typ av stål som används vid används till tillverkningen av takplåt och liknande men kollar man på HRC gick den upp från $500/ton till $1500/ton mellan maj 2020 och maj 2021 för att toppa på $1950 i september. På grund av eftersläpning i produktion och lagerhantering så skulle jag gissa på att hyllpriserna på hängrännan maj 2021 är grundande på 2020 års stålpris och dagens pris baserar sig på stålpriset 2021.

Marginalen är exakt den samma i %. Kronorna blir ju då givetvis mer om man har samma % på en vara som går upp i pris men de kronorna ska ju som sagt täcka allt annat som höjs samt även också täcka den förlust av kunder som inte vill betala 78% mer för en hängränna. Jag kan garantera dig att jag i slutändan tjänade mer pengar när hängrännorna kostade 179kr än när de kostar 319kr.

https://tradingeconomics.com/commodity/hrc-steel
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
Man måste förövrigt vara ganska desillusionerad när man lever i ett samhälle där våra "ledare" de senaste åren har:
  • Stängt ner och förstört stora delar av näringslivet i två år med ett förkylningsvirus som förevändning och samtidigt skuldsatt EU med €750 000 000 000
  • Delat ut miljarder till företag för att inte göra någonting
  • Eldat på ekonomin med negativa räntor
  • Tryckt $16 000 000 000 000 senaste två åren (80% av alla $ i omlopp skapades 2020, 2021 eller 2022)
  • Gjort oss totalt beroende av energi från Ryssland och lagt ner inhemsk energiproduktion
  • Gjort oss totalt beroende av råvaror från Ryssland
  • Provocerat fram ett krig mot Ryssland
  • Höjt skatten på diesel, bensin och el
...och samtidigt på allvar tro att företagen är roten till dagens prisökningar.
 
  • Gilla
bjornhallberg och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.