L
Som beställare av arbete har man möjlighet att ställa krav på bortforslingen av gamla pannor. Om det var viktigt att asfalten skulle vara opåverkad måste man förmedla det innan så fördyrande åtgärder för skydda uppfarten, kan vidtas och tas med i offerten.
T.ex. kunde man vägra att containern får köras in överhuvudtaget. Pannor kunde ha skickats ner i mindre batcher på utlagda byggskivor. Sen kärras ut för hand till containern på gatan.

Man har helt enkelt mer att tänka på som husägare jämfört med att bo i lägenhet. Speciellt om man om man förväntar sig saker man inte förmedlar som krav åt firmor man anlitar. Firman har skött bortforslingen i enlighet med normal rutin, vilket är förväntat när inga särskilda krav finns.

Skadorna ser inte så allvarliga ut det går att laga upp hjälpligt där groparna är. Tak läggs inte om särskilt ofta gör man sakerna i rätt ordning kan man asfaltera om efter takbytet. Asfalten på en uppfart har i stort sett samma livslängd som taket.
 
  • Gilla
xunny och 6 till
  • Laddar…
Ställa krav på att de inte skall förstöra saker som de inte skall byta känns rätt knepigt för mig som lekman. Om de behöver kapa bort träd för att få upp ställningen? Är de med sådant man skall räkna med? För mig borde den som gör jobbet upplysa om sådant som kan bli problem. Om lastbilen kört in hos grannen när de skulle vända o tryckt ner hans asfalt. Är de med beställarens fel?
 
  • Gilla
Fairlane och 10 till
  • Laddar…
L
Det är ett delat ansvar skulle jag hävda, det är från fall till fall och behöver ibland rättslig prövning om man pratar om vilken godtycklig konflikt som helst som kan uppstå, under ett beställningsarbete hos byggfirma.

I detta fall var det förväntat att pannor skulle forslas bort, det visste både beställare och firma.
 
T
Vi brukar göra som så att vi alltid lägger ut reglar där container läggs ner på, på så sätt undviker vi rispor och skador som är vårt ansvar, samtidigt när man beställer återtag av en tung container brukar vi beställa att chauffören har med sig underlägg för stödben när han lyfter upp den, det är chaufförs ansvar, att inte göra märken av lastbilensstöd.

Vi har ersatt kund en gång och sedan alltid noggrann med marken vi använder för takbyten, helt klart vårt ansvar. kund kan omöjligt veta om allt som kan hända eller sker, dom har betalt för ett professionellt utfört jobb.
 
  • Gilla
  • Älska
ACID_KING och 38 till
  • Laddar…
De vita strecken man ser efter rullarna är sannolikt borta efter nästa regn.
De små topparna är nog de enda skadorna som man kan ana efter en vecka eller så.

Om det vore sommar kan jag förstå de skadorna. Det måste vara en dålig kvalitet på asfalten som ingen kunnat förutse.

Att gardera sig mot alla skador som man normalt inte uppstår kan man givetvis skriva in i ett kontrakt. Men kan tänka mig att anbudet blir där efter!
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Som beställare av arbete har man möjlighet att ställa krav på bortforslingen av gamla pannor. Om det var viktigt att asfalten skulle vara opåverkad måste man förmedla det innan så fördyrande åtgärder för skydda uppfarten, kan vidtas och tas med i offerten.
T.ex. kunde man vägra att containern får köras in överhuvudtaget. Pannor kunde ha skickats ner i mindre batcher på utlagda byggskivor. Sen kärras ut för hand till containern på gatan.

Man har helt enkelt mer att tänka på som husägare jämfört med att bo i lägenhet. Speciellt om man om man förväntar sig saker man inte förmedlar som krav åt firmor man anlitar. Firman har skött bortforslingen i enlighet med normal rutin, vilket är förväntat när inga särskilda krav finns.

Skadorna ser inte så allvarliga ut det går att laga upp hjälpligt där groparna är. Tak läggs inte om särskilt ofta gör man sakerna i rätt ordning kan man asfaltera om efter takbytet. Asfalten på en uppfart har i stort sett samma livslängd som taket.
L Lenza skrev:
Som beställare av arbete har man möjlighet att ställa krav på bortforslingen av gamla pannor. Om det var viktigt att asfalten skulle vara opåverkad måste man förmedla det innan så fördyrande åtgärder för skydda uppfarten, kan vidtas och tas med i offerten.
T.ex. kunde man vägra att containern får köras in överhuvudtaget. Pannor kunde ha skickats ner i mindre batcher på utlagda byggskivor. Sen kärras ut för hand till containern på gatan.

Man har helt enkelt mer att tänka på som husägare jämfört med att bo i lägenhet. Speciellt om man om man förväntar sig saker man inte förmedlar som krav åt firmor man anlitar. Firman har skött bortforslingen i enlighet med normal rutin, vilket är förväntat när inga särskilda krav finns.

Skadorna ser inte så allvarliga ut det går att laga upp hjälpligt där groparna är. Tak läggs inte om särskilt ofta gör man sakerna i rätt ordning kan man asfaltera om efter takbytet. Asfalten på en uppfart har i stort sett samma livslängd som taket.
B larry78 skrev:
Ställa krav på att de inte skall förstöra saker som de inte skall byta känns rätt knepigt för mig som lekman. Om de behöver kapa bort träd för att få upp ställningen? Är de med sådant man skall räkna med? För mig borde den som gör jobbet upplysa om sådant som kan bli problem. Om lastbilen kört in hos grannen när de skulle vända o tryckt ner hans asfalt. Är de med beställarens fel?
I princip helt omöjligt att ha koll på alla momemt de gör tex vid ett takbyte. Ska jag som beställare göra någon typ av riskanalys åt dem av vad som kan gå fel när de ska byta tak och det som tillhör. "Eh btw Bosse, står i offerten att ni ska ta hit en container, tänk då på att en container full med betongpannor mm väger några kg. Jag som beställar tar in ett jobb och vill bara få det fixat, inte behöva stå med pekpinne och säga till några yrkesmän vad och hur de ska lösa det jag betalar för. Självklart kan olyckor hända, men då fixar man till det. Om jag skulle sitta på andra sidan skulle jag knappast säga,

"jo men du visste ju att vi skulle ta hit en container och ställa den på din garageuppfart. Du borde räknat ut hur mycket containern skulle väga när vi fyllt upp den med betonpannor och räknat ut hur mkt din asfalterade uppfatt klarar av innan det kan uppstå skador pga vikten på containern."

De sa iaf att de inte skulle ställa den på gräsmattan pga vikten.
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 6 till
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Jo man förväntar ju sig att om man jobbar med takbyte och dagligen använder sig av liknande containrar, sp borde man ha lite koll
Man förväntar sig att en uppfart i Sverige under vintern klarar den belastningen, ibland har beställaren haft otur när de tänkt och gjort ett fuskjobb med beläggningen, är de då riktiga skojare försöker de få ut pengar för att någon gjort det jobb de (husägaren) beställt :surprised:
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Vi brukar göra som så att vi alltid lägger ut reglar där container läggs ner på, på så sätt undviker vi rispor och skador som är vårt ansvar, samtidigt när man beställer återtag av en tung container brukar vi beställa att chauffören har med sig underlägg för stödben när han lyfter upp den, det är chaufförs ansvar, att inte göra märken av lastbilensstöd.

Vi har ersatt kund en gång och sedan alltid noggrann med marken vi använder för takbyten, helt klart vårt ansvar. kund kan omöjligt veta om allt som kan hända eller sker, dom har betalt för ett professionellt utfört jobb.
Bra svar!
Man räknar med ett professionellt utfört jobb när man ändå betalt ganska mycket.

När han drog ut containern lät det som fn, så de amvände verkligen inga underlägg eller reglar
 
  • Gilla
nissebrun och 1 till
  • Laddar…
F faf skrev:
Man förväntar sig att en uppfart i Sverige under vintern klarar den belastningen, ibland har beställaren haft otur när de tänkt och gjort ett fuskjobb med beläggningen, är de då riktiga skojare försöker de få ut pengar för att någon gjort det jobb de (husägaren) beställt :surprised:
Har bott i huset i 2 månader, så om garageuppfarten är gjord av någon skojare åt tidigare ägare kan jag ej svara på
 
T
A Ace83 skrev:
Har bott i huset i 2 månader, så om garageuppfarten är gjord av någon skojare åt tidigare ägare kan jag ej svara på
Nu ska man sköta om en container som väger upp till 6-9 ton , då bör man förstå vilka vikter man ställer ner på marken , utan underlägg så blir det oftast skador , sådant här vet dom flesta takläggare om .
 
  • Gilla
em72 och 1 till
  • Laddar…
L
A Ace83 skrev:
Bra svar!
Man räknar med ett professionellt utfört jobb när man ändå betalt ganska mycket.
Naturligtvis finns det firmor som tar ett större ansvar och tar höjd för t.ex. denna typ av bekymmer. Ofta kan man misstänka skillnad i utförandet redan på offerten om priset skiljer mycket. Ofta ska den billigaste offerten prompt väljas, är det för billigt måste varningsklockorna ringa.
 
MultiMan
Beklagligt att se hur en alltför stor del av Sveriges hantverkare fortsätter med kundförakt, förtäckta hot om att vägra göra framtida arbeten om man påpekar på uppenbara fel och försöker ständigt hitta ursäkter för sig själv och kollegor varför det beställda jobbet blev undermåligt.
 
  • Gilla
em72 och 16 till
  • Laddar…
Stå på dig ts! Jag tycker inte alls det där är ditt ansvar att hålla koll på.. angående lagning så kanske det inte kommer bli snyggt, men ska man laga det där så kommer man få skära ut en fyrkant 80x80cm lägga i lite material där det sjunkit, padda och sen på med ny asfalt.. kommer ju självklart bli två svarta fyrkanter men höjdskillnaden ska bli minimal :)
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
De sa iaf att de inte skulle ställa den på gräsmattan pga vikten.
Vilket i detta fall kanske hade varit bättre då en gräsmatta är lättare att laga... :cry:
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
F faf skrev:
Man förväntar sig att en uppfart i Sverige under vintern klarar den belastningen, ibland har beställaren haft otur när de tänkt och gjort ett fuskjobb med beläggningen, är de då riktiga skojare försöker de få ut pengar för att någon gjort det jobb de (husägaren) beställt :surprised:
Fast i stora delar av Sverige har det varit vår sedan i november. Är ingen som helst tjäle hos oss tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.