20 525 läst · 44 svar
21k läst
44 svar
Skadad kabel - hur farligt och hur akut?
Ja, jag hade bilat upp väggen och ordnat detta nu när du ändå måste agera på den. Man blir ännu mer förbannad nästa gång som något händer och man måste göra något nämligen...G Grigor50 skrev:
Jo... jag är benägen att hålla med. Det är mest att jag precis är i slutet av en långdragen renovering, så det tar emot. Och jag skulle vilja vänta lite med det. Det låter inte som att det är något akut att åtgärda detta problem, men visst, kan inte sätta upp golvsocklarna förrän det är gjort. Men det kanske inte måste ske denna veckapacman42 skrev:
EQLQ blir lite "platt" i böjarna och det ser ut som man har bockat den för tvärt. Kabeln ska ha samma "rundhet" hela tiden för att se bra ut.N nb. skrev:Jag tror att det är en EQLQ easy eftersom det saknas "filler" Nu har jag iofs inte kläm på om det finns EQRQ easy med.
Varför inte EQLQ i bostadsrum? Skillnaden är 7,1 mot 8,5 mm i diameter, om man inte gör utanpåliggande bostdsinstqllationer i större uträckning är det bekvämt att hålla sig till en kabel, vilket man kan göra med EQLQ easy.
Dock skulle ingen yrkesman dolt kabeln på det sättet, så jag är också skeptiskt.
Jag hade nog bytt hela vägen och dessutom förlagt den på ett korrekt sätt. Däremot hade jag inte heller fått panik av en sådan skada utan sett till att få fixat inom rimlig tid bara.
Ps
Nu när jag fattat att kabeln låg bakom golvlisten tar jag tillbaka allt om kabeltyp, och öser galla över den som dolt kabeln bakom listen.
Är det brukligt att möka in kabeln i putsen? Jag vet jag läst att vissa kablar får putsas in, men det känns som detta är som gjort för att bli problem längre fram... (eller det blev problem ganska direkt kan man ju också säga)
Det är mycket ovanligt, det förekommer troligen enbart hos vissa hempulare.J JohanLun skrev:
Ja. Det finns inga krav att installationskablar måste förläggas i rör i väggar men det underlättar ju enormt mycket vid tillfällen som detta.
Däremot grundisolerade ledare som FQ måste ha en extra skyddsbarriär ofta i form av en flexslang eller vp-rör.
Sedan är det ju inte alls fackmannamässigt gjort som flera redan påtalat men det var ju en stadig kabel i alla fall 🙂
Däremot grundisolerade ledare som FQ måste ha en extra skyddsbarriär ofta i form av en flexslang eller vp-rör.
Sedan är det ju inte alls fackmannamässigt gjort som flera redan påtalat men det var ju en stadig kabel i alla fall 🙂
Violina skrev:
Nej alltså, det finns ingen list, ännu, jag skulle ju hacka bort lite spackel och liknande så att jag kunde få listen att sitta bra. Listen kommer i praktiken gå "under listen", i springan mellan golvet och väggen. Det finns en ränna i väggen där för den, och dessutom är det en tjock list, med gott om utrymme.E elmont skrev:
Varför skulle jag dock inte sätta en golvsockel där?
Eller okej, just i hörnet på bilden har elektrikern gjort någon konstigt, så att kabeln kommer ut ur väggen mitt i hörnet på ett märkligt sett, och fortsätter ned. Därav mina problem med att sätta list där...
Problemet är nog snarare att elektrikern satte kabeln så dåligt, den borde ha varit "på golvet", istället för att komma ut ur väggen åtta centimeter upp och sedan gå ned. När jag bredspacklade väggen ett par månader sedan måste kabeln ha dolts...J JohanLun skrev:
Känns som att en bättre lösning vore att bila ut en ränna åt kabeln, och ha i rör...
Om jag får sticka ut hakan lite så är detta en storm i ett vattenglas. Elektrikern/kabelförläggaren har följt föreskrifterna till fullo. Helt ok att förlägga den kabeln på det sättet. Ska där vara ett xtra skydd, bör det då vara ett spikskydd. En mantelskada utan skada på ledarna och inte ens på biledaren, är det bara att laga isoleringen på. Smältlim, glasfibermatta+superlim eller dyl funkar utmärkt. (Hur många mantelskador finns det inte i våra trädgårdar som lagats?)G Grigor50 skrev:Problemet är nog snarare att elektrikern satte kabeln så dåligt, den borde ha varit "på golvet", istället för att komma ut ur väggen åtta centimeter upp och sedan gå ned. När jag bredspacklade väggen ett par månader sedan måste kabeln ha dolts...
Känns som att en bättre lösning vore att bila ut en ränna åt kabeln, och ha i rör...
Som sagt i min värld är det ingen ko på isen 😉
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Låt ett proffs avgöra hur felet ska avhjälpas. Du är anläggningsinnehavare och därmed ansvarig för att skadan rättas till.G Grigor50 skrev:Skulle sätta upp en golvsockel och hackade bort lite spackel längst ned på väggen i ett hörn för att få det jämnare. Plötsligt flyger en bit plast med metall iväg, och där spacklet var ser jag dels en grön-gul och brun sladd, dels ett "knippe" koppartråd som alltså är exponerad blå ledare. Runt allt syns den vita kabeln, som alltså huggits öppen.
Belysningen och allt annat som var kopplat på samma grupp (heter det väl? Samma säkring i alla fall) fortsätter fungera som om ingenting hänt, jag fick ingen stöt eller så, och det hela var väldigt odramatiskt... men jag vet ju att det inte riktigt går att ha exponerad ledare sådär.
Hur gör jag nu? Går det, och bör man, reparera kabeln på något sätt, exempelvis krympslang, eltejp eller något sådant? Eller är det bara att byta ut hela kabeln, vilket dessvärre skulle innebära att man bilar upp en del av väggen?
Det skall tilläggas att det är tegel, cement, spackel och gips runt kabelbrottet. Känns inte spontant som en omedelbar brandfara, men det måste åtgärdas.
Det tror jag också stenhårt på.K Kardan79 skrev:
Det där är inte EKRK, för det är alldeles för mycket luft i kabeln för att vara den typen.
edit:
Och där kom facit, i några inlägg senare
G Grigor50 skrev:
Nåja, dagens tunnaste EXLQ/EQLQ funkar faktiskt rätt bra.E elmont skrev:
Du ska veta att du och jag börjar bli ett utdöende släkte som föredrar att jobba med kulo.
Di unga idag, har inget sånt i bilen längre.
Och visst är det lite sorgligt att nästan ingen kan göra en snygg kuloanläggning i dag, men det är även lite tur att dom flesta inte förstår att skilja på en "kulo" och EQQ anläggning utan blir nöjd oavsett.
Produkter som diskuteras i tråden