På Orust är det tydligen vanligt i många gamla installationer att man tänder nedåt. Fanns tydligen inte så många elektriker där förr och de få som fanns var tydligen enade om att nedåt var rätt...

För övrigt så var det en av mina första elkunskaper som jag jag fick lära mig på en PRAO-plats i årskurs 6 då jag var med en elektriker en dag,

Strömbrytare SKALL alltid tändas uppåt punkt!

Redigerat:
yxis skrev:
När nåt är påväg att börja brinna så kan elden slockna om man bryter strömmen. Det är väl lite olika med olika apparater men att bryta strömmen är ett rätt bra tips...
Vi tänkte nog lite olika när det gäller brinna.
Jag menade som i att det brann på riktigt.

Jag ger inte mycket för brandförklaringen. Om branden har tagit sig ordentligt skall man bara ut fortast möjligt. En tänd lampa kommer knappast att påverka förloppet. Scenariot att man kommer in i ett rum och upptäcker att gnistbildning är på väg att sätta eld på lampan låter ganska osannolikt för mig. Om det mot förmodan skulle inträffa så har i brandens tidiga skede inte speciellt mycket rök hunnit utvecklas varför orsak saknas till att krypa på golvet. Dessutom pratar vi om att sträcka sig 5 cm högre när brytaren redan sitter mer än en meter över golvet.

Jag sätter brytare så att de tänder uppåt därför att jag tycker det är logiskt. Inte av någon annan orsak. Ett sätt att slippa problemet är att använda vridströmbrytare eller tryckströmbrytare. Eller så kan man sätta brytaren så att vippan går i sidled.

Erik

Det mest narturliga är väl att sätta en brytare så att text och bilder på fram och baksida blir rättvänt, dvs att brytaren då går i till-läge uppåt.

En annan variant skulle ju då vara att brutaren är "liggande" och att man trycker den innåt rummet när man går in och då tänder och mot dörrhålet när man går ut och då släcker.

Y
Ljusbåge skrev:
Jag startade en tråd om dett för ett tag sen.
[länk]

Jag fortsätter som förut att vända mina brytare så PÅ=NER.

sshhhh, lyft nu inte fram att jag inte sökte före jag frågade ;)

Ljusbåge skrev:
Jag fortsätter som förut att vända mina brytare så PÅ=NER.
Rätt så, det ska f-n komma någon och bestämma över dina brytare! d^_^b

Jag sätter fö mina 120 cm över golv, upprorisk som jag är. :cool:

Jag installerade Jung-brytare för ett tag sen. De har en markering TOP som är tänkt att vara uppåt. Om man sätter kronbrytarna med TOP uppåt så tänder de med vippan nedåt. Uppenbarligen annan standard i Tyskland.

<off topic>
Ja tyskarna kan dom.
De vänder även på texten på böckernas ryggar. Står böckerna upp i bokhyllan måste man vrida på huvudet fram och tillbaka när man letar. Ligger de ner blir texten upp och ner, alternativt får man lägga dom med framsidan ner.
</off topic>
Heja tyskarna som har vett att låta knappen vara på=ner.

OT nu men gällande böcker som ligger så är det inte så dumt. Lägg upp en bok "svensk standard" och en "tysk standard" så texten på ryggen är rättvänd. Ta sen boken ur hyllan för att läsa framsidan på det vis som känns mest narturligt (om du själv inte kan vara neutral så låt någon annan göra det) och se vilken av böckerna som blev rätt framför ansiktet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.