18 045 läst · 46 svar
18k läst
46 svar
Ska vi kontakta ägaren?
Tack för era tips och ideer!
Förra veckan kontaktade vi "gubben". Oj så glad han blev att vi ringde!
Vi berättade om oss och att vi kollat in hans gård ett tag och nu hört rykten om sälja. Han berättade mycket om sig själv, när han hade hästar där och att det är tänkt försäljning i vår. Han ville gärna visa oss inne i huset också men pga av hans handikapp får vi vänta tills snön är borta.
Vi är så glada! Men... nu börjar också nervositeten, för vi inser ju att han, lik andra vill ha så mycket som bara möjligt för sitt objekt. Men vi får se. Vi har gjort egna värderingar via nätet och får då upp ett ca pris på 600.000-800.000kr. Inget avlopp samt en hel del renovering så vi hoppas ändå på att det går runt det priset.
Några tips nu inför den "privata" visningen och mötet med mannen? Vi vill ju verkligen ha gården..
Gården gick för 225.000kr när mannen köpte -96 och sedan dess är inget avlopp lagt, ingen tillbyggnad eller större renovering.
Förra veckan kontaktade vi "gubben". Oj så glad han blev att vi ringde!
Vi berättade om oss och att vi kollat in hans gård ett tag och nu hört rykten om sälja. Han berättade mycket om sig själv, när han hade hästar där och att det är tänkt försäljning i vår. Han ville gärna visa oss inne i huset också men pga av hans handikapp får vi vänta tills snön är borta.
Vi är så glada! Men... nu börjar också nervositeten, för vi inser ju att han, lik andra vill ha så mycket som bara möjligt för sitt objekt. Men vi får se. Vi har gjort egna värderingar via nätet och får då upp ett ca pris på 600.000-800.000kr. Inget avlopp samt en hel del renovering så vi hoppas ändå på att det går runt det priset.
Några tips nu inför den "privata" visningen och mötet med mannen? Vi vill ju verkligen ha gården..
Gården gick för 225.000kr när mannen köpte -96 och sedan dess är inget avlopp lagt, ingen tillbyggnad eller större renovering.
Glömde skriva det att, jo vissa av er kanske tycker det låter lkite med värderingen men jag ska berätta lite mer.
Huset 71kvm byggt 1880 enl lantmäteriet, inget avlopp samt vatten. Marken är 3,2h och sedan några år ej betats av.
Ca 3,5 mil till jobb inne i "storstan". Ca 1 mil till skola, affär och sådant. Ca 2,5km till närmsta granne.
Just nu, vilket mannen erkände ser det stökit ut på gården. Gammalt bråte här och var och trasiga staket.
Svårt att värdera helt klart men är spännande att se vad ni tycker och tänker då många av er äger/ägt hus!
Huset 71kvm byggt 1880 enl lantmäteriet, inget avlopp samt vatten. Marken är 3,2h och sedan några år ej betats av.
Ca 3,5 mil till jobb inne i "storstan". Ca 1 mil till skola, affär och sådant. Ca 2,5km till närmsta granne.
Just nu, vilket mannen erkände ser det stökit ut på gården. Gammalt bråte här och var och trasiga staket.
Svårt att värdera helt klart men är spännande att se vad ni tycker och tänker då många av er äger/ägt hus!
Ta med en postväxel på handpenningen som ni vill ge (knussla inte) och ett färdigskrivet köpekontrakt med friskrivningsklausul. Säg ditt bud och sträck fram handen. Var beredd på att han tackar nej.
Det där ska ni bara helt sluta att fundera över. Vad priset var vid någon annan tid är 100% betydelselöst för den affären ni vill göra idag.ErG skrev:
Det rätta marknadspriset är några tusen mer än vad den som är villig att ge näst mest är beredd att betala.
Ska det inte gå på budgivning får fastigheten försöka värderas på annat vis, ofta tittar man på vad liknande fastigheter i omgivningen gått för. Taxeringsvärdet kan också vara vägledande, vad brukar nu priset hamna på?, 50% över t-värdet, eller nåt sånt.
Även detta kan kolla upp för andra försäljningar i er närhet, det som kallas K/T-tal.
(köpesumma/taxeringsvärde).
En värdering blir aldrig exakt marknadsvärdet, en försäljning baserat på värderat pris kan både köpare som säljare vinna på, då man aldrig vet vad en budgivning skulle gett.
Kontakta ägaren direkt. Ni har ingenting att förlora på detta, han kanske är intresserad av att sälja i förtid. Det kräver ju dock att ni, som någon påpekade, har en uppfattning om gårdens värde.
Min far gjorde precis likadant med sitt nuvarande boende. Det är en mindre hästgård på ca 5 ha (de håller på med ridsport) som låg i närheten av bekantas hus. De promenerade helt sonika förbi huset och erbjöd sig att köpa det, kom överens om pris med en gång och köpte det. Ett år senare värderades gården till 300' mer än köpeskillingen.
Min far gjorde precis likadant med sitt nuvarande boende. Det är en mindre hästgård på ca 5 ha (de håller på med ridsport) som låg i närheten av bekantas hus. De promenerade helt sonika förbi huset och erbjöd sig att köpa det, kom överens om pris med en gång och köpte det. Ett år senare värderades gården till 300' mer än köpeskillingen.
Skatteverket strävar ju efter ett T/K på 0,75. D.v.s. att taxeringsvärdet skall motsvara 75% av marknadsvärdet. Dock kan detta bli högre i områden med låga priser. Kolla upp vilket T/K som generellt gäller i området (skatteverket.se) ta reda på taxeringsvärdet och applicera samma kvot så borde ni ha ett rimligt pris. Sen kan ni ju diskutera utifrån det.Mikael_L skrev:Ska det inte gå på budgivning får fastigheten försöka värderas på annat vis, ofta tittar man på vad liknande fastigheter i omgivningen gått för. Taxeringsvärdet kan också vara vägledande, vad brukar nu priset hamna på?, 50% över t-värdet, eller nåt sånt.
Även detta kan kolla upp för andra försäljningar i er närhet, det som kallas K/T-tal.
(köpesumma/taxeringsvärde).
Håller med Mikael_L - titta på liknande fastigheter med liknande förutsättningar, dvs inte en villa på 70kvm med 1000kvm tomt. Det blir irrelevant.
Marken måste värderas för vad den i sin tur är, samt ekonomibyggnader. Skick, användningsområde? Har "gubben" haft hästar så kanske dessa är i gott skick?
I min del av landet (blekinge) går en hästgård på ca 3 ha sällan för under 1.500' - generellt sett, om ekonomibyggnader är i ok skick och hästarna bara kan flytta in. Att boningshuset är taxeringat på 70kvm behöver inte betyda att det är det. Troligtvis 1.5-plans villa där bara bottenplan är inräknad.
Detta behöver inte vara hela sanningen - talar av erfarenhet, som sagt från min del av landet
Marken måste värderas för vad den i sin tur är, samt ekonomibyggnader. Skick, användningsområde? Har "gubben" haft hästar så kanske dessa är i gott skick?
I min del av landet (blekinge) går en hästgård på ca 3 ha sällan för under 1.500' - generellt sett, om ekonomibyggnader är i ok skick och hästarna bara kan flytta in. Att boningshuset är taxeringat på 70kvm behöver inte betyda att det är det. Troligtvis 1.5-plans villa där bara bottenplan är inräknad.
Detta behöver inte vara hela sanningen - talar av erfarenhet, som sagt från min del av landet
Jätteroligt för TS att ni kanske kan få köpa gården. Om jag hade fått ett sådant positivt svar, skulle jag vilja titta på gården omedelbart. Kan ni inte erbjuda er att skotta bort snön så att ägaren kan ta sig in i huset och stallet/huset?
Att åka tillbaka till ägaren med en handledning och kontrakt skulle få åtminstone mig att misstänka något lurt.
Om ägaren vill vänta till våren (om skottningserbjudandet inte blir av) så hör av er med några veckors mellanrum och håll kontakten vid liv. Det måste finnas massor med information om gården som ägaren kan berätta.
Att åka tillbaka till ägaren med en handledning och kontrakt skulle få åtminstone mig att misstänka något lurt.
Om ägaren vill vänta till våren (om skottningserbjudandet inte blir av) så hör av er med några veckors mellanrum och håll kontakten vid liv. Det måste finnas massor med information om gården som ägaren kan berätta.
Beror nog mycket på om det är en gård i betydelse taxeringsvärde som 3h jordbruksfastighet, eller gård i en mer folkmuns betydelse av hus å lada på 3h med hagar - fast skattmasen som en småhus enhet.MSjöström skrev:
Om det sist nämnda, beroende på vart i Östergötland, kan 600'-800' kan vara något i överkant eller väldigt lite.
Självklart - mycket som spelar in! Kan dock vara "farligt" att ge gubben ett sk. skambud om den egentligen är värd mer och han själv eller släktingarna vet detta Därför jag undrade hur värderingen var gjord!geekling skrev:Beror nog mycket på om det är en gård i betydelse taxeringsvärde som 3h jordbruksfastighet, eller gård i en mer folkmuns betydelse av hus å lada på 3h med hagar - fast skattmasen som en småhus enhet.
Om det sist nämnda, beroende på vart i Östergötland, kan 600'-800' kan vara något i överkant eller väldigt lite.