23 038 läst · 166 svar
23k läst
166 svar
Ska satsa på bergvärme, lite råd tack!
ja men du har mer kunskaper om vp och värmesystem än "medelsvensson" som köper det "billigaste" systemet som enligt säljaren är det "bästa". sen kanske det visar sej att det var underdimensionerat, felaktigt radiatorsystem,uppskattad energiåtgång till värme felaktig, borrhålet för "kort" så efter 5-6 år så ger det för lite värme. inna en investering i berg/jordvärme bör man helst vara ordentligt påläst och insatt i energiberäkningar eftersom det är dyrt att tex borra mer, gräva mer, eller bygga om radiatorsystemet.
pellefant skrev:ja men du har mer kunskaper om vp och värmesystem än "medelsvensson" som köper det "billigaste" systemet som enligt säljaren är det "bästa". sen kanske det visar sej att det var underdimensionerat, felaktigt radiatorsystem,uppskattad energiåtgång till värme felaktig, borrhålet för "kort" så efter 5-6 år så ger det för lite värme. inna en investering i berg/jordvärme bör man helst vara ordentligt påläst och insatt i energiberäkningar eftersom det är dyrt att tex borra mer, gräva mer, eller bygga om radiatorsystemet.
Det är derför det är så bra att det finns sånna här forum, där man kan läsa på & få hjälp.
Man får vad man betalar för, gäller inte bara när man köper bil & slalomskidor, utan även när det gäller att välja värmesystem...
om man ska köpa en vedanläggning så är det ju stor prisskillnad på en enkel kombipanna som tar 40cm längder
& en anläggning med 1500 liter ack, ladomat & en ren vedpanna som tar 80 cm längder.
det är stor prisskilnad mellan dessa, så även här får man vad man betalar för.
så även i detta fall så gäller det att själv veta/ beskriva hurman vill att anläggningen ska vara/ fungera.
& en anläggning med 1500 liter ack, ladomat & en ren vedpanna som tar 80 cm längder.
så även i detta fall så gäller det att själv veta/ beskriva hurman vill att anläggningen ska vara/ fungera.
Visst är det skillnad i inköpspris men driftskostnaden blir lika men den billiga anläggningen kräver mer jobb = elda ofta..CarMan skrev:om man ska köpa en vedanläggning så är det ju stor prisskillnad på en enkel kombipanna som tar 40cm längder
Jag mena inte att det skulle vara nån skilnad i driftskostnad mellan dom exempel jag tog ur luften. Visa bara på att man själv måste ha koll på att en ofert inehåller den anläggning man tänktsig.
vill man bara elda 2ggr/ dugn så har ju den ena offerten en felaktig anläggning.
lika så så hör man ganska ofta att vvs firmorna räknar på för små ack tankar när det gäller vedanläggningar.
detta är hyfsat enkelt & inte allt för kostsamt att rätta till, om man jämför mot en felberäkning på en bergvärmeanläggning.
men glöm inte att du alltid ska ställa såna krav så att vvs firman står för åtgärderna om dom gör en felberäkning & det ska du har skriftligt på.
vill man bara elda 2ggr/ dugn så har ju den ena offerten en felaktig anläggning.
lika så så hör man ganska ofta att vvs firmorna räknar på för små ack tankar när det gäller vedanläggningar.
detta är hyfsat enkelt & inte allt för kostsamt att rätta till, om man jämför mot en felberäkning på en bergvärmeanläggning.
men glöm inte att du alltid ska ställa såna krav så att vvs firman står för åtgärderna om dom gör en felberäkning & det ska du har skriftligt på.
Vi valde den som verkade vara bäst påläst. Tyvärr skickade han sen sina hantlangare, och de hade nog inte ens öppnat läroboken, så även om firmans ägare verkade vara dj-igt duktig så skickade han sen sina PRAO-elever för att i slutändan skruva ihop pryttlarna. Det blev inte helt bra, och inte riktigt som vi kommit överens om... :-/MathiasS skrev:Jag pratade med 7-8 installatörer och kan inte påstå att det var speciellt svårt att skilja agnarna från vetet. Pratar man bara med EN eller kanske TVÅ så förstår jag att det är svårt att bilda sig en uppfattning - man har ju inget att jämföra med. Man måste lägga ner lite tid på så här omfattande investeringar.
Vad har du för pelletsbrännare, om den har gett dig gengassmällar?
jag har kört över 4 år utan en enda gengassmäll, förövrigt inget annat trubbel heller. 12000kr om året i uppvärmningskostnad har jag, huset är byggt 1957, har 5 tum spånfyllda väggar och 2glasfönster i hela huset.
jag har kört över 4 år utan en enda gengassmäll, förövrigt inget annat trubbel heller. 12000kr om året i uppvärmningskostnad har jag, huset är byggt 1957, har 5 tum spånfyllda väggar och 2glasfönster i hela huset.
& sotarn kostar inget & kommer inte ofta heller,inkognito skrev:
o huset är på 300 - 400 m2
Sotarn kommer 3 ggr/år kostar 900 totalt, hellre det än att bli skyldig om huset brinner ner för att man sotar själv, det är nämligen det som kommer ske när ett egensotat hus brinner. Försäkringsbolagen kommer att få det till sotningsrelaterat garanterat.
Nä huset är poå 141 kvm plus 79 i biyta Inte mer.
Varför slänga flera hundratusen på nåt, när man kunde satsa 19500 och få såhär billigt ?
=)=)=)
Blev erbjuden ett borrhål av en gammal bekant som borrade i grannskapet, 25papp för 130 meter, men vad skulle jag med det till när jag nyligen investerat i pelletbrännare.
Förra ägarna har gjort av med 34000 kWh/år i eluppvärmning, men min elpanna är inte den bästa, jag har testat köra den vintertid, och i minus15 grader ute, så gör den av med bortåt 100kWh/dygn =/, så tur att pelleten är billigare =).
Det enda tråkiga är att vi ska flytta nu, och då blir det mest troligt direktverkande el i nästa hus =(, men man får väl installera en phet tulikivi ugn, så blire billigare uppvärmning. Eld fascinerar och värmer
Varför slänga flera hundratusen på nåt, när man kunde satsa 19500 och få såhär billigt ?
=)=)=)
Blev erbjuden ett borrhål av en gammal bekant som borrade i grannskapet, 25papp för 130 meter, men vad skulle jag med det till när jag nyligen investerat i pelletbrännare.
Förra ägarna har gjort av med 34000 kWh/år i eluppvärmning, men min elpanna är inte den bästa, jag har testat köra den vintertid, och i minus15 grader ute, så gör den av med bortåt 100kWh/dygn =/, så tur att pelleten är billigare =).
Det enda tråkiga är att vi ska flytta nu, och då blir det mest troligt direktverkande el i nästa hus =(, men man får väl installera en phet tulikivi ugn, så blire billigare uppvärmning. Eld fascinerar och värmer
inkognito skrev:Sotarn kommer 3 ggr/år kostar 900 totalt, hellre det än att bli skyldig om huset brinner ner för att man sotar själv, det är nämligen det som kommer ske när ett egensotat hus brinner. Försäkringsbolagen kommer att få det till sotningsrelaterat garanterat.
=)=)=)
poängen med mitt inlägg var att jag antog att du inte räknat in sotaren i uppvärmningskostnaden.
nä men 12900 om pret då, och en investeringskostnad på 19500. 34000 kwh minus 12900 kr borde la bli runt 17 mindre i uppvärmning än med el, nästan intjänad investering på ett år då =). gör av me 9000kWh i hushållsel, så jag sparar 25000 kWh/år på pelletsen det blir typ halva priset mot el grovt räknat. Sotarn kostar sina 900 om året hellre det än att sota själv, för då åker man på de extra besiktningssotningarna, brandöversyn eller vad det heter, och det kostar väl mer än om han är här 3ggr/år skulle jag tänka mig. Och för försäkringens skull, som jag nämnt ovan redan.
Hej allihopa, nu är jag tillbaka igen!
Nu har jag skaffat bergvärme, levt med den länge och fått uppleva den i funktion.
Till våran 300 kvadrats villa så blev det en IVT Greenline HT Plus C11 tillsammans med två borrhål om vardera 120 meter.
Måste säga att det fungerat så in i helvete bra.
Värmepumpen är intjänad för länge sedan och det enda felet som uppstått på den var en växelventil som gurkade, kostade i runda slängar 6000:- spänn men då jag hade försäkringen via Arctic så kostade ventilbytet noll kronor, 0:-
Hade inga småbarn eller ens en hund när bergvärmen införskaffades, och då låg förbrukningen i huset mellan 48-52.000 kilowatt per år.
Ända sedan 2007, 2010, 2012 och 2014 då hund och barn kom så har vi legat på cirka 25000 kilowatt per år, bra va?
Inte heller har jag oändligt med tillskottsel till värmepupen då jag tog en lite större pump än vad jag blev rekommenderad.
Allt funkar finfint, ångrar inte köpet för en sekund!
Nu har jag skaffat bergvärme, levt med den länge och fått uppleva den i funktion.
Till våran 300 kvadrats villa så blev det en IVT Greenline HT Plus C11 tillsammans med två borrhål om vardera 120 meter.
Måste säga att det fungerat så in i helvete bra.
Värmepumpen är intjänad för länge sedan och det enda felet som uppstått på den var en växelventil som gurkade, kostade i runda slängar 6000:- spänn men då jag hade försäkringen via Arctic så kostade ventilbytet noll kronor, 0:-
Hade inga småbarn eller ens en hund när bergvärmen införskaffades, och då låg förbrukningen i huset mellan 48-52.000 kilowatt per år.
Ända sedan 2007, 2010, 2012 och 2014 då hund och barn kom så har vi legat på cirka 25000 kilowatt per år, bra va?
Inte heller har jag oändligt med tillskottsel till värmepupen då jag tog en lite större pump än vad jag blev rekommenderad.
Allt funkar finfint, ångrar inte köpet för en sekund!
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Ca 50% mindre förbrukning med bergvärme då eller? Tack, har länge letat efter en riktig siffra för detta och inte värmepumpföretagens glädjesiffror.
I ditt fall där förbrukningen varit riktigt stor så lönar sig bergvärme utan tvekan, men rent krasst kan man dra slutsatsen att man behöver ha en förbrukning på närmare 30000kWh ren el för att kunna räkna hem en bergvärmeanläggning inom rimlig tid.
I ditt fall där förbrukningen varit riktigt stor så lönar sig bergvärme utan tvekan, men rent krasst kan man dra slutsatsen att man behöver ha en förbrukning på närmare 30000kWh ren el för att kunna räkna hem en bergvärmeanläggning inom rimlig tid.