Yondalar skrev:
Ja inte förstår jag varför man anser en investering som resulterar i 1,08 kr/kWh är bättre än den investering som resulterar i 57 öre/kWh.  ??? Jag måste ha missat något :-/

ja inte gjorde jag anspråk på att räknada exakt, men tala då om vad som är fel ;)
nä du är inte med riktigt det märker jag.

räkan på det här så får vi se var du landar.
lägg på extra issolering xx xxx:-
byt ur frånluftsvärmepumpen mot en ytjordsvärmepump med iterviningsagrigat. (- 40 000:- för frånlufter. 40 000 :- för vörmepumpen + 15 000:- för frånluftsagrigatet + 25 000:- för extra lång markslinga + 10 000:- för överdimensionerat radiatorsystem)
på deta vis får du en värmapump som ej behöver tillskots en när det blir kalt & verkningsgraden hamnar på 1 på 4
 
Menar du att ytjordvärme kostar 90 kkr? Jo jag har sett ditt fall, och jag betvivlar inte, men nu får vi inte jämföra äpplen o päron, den grova kalkyl jag gjorde inkluderade jobbet också och det måste vi göra i detta läge. Egna insatser är guld värda i alla fallen. Håller fullst med att individuella kalkyler skall göras och inte som i tex Vi i Villa där VP nästan producerar el. Det mitt mitt inlägg avsåg var att lyfta fram isolering och mera korrekta analyser.

..men säg då att din pump kostar installerat och klart 90 kkr, producerar lika tidigare 18000kWh, och sen har du värmefaktor 4, (må kanske vara hög på årsbasis men ok) så fås [(90000*0,070+0,02*90000) + 18000/4*1 = 70 öre per kWh, dvs fortfarande dyrare än isolering :-[

visst kan vi stoppa in siffror för att få kalkylerna dit vi vill, men jag hävdar fortfarande att isolering ofta glöms (och göms) i de alternativ som står till buds

Det vi kan diskutera är vad är referensen - bara ytterpanel eller 20 cm eller 40 cm eller/utan isolering. Med/utan ventilation
...menade du avdrag 40 kkr på ventilation i så fall hänger jag ej med (har ej siffror men luktar stort avdrag, för att få snygg kalkyl?)?
 
90 000:- ör inklusive arbete & några special lösningar som gör att instalationskostnaden blir högre, men vi når en verkningsgrad på 1 till 4 istället för 1 till 3

jag tycker att man SKA issolera & instalera värmepump.

vad du räknar på har jag hitills inte lyckats att lista ut.
i mitt huve så ser det ut så här, i dag betalar vi 73 öre/kW med min lösning kostar varje KW 18 öre


jag pratar hela tiden om nybygnationer & vid nybyggnation så ingår nästan altid en frånluftsvärmepump, som är värd 40 000:-
om du inte köper den så spar du 40 000:- men då har du ju inget att värma huset med. så då får du köpa en markvärme pump & den kostar 40 000:-

alltså +-0
en markvärme pump behöver en markslinga, en sån är billig att förlägga om man gör detta i samband med att tomten planas ut. kan nog kosta 15-20 000:- istälet för 25-30 000:-

allt annat jag rabla upp behövs inte , det var för att höja verkningsgraden
 
att det inte går att räkna hem en bergvärmeanläggning är vi tydligen överens om, likaså att jorvärmeVP är bättre än bergVP


men det jag räknar på är vad det kostar att isolera bort en kWh och jämför med vad det kostar att producera den kWh:n i stället med olika tekniklösningar som tex VP
 
Hej!

Jag undrar vad ni tycker om detta detalj val?

Jag bor i ett 110kvm gammalt hus som drar 3.5 kubik olja/år.
Det mesta runt offerten är klart men jag får välja mellan
7kw eller 6kw pump från IVT.

6kw ska ge-> pump=8300kwh + tillskott el=1510kwh.
7kw ska ge-> pump=9000kwh + tillskott el=720kwh.

Säljaren tycker egentligen 7kw pump men tycker att 6kw
också blir ett bra val.

Den kraftigare pumpen blir ca: 8000:- dyrare inkl. ett
djupare borrhål (130m mot 110m).

Velar runt detta.. mindre eller större pump ?

/Daniel

 
Skillnad 1510 - 720 = 790 kWh och/eller kronor

Säg 20 år, 3.5% (a=0,07), underhåll utslaget per år 2% av invest => 790/(0,07+0,02) = 8778 kr, vilket är högre än 8 kkr

men vad kostar hela konkarongen?
Säg [140000 *(0,07+0,02) + 9000/3*1 + 720*1] /(9000+720) = 1,68 kr / kWh
Så jävligt kan det ju inte vara ? ::) Då är det bättre att fortsätta med vadsomhelst.

Menar du att kompressorn drar 9000 kWh el / år då har du ett totalt värmebehov på året 9000*3+720= 27720 kWh och då blir det

[140000 *(0,07+0,02) + 9000*1 + 720*1] /(9000*3+720) = 0,81 kr / kWh

nja det kanske går att vrida och vända lite (bara spåningar) lösull på vinden? och slippa några tusen kWh, mindre pump osv ???

 
Yondalar skrev:
Menar du att kompressorn drar 9000 kWh el / år då har du ett totalt värmebehov på året 9000*3+720= 27720 kWh och då blir det

[140000 *(0,07+0,02) + 9000*1 + 720*1] /(9000*3+720) = 0,81 kr / kWh

nja det kanske går att vrida och vända lite (bara spåningar) lösull på vinden? och slippa några tusen kWh, mindre pump osv ???
Just det, så är det.

Allt kostar 127000:- (inkl. 4st element i källaren)

Vad som egentligen fick mig att önska en mindre pump var att många säger att pumpen ska gå så mycket som möjligt, med mindre start-stop tillfällen.

Vi ska också klä om fasaden och tilläggs isolera inom ett
par år.
 
och då (tillägsisolera) vete fasen om bergVP är rätt överhuvudtaget, definitivt fel att installera ngt nu som måste gå i minst 15 - 20 år och ha den energiförbrukning du nu har för att vara bättre än att betala elräkningen rakt av.

nu behövs mer indata, men men ta nu ett djupt andetag och se över vad skall ni göra och vad får ni för värmebehov då och vad får ni för pengarna. Peta in energibehovssiffran efter isolering och du ser att du kan lika väl ha dirverkande el, troligen. Kommer ni att sätta in energispar på ventluften också?
Vad har ni idag?
 
självklart ska du ha den större pumpen!

hur noga har du kollat offerten? har dom räknat med dina siffror? rätt inomhus temp m.m.

det är latt att fixa så den inte sartar för många gånger fast du har en stor pump.

själv har jag en pump som aldrig behöver tillskotts el.

om du inte har värmt källaren förut så lär det lätt behövas en 7:a, då en källare drar mycke energi.
om dim har räknat på lägre inomhustemp än vad du har så lär det dra iväg med tilskots timmar!!!
 
CarMan skrev:
självklart ska du ha den större pumpen!

okej.. :)

hur noga har du kollat offerten? har dom räknat med dina siffror? rätt inomhus temp m.m.

20 grader har dom räknat på. Allt verkar sjysst för övrigt

det är latt att fixa så den inte sartar för många gånger fast du har en stor pump.

Ställer man in detta på pump-displayen då? Det låter
ju bra isåfall.


själv har jag en pump som aldrig behöver tillskotts el.

om du inte har värmt källaren förut så lär det lätt behövas en 7:a, då en källare drar mycke energi.
om dim har räknat på lägre inomhustemp än vad du har så lär det dra iväg med tilskots timmar!!!
Jag tar 7kw pumpen då och hoppas att livslängden blir
bra trots dessa varningar om "start-stop" slitaget :-/
 
Exet - ja rubriken heter ju "ska satsa på bergvärme" så jag böjer mig, tänker inte försöka hälla vatten på en gås igen och tro att den blir blöt.

...men jag hoppas att läsarna inser att valet inte gav den mest ekonomiska lösningen. När ni gjort tilläggsisoleringen, om ngt år, då skall den årliga kapital och den utsmetade underhållskostnaden (och ev försäkringskostnad) divideras med en lägre siffra (lägre förbrukning) vilket gör kalkylen sämre.
 
CarMan - diskussionerna om kostnader fortsätter vi i strängen Kostnad bergvärme, förslagsvis
 
Sorry - den observante har förhoppningsvis sett slarvfelet i två av "formlerna" ovan :-[

till exempel:

[(90000*0,070+0,02*90000) + 18000/4*1 = 70 öre per kWh

skall vara [(90000*0,070+0,02*90000) + 18000/4*1] / 18000 = 70 öre per kWh

70 öre dock rätt

forsts i annan sträng
 
Yondalar skrev:
Exet - ja rubriken heter ju "ska satsa på bergvärme" så jag böjer mig, tänker inte försöka hälla vatten på en gås igen och tro att den blir blöt.

...men jag hoppas att läsarna inser att valet inte gav den mest ekonomiska lösningen. När ni gjort tilläggsisoleringen, om ngt år, då skall den årliga kapital och den utsmetade underhållskostnaden (och ev försäkringskostnad) divideras med en lägre siffra (lägre förbrukning) vilket gör kalkylen sämre.
Gås som man är lär jag ändå fråga, rekommenderar du
bergvärme överhuvudtaget? Jag har tagit till mig det vettiga i att isolera först och räkna på behovet sedan men hur mycket sänker jag energibehovet genom tilläggs isoleringen (ca), kanske är omöjligt att veta?

Källaren ska också värmas upp är det tänkt, där är det
iskallt idag.

Om jag förstår rätt så är dom enda nackdelarna med en
kraftigare (7kw mot 6kw) pump dyrare inköp 2000:-,
500:-/år mer i drift (utan tillskotts el) och detta "start-stop" slitage..

Jag jämför mest med olja som uppvärmning och ingen har ens andats nåt om luft värme är ett alternativ hos mig. Ved blir det inte av bekvämlighetsskäl.

Ska fundera på om vi ska isolera först iaf.. men hur små
värmepumpar finns det egentligen (i den broschyr vi fick från IVT är 6kw den minsta. NIBE har ner till 4kw ser jag)?

Tack för synpunkterna hur som helst! :)


 
rekommenderar du
bergvärme överhuvudtaget?

Svar ja om den är lönsam, men oj vad många har bitit sig i svansen.

Ska fundera på om vi ska isolera först iaf. - bra förslag
och ventilationen?

Det går rel enkelt att uppskatta konsekvensen av tilläggsisolering, hör med "isolertillverkarna"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.