6 416 läst · 34 svar
6k läst
34 svar
Ska rören se ut så här? Snälla hjälp!
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
Så då kan vem som helst i princip starta en firma och teckna en försäkring samt utföra usla jobb...
Försäkringen går ju in och ersätter i efterhand... Hhmmm... Rimmar dåligt
Försäkringen går ju in och ersätter i efterhand... Hhmmm... Rimmar dåligt
Renoverare
· Skåne
· 8 517 inlägg
- Lorant...
Vad jag förstår det som arbetar du på försäkringsbolag med liknande fall... eller ?
Som exempel:
Ett badrum är utfört exakt enligt branschens krav och normer och "kunden" är jättenöjd.
Bara någon vecka efter färdigställande så upptäcks det en "rygg" mitt i badrummet och när den undersöks närmre så visar det på en tydlig spricka i en klinkerfog från ena väggen till andra i badrummet och den är precis där "ryggen" på golvet är...
Sedan tidigare finns det en kraftig sättning i ena badrumsväggen.
Vad gör man i en sådan situation anser du då ?
Vad jag förstår det som arbetar du på försäkringsbolag med liknande fall... eller ?
Som exempel:
Ett badrum är utfört exakt enligt branschens krav och normer och "kunden" är jättenöjd.
Bara någon vecka efter färdigställande så upptäcks det en "rygg" mitt i badrummet och när den undersöks närmre så visar det på en tydlig spricka i en klinkerfog från ena väggen till andra i badrummet och den är precis där "ryggen" på golvet är...
Sedan tidigare finns det en kraftig sättning i ena badrumsväggen.
Vad gör man i en sådan situation anser du då ?
Vi har en skyldighet vid tecknande av företagsförsäkringen att undersöka vilket ansvarsskydd vi utlovar och har där rätt att neka ett företag att teckna ansvarsförsäkring. När vi tecknar så gör vi de efter de preferenser som sätts upp för yrkesverksamhet. Detta är något som inte ligger under försäkringssekretess och privatkunder har rätt att ringa till hantverkarens försäkringsbolag för att kontrollera vilken sorts försäkring som är tecknad. Har man en koff (kombinerade företagsförsäkring) smoff (småföretagarförsäkring) med ansvarsskydd så är där även vid tecknande reglerat vad företag utför för arbete.Paul-Staffanstorp skrev:
Har du då kontrollerat att det finns ett ansvarsskydd som hantverkare med specifikation att de bygger badrum alternativt att de är BKR/PER godkända och har tecknat företagsförsäkring så gäller försäkringen för slutkund även om firman gör ett dåligt arbete. Däremot händer det att vi som försäkringsbolag riktar ett regresskrav mot firman om vi anser det finnas framgång i detta, ett annat alternativ är att vi efter skadan annullerar försäkringen och inte är villiga att fortsätta samarbete med denna firma
Angående din andra fråga Paul så blir det svårare för det blir en bedömningsfråga. Jag har inte rätt att diskutera fullt ut på ett öppet forum men hjälper gärna till via telefon eller mer privat. Svårt att spekulera men jag kan säga att det är skillnad på skadereglering beroende på bolag också, mitt nuvarande bolag är mycket generösa i sina skadetekniska undersökningar medan tidigare erfarenheter är mer strikta. Så tyvärr är jag inte riktigt säker på hur man skulle bedöma ett sådant skadeärende. Då branschnormer och krav har uppfyllts har hantverkaren egentligen utfört sitt jobb och gjort sitt yttersta, däremot är det ändå risk för att konsumenttjänstlagen är såpass konsumentvänlig att kunden har reklamationsrätt.
Är det ett aktuellt fall så får du gärna upplysa om hur man resonerat, det är dock inte automatiskt säkert att en annan handläggare hade gjort på samma sätt och inte heller säkert att jag hade behandlat ärendet likadant om kunden överklagar och det hamnar hos mig. Inte alls ovanligt att våra bedömningar går isär även om vi har samma grundramar att jobba efter
MVH Lorant
Usch - jag hoppas att KDJ kan få rättelse eller (rejält) prisavdrag för de saker som brister här. Jag kan själv bara uttala mig om plattsättningen - och då i egenskap av amatör, men om man inte klarar av att ordna bättre resultat runt rörgenomföringarna än vad som framkommer på bilderna så ska man avstå från att försöka. Det är fullständigt oacceptabelt. Har tyvärr ibland sett liknande fall där "proffs" varit i farten.
Mvh Jörgen
Mvh Jörgen
Redigerat:
Det du tänker på kallas för muff och är, lite förenklat, änden på det rör som ligger nere i golvet.KDJ skrev:
En rörmanschett är i princip en "tyg-lapp" av elastiskt och vattentätt tyg. Den har ett hål i mitten som röret ska passera igenom. Hålets diameter är mindre än rörets ytterdiameter, så manschetten töjs ut och spänner åt runt röret.
Se denna monteringsinstruktion:
http://www.maxit.se/media/22/pdf/fastofog/mont_anv_Z-line_Liquid.pdf
Bild nr 6, 8 och 9 på sid 3 ger ett hum om hur manschetten sitter (manschetten är den blåa fyrkantiga saken).