Hej
*Har haft en hantverkare (han är BBV-certiferad som han skyltar med,och därför valde jag honom) som gjort mitt badrum och jag är missnöjd. behöver hjälp !!!
historian kort, jag har gjort underarbetet på vägg,(enligt "branschreglerna" men med 12mm osb och kortlingar där det ska hänga saker.). han lade LIP foliet och kaklade.
Golvet flyttspacklade han och lade klinkret.

Problem nr 1. några väggplattor sitter vinnt på flera ställen, han säger att underarbetet var dåligt att jag inte kan fövänta mig annat. se bilderna

Problem nr 2. inte fall rakt mot golvbrunn. se filmerna
ska jag acceptera detta?
Han kommer någon gång nästa vecka (sur som fan).
här kommer bilder och filmer badrum 001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
badrum 002.jpg
Skapa konto
badrum 003.jpg
Skapa konto
[video=youtube_share;ADM0WrNL7nM]http://youtu.be/ADM0WrNL7nM[/video]
[video=youtube_share;FpxUsGtfyXI]http://youtu.be/FpxUsGtfyXI[/video]
[video=youtube_share;c-dVs2o4IUE]http://youtu.be/c-dVs2o4IUE[/video]

Väggarna lär du inte ha något att komma med om du gjort underlaget själv tyvärr... Han kan där hävda att han gjort så bra han kunde under förutsättningarna.
Fallet i golvet däremot måste han ju fixa om han har gjort flytspacklingen!
Du har rätt att kräva att fallet mot golvbrunnen är korrekt. Ta ett vattenpass och lägg på golvet och försök uppskatta fallet. Ta t.ex. golvkilar och lägg under vattenpasset så är det enklet att mäta lutning och också hitta ev. "knölar" eller gropar. Markera med målartejp och skriv höjderna +/- mm så ser hanterverkaren sen att det är åt skogen.

jag ser inget fel med vägplattorna?

ser värre ut i verkligheten, hade 2 kompisar över, dem såg det direkt själva. de är intryckta snett

Vad är det för storlek på plattorna? 30*60 kanske?
Stora plattor kräver ett väldigt bra underlag, måste vara helt plant / rakt svackor eller toppar syns direkt när plattorna kommer på plats...

Bakfall ska det aldrig vara

Stora plattor och inte helt plant underlag gör det väldigt jobbigt att få rakt och snyggt. Det går men det tar tid och man måste bygga upp med fix och ibland ta bort en platta och ta bort eller lägga till fix.
Din byggare borde ha sagt till och sagt att han kan göra det rakt och snyggt men då får du betala några extra timmar...

Bifogat en bild jag ritade för någon annan om hur jag menar med att mäta upp golvets lutning:
Capture.JPG

Han sa inget före eller under arbetetsgång att det var dåligt underarbete,
jag frågade honom om underarbetet dög, han svarade att det var bra när han var där inspekterade före offerten.
har han inget ansvar för det?

Har han:
1) Godkänt upplägget att du gör underarbetet och han tätskikt/ytskikt
2) Godkänt ditt underarbete
3) Levererat ett undermåligt resultat

Så är det bara att göra om och göra rätt tycker jag. Om du inte betalt så håll inne med det tills vidare. Spontant tycker jag att det låter som att hantverkaren har slarvat igenom jobbet.

Har du fastpris eller löpande räkning?

anders07 skrev:
Stora plattor och inte helt plant underlag gör det väldigt jobbigt att få rakt och snyggt. Det går men det tar tid och man måste bygga upp med fix och ibland ta bort en platta och ta bort eller lägga till fix.
Din byggare borde ha sagt till och sagt att han kan göra det rakt och snyggt men då får du betala några extra timmar...

Bifogat en bild jag ritade för någon annan om hur jag menar med att mäta upp golvets lutning:
[bild]

Jag sa åt han att ta det lungt och planera så att det skulle bli bra, för vi hade marocanskt handgjort kakel på golvet, att dem inte var helt jämna han svarade Jaja
Han gick på "timme" så det var han som inte tog sin tid

Har inte kunnat knappt sova på 2 dagar jag är väl konflikt rädd.
Det skulle bli vårt drömbadrum men hittils är det en mardröm
är så ledsen

pelpet skrev:
Har han:
1) Godkänt upplägget att du gör underarbetet och han tätskikt/ytskikt
2) Godkänt ditt underarbete
3) Levererat ett undermåligt resultat

Så är det bara att göra om och göra rätt tycker jag. Om du inte betalt så håll inne med det tills vidare. Spontant tycker jag att det låter som att hantverkaren har slarvat igenom jobbet.

Har du fastpris eller löpande räkning?

löpande se mitt andra svar till anders07

nino skrev:
Vad är det för storlek på plattorna? 30*60 kanske?
Stora plattor kräver ett väldigt bra underlag, måste vara helt plant / rakt svackor eller toppar syns direkt när plattorna kommer på plats...

Bakfall ska det aldrig vara
Ja 30*60 plattor
Jag är mest rädd för golvet det blir pölar på flera ställen på golvet

Här kan du läsa riktlinjerna: http://www.bkr.se/fileArchive/Byggkeramikhandboken/pdf/del_9_2012we.pdf

Tyvärr är de just bara riktlinjer... Det du kan göra är att tydligt dokumentera avvikelser med mått och bilder och delge det till din byggare. Tar han inte och åtgärdar det kan du skicka det vidare till BBV så kommer de med en rekommendation. I sista fall så kan du gå till ARN också.
Du ska naturligtvis inte betala innan ni är överens!

Material kan du behöva betala direkt för att det inte ska bli en orsak för byggaren att kräva dig på fakturan.

Det är svårt med badrum eftersom en hel del jobb inte går att göra om utan att riva hela klabbet.

Jag anlitade hjälp för flytspackling och kakling och gjorde på följande vis:

- flytspacklingen besiktade jag efter varje arbetspass tills fallet blev helt rätt, därmed är detta problem ur världen och kan aldrig bli ett ämne för tvist

- kaklingen besiktade jag också varje arbetsdag. första dagen tänkte hantverkaren fel i ett hörn, jag ville ha hårdfog i hörnet men han satte plattorna utan mellanrum vilket inte fungerar med hårdfog. jag rev ner de plattor som var fel när fixet fortfarande blött och jobbet gjordes om nästa dag.

Gör man inte som jag gjorde tror jag att det är ytterst problematiskt att reklamera och få åtgärdat fel som inte är mycket kritiska för badrummets funktionalitet.

Tack för alla svar, forsätt tack
vill ha mycket på benen när han kommer nästa vecka
kunde han inte nekat att lägga plattorna på vägg om det var så dåligt, har han inte ansvar för det?
han hade aldrig lagt marocanskt kakel förut, varför gick han med på att lägga dem, har han inte ansvar för det?

Jag tycker inte att underarbetet var så dåligt.
det är inte ett torp från 1800-talet, så reglarna cc40 var ganska raka när jag lade skivorna.

Materialet hade jag fixat själv allt, för jag skulle göra det själv, men en bebis kom imellan :), så vi besluta att anlita hantverkare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.