15 104 läst · 66 svar
15k läst
66 svar
Ska iväg och handla gersåg
Vad bra att den gröna passar dig. Kan du leva med att den inte passar andra?KnockOnWood skrev:Jag förstår inte ert resonerande
Och jag ger tummen ner tre gången för att jag tycker att det visar på ett von-oben hantverkarperspektiv, som har väldigt lite med vår situation son enkla husägar-amatörer att göra. Och säkert inte mycket med er hantverkarverklighet heller.
Min situation:
Har haft en grön Bosch 8" såg i 8 - 10 år, och den har gjort sitt jobb med den äran hela tiden.
Reglar, taksvall, lister, vägg- och takpaneler och allt annat har den kapat perfekt i 90, 45 och 38°.
För decennier sedan byggde jag tavelramar i mahognyfanerade lister, men på den tiden var det handgeringsågar som gällde.
Med min nuvarande GCM skulle jag kunna göra samma jobb på en hundradel av tiden om jag ville.
Märk väl: Trådskaparen ville ha råd för att köpa en såg att bygga sin tryckimpregnerade altan med.
Att välja mellan en grön Bosch och en Festool för fem gånger priset ser jag som ganska enkelt.
Men för verktygs-fetischisterna duger naturligtvis inget annat än det bästa.
The sky is the limit, som det heter.
PS
Vad har ni hantverkar-wannabes för bilar? Rolls Roys så klart.
För ni åker väl inte omkring i sunkiga Peugeot och Opel
Jag har en själv på landstället och kan intyga vad alla andra säger här (utom du) - hopplös när det krävs lite precision, tex vid kapning av lister, takpanel osv. På det hela taget en irriterande såg som inte täcker husbehoven för den som gör mer i sitt hus. Det är en helt rimlig rekommendation att gå på en blå maskin, även för den som inte har en verktygsfetish.
Både gula dewalt och blåa bosch är mycket mer back för the buck jämför med de gröna sniksåkarna. Före bosch gröna går antagligen också Metabo kgs 216.
För egen del tycker jag 8" klingorna är för små men det är ju upp till var och en att avgöra vad budget och behov tillåter.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Har en skrotig kapger och den används uteslutande till att kapa reglar och dyl. Men oftast inte alls.
En kapger "bydesign" ger dig inte absolut precision pga spel i gejdrar, flex osv. Och det är inte så konstigt när man hänger en motor med spinnande klinga från två linjära lager. Det blir inte jättebra. Därför håller man på med gangcuts och annat för att kompensera.
Tror att försvinnande få har hårdkört både blå Bosch, Dewalt, milwaukee och alla andra märken nog för att kunna med säkerhet rekommendera en såg över en annan...
Men personligen tycker kag Dewalt dw777 dws774 el dyl ger dig mycket såg för pengarna. Speciellt då de expanderar bakåt och sparar plats.
En kapger "bydesign" ger dig inte absolut precision pga spel i gejdrar, flex osv. Och det är inte så konstigt när man hänger en motor med spinnande klinga från två linjära lager. Det blir inte jättebra. Därför håller man på med gangcuts och annat för att kompensera.
Tror att försvinnande få har hårdkört både blå Bosch, Dewalt, milwaukee och alla andra märken nog för att kunna med säkerhet rekommendera en såg över en annan...
Men personligen tycker kag Dewalt dw777 dws774 el dyl ger dig mycket såg för pengarna. Speciellt då de expanderar bakåt och sparar plats.
Skil?Pagno skrev:
Nu vet inte jag vad du har för såg?
För mig är iaf skil ett lågprismärke vars produkter är att jämföra med andra Kinaimporterade märken. Tittar man på prisjakt idag hittar man en skil kapsåg. Den kostar 1200 och har usla specar. Menar du att den skulle ha bättre precision än tex Kapex och GCM12GDL och andra sågar som kostar ca 10 gånger vad skilen gör? Dessa sågar har ju också nämnts i denna tråden.
Möjligen är det en fördel för skilen att den saknar glidfunktion, men det begränsar ju kapaciteten avsevärt.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Ahh. Jo en kgs216 heter min såg... Och om den räknas som en exakt kapger då blir man ju fan mörkrädd...
Bättre än så vill man då ha om man ska lista osv.
Kör en nobex när jag listar. Den är exakt.
Bättre än så vill man då ha om man ska lista osv.
Kör en nobex när jag listar. Den är exakt.
Är man villig att betala lite mer så har man ju chansen att "växa i" det bättre verktyget och därmed inte behöva byta stup i kvarten. Att verktyg och användare måste ligga på samma nivå "för att nå ett optimalt resultat" implicerar ju att man skulle få ett sämre resultat om man har ett "för bra" verktyg - tramsKnockOnWood skrev:
Om man däremot inte vill/kan skaffa eller utifrån användningsområdet inte har behov av det bättre verktyget är en helt annan sak som jag har full respekt för
Nej den räknas som lågpris men är nog ändå bättre än en grön bosch. => man vill ha något bättre.norrbottenssnickaren skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag tror inte du riktigt förstår vad jag menar med optimera.krillek skrev:
a) Om användaren är en riktig slarvpelle som inte ens kan ställa in 90°-kapningen, så hjälper det ju inte hur dyr och perfekt såg han/hon har.
b) Om användaren skall bygga rokokomöbler, och har kunskap och anlag för det, så kanske en MEEC- eller Bruksbo-såg inte är tillräcklig bra.
Men för en vanlig hemmasnickare kan nog det mesta inom segmentet strax under proffsgrejer duga för allt som denne företar sig.
De flesta av oss har inte obegränsade ekonomiska resurser.
Och då är det faktiskt en fördel att inte förköpa sig.
Enkel liknelse:
Köp inte en Lamborghini Testarossa om du ändå bara åker 8 km till jobbet och 5 km till speceriaffären en gång i veckan.
Jag tror inte du förstår vad jag menar, men jag släpper det nu...KnockOnWood skrev:Jag tror inte du riktigt förstår vad jag menar med optimera.
a) Om användaren är en riktig slarvpelle som inte ens kan ställa in 90°-kapningen, så hjälper det ju inte hur dyr och perfekt såg han/hon har.
b) Om användaren skall bygga rokokomöbler, och har kunskap och anlag för det, så kanske en MEEC- eller Bruksbo-såg inte är tillräcklig bra.
Men för en vanlig hemmasnickare kan nog det mesta inom segmentet strax under proffsgrejer duga för allt som denne företar sig.
Enkel liknelse:
Köp inte en Lamborghini Testarossa om du ändå bara åker 8 km till jobbet och 5 km till speceriaffären en gång i veckan.
Däremot var det en nyhet för mig att Lamborghini hade en modell som heter Testarossa. Jag trodde att det var en Ferrari - Muahahahaha
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
KnockOnWood skrev:Jag tror inte du riktigt förstår vad jag menar med optimera.
Enkel liknelse:
A) Om användaren inte ens kan ställa in 90-graderskapningen är det förmodligen en fullblodsidiot vi pratar om som inte bör hantera motoriserade sågar eller eggverktyg överhuvudtaget. Och det gör väl inte PCM 8 S till bästa alternativet ändå?
B) Det är väldigt få av oss som vill bygga rokokomöbler just kap- och gersåg är nog inte viktigaste verktyget om man nu skulle vilja det men det är ju bra om ämnena kapas i rätt vinklar oavsett vad vi vill bygga. PCM 8 S excellerar inte ens om jag vill bygga en smörask i eneträ till min blinda mormor. Den excellerar överhuvudtaget inte!
Bosch PCM 8 S funkar till att kapa regelvirke, fasadpanel och altantrall i mina ögon, allt annat görs lämpligare med en annan såg.
Jag har hus; jag bygger bänkar, garderober, sågar fönsterfoder, har gjort diverse förvaringslådor av olika slag osv osv, varje gång jag använder min PCM 8 S svär jag över den och resultatet. Det är fan inga rokokomöbler, bara vanligt småsnickeri där sågjäveln ställer till problem!
Just nu har jag inte råd att byta upp mig men att trakta efter något bättre är inte det samma som att gå och sukta efter en Lamborghini för att åka till mataffären med.
//Ronnie
Redigerat:
Jag har gersågat tusentals foder och lister med kgs216 och vill påstå att den sågar exakt. Dock med makitas 60t klinga.norrbottenssnickaren skrev:
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Kör bara freudklingor på mina sågar men tror inte det beror på klingan då min är en kvalitetsklinga och har kört samma typ på kgsen sen ny.magnlar skrev:
Men ja det finns uppenbarligen de som är nöjda med kvalitén och de som inte är så nöjda.
Vi som inte är så nöjda får kanske envisas med ngn annan såg.