TrollMann skrev:
Iptv går via cat kablar, så det är bara att byta
Ja, IP-tv går över Cat-kabel men iallafall här i Falun så levererar stadsnätet förutom IP-TV också Kabel-TV via fibernätet, och då kopplar man sin residential gateway till ett lokalt koaxialkabelnät. Så ett koaxnät har fortfarande ett användningsområde i ett hus. Så jag skulle iallafall tänka efter före innan jag tog bort det.

Ett vanligt telenät är dock inga problem att ta bort. Ett cat6-nät kan göra allt ett telenät kan göra och mer därtill.

pelpet skrev:
Ja, IP-tv går över Cat-kabel men iallafall här i Falun så levererar stadsnätet förutom IP-TV också Kabel-TV via fibernätet, och då kopplar man sin residential gateway till ett lokalt koaxialkabelnät. Så ett koaxnät har fortfarande ett användningsområde i ett hus. Så jag skulle iallafall tänka efter före innan jag tog bort det.

Ett vanligt telenät är dock inga problem att ta bort. Ett cat6-nät kan göra allt ett telenät kan göra och mer därtill.
Och skulle man ha rivit ut sitt coaxnät och dragit ett riktigt cat6a (eller bättre) nät så går det att köra kabel-TV (men inte satellit) mha baluner på nätverkskablar. (Jag har tappat mina länkar till lämpliga baluner dock). Ångrar lite att jag inte gjorde så själv utan drog coax och nätverk parallellt.

Man kan naturligtvis inte köra någon datatrafik samtidigt på den kabeln, utan den blir dedicerad som "antennkabel."

pelpet skrev:
Finns det möjlighet att få kabel-tv via fibern? Isåfall kan det vara dumt att avveckla koax-nätet. Finns det inte ett vanligt telenät som kan uppgraderas till cat6 istället?
Finns möjlighet men ingen "anledning" för min del. Vill bara leda ut nätverksportar från fiberskåpet så man kan koppla dator och spelkonsoll och Larm

Seth89 skrev:
Finns möjlighet men ingen "anledning" för min del. Vill bara leda ut nätverksportar från fiberskåpet så man kan koppla dator och spelkonsoll och Larm
Fast varför finns det inte anledning? Skall du inte se på TV?

I mitt eget fall så är jag ytterst tacksam att jag får kabel-TV via min fiber och slipper IP-TV och annat skit (även om det finns möjlighet till det). Jag har inte en enda box i huset utan allt går rätt in i TV-apparater (iosf med CA-modul). Betydligt mindre krångel, startar snabbt, osv. osv. Man glömmer ibland att det finns fördelar med mogen teknik också. :)

Jag kör vanlig marksänd TV hemma, då är det också bra med koax.

Även om man har tänkt sig IP-TV så är det bra att ha möjligheten kvar att välja mellan olika alternativ. Ser man bara lite TV så kan det fria utbudet kanske vara intressant.

lars_stefan_axelsson skrev:
Fast varför finns det inte anledning? Skall du inte se på TV?

I mitt eget fall så är jag ytterst tacksam att jag får kabel-TV via min fiber och slipper IP-TV och annat skit (även om det finns möjlighet till det). Jag har inte en enda box i huset utan allt går rätt in i TV-apparater (iosf med CA-modul). Betydligt mindre krångel, startar snabbt, osv. osv. Man glömmer ibland att det finns fördelar med mogen teknik också. :)
Har inte sett på tv i snart 4 år. Finns inget på tv'n som lockar mig. Filmer köper jag eller streamar. Nyheter hör jag på radio eller läser. Så kan slänga ut allt vad antennkablar heter o använda slangarna till bättre saker.

Några som kan ge tips på "bra" nätverksuttag (Dubbla) och kablar?

Nätverksuttag som matchar dina vägguttag tycker jag är bra. Cat6 ska det vara idag.

pelpet skrev:
Nätverksuttag som matchar dina vägguttag tycker jag är bra. Cat6 ska det vara idag.
tänkte lite mera på "märken" på uttag o kablar.

R
Mitt råd är att INTE köpa på Kjell och company. Kört allt därifrån innan men då hade de deltaco installationskabel. Nu är den utbytt mot nån skit kabel som är lika mjuk som vanlig patchkabel. Vilket gör att den korvar sig redan när man drar ut den ifrån kartongen och är ett helvete att dra flera i rör/slang. Även deras dubbeluttag är utbytta mot de fantastiska dom hade innan till nått nytt märke som visserligen är bra i innnanmätet men herregud vilket skit plasten på framsidan är. Mjuk plast som sitter taskigt tackvare passformen och känns väldigt rackliga.

Så mitt råd är att köpa deltaco installations kabel, uttag kan jag tyvärr inte rekommendera några då jag själv letar efter nya prisvärda när Kjells inte är nått vidare längre.

De flesta har ju elko och eljo/schneider-uttag hemma och det finns ju bra nätverksuttag i de serierna. Jag kör elko själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.