1 206 läst · 17 svar
1k läst
17 svar
Ska eluttag dras med 1,5 eller 2,5 kvadrat internt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad säger reglerna - ska Schuko (dvs "vanligt vägguttag") som går att koppla med med separat brunnständning etc kopplas med 1,5 eller 2,5 kvadrat "internt" mellan brunnarna? Det är egentligen tre stycken envägsuttag som man sätter i samma kapsling. Schuko klarar i sig 16 A men i Sverige kör vi normalt max 10 A på 1,5 kvadrat.
Förutsättningar i övrigt: Alla uttag ligger på samma fas och alla uttag tillhör samma 10 A säkringsgrupp och övriga kablaget fram till uttaget är "standardmässigt" 1,5 mm2.FK och EKK.
1,5mm2 så länge du har en säkring på 10A i vanliga förhållanden.M mattie_river skrev:[bild]
Vad säger reglerna - ska Schuko (dvs "vanligt vägguttag") som går att koppla med med separat brunnständning kopplas med 1,5 eller 2,5 kvadrat "internt" mellan brunnarna? Schuko klarar i sig 16 A men i Sverige kör vi normalt max 10 A på 1,5 kvadrat.
Förutsättningar i övrigt: Alla uttag ligger på samma fas och alla uttag tillhör samma 10 A säkringsgrupp och övriga kablaget fram till uttaget är "standardmässigt" 1,5 mm2.FK och EKK.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 144 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 144 inlägg
I alla internt byglade uttag jag har köpt (t ex fyrvägsuttag) har byglarna alltid varit minst 2,5 mm2, förmodligen eftersom de velat kunna ange samma typgodkända maxbelastning på uttagen som på tvåvägsuttagen (brukar väl vara 16A, 300V om jag minns rätt). I ditt fall hade jag använt samma trådar som du kopplar in med.M mattie_river skrev:[bild]
Vad säger reglerna - ska Schuko (dvs "vanligt vägguttag") som går att koppla med med separat brunnständning etc kopplas med 1,5 eller 2,5 kvadrat "internt" mellan brunnarna? Det är egentligen tre stycken envägsuttag som man sätter i samma kapsling. Schuko klarar i sig 16 A men i Sverige kör vi normalt max 10 A på 1,5 kvadrat.
Ja, men här köper man en kapsling plus helt separata envägsuttag som man kan sätta i kapslingar för ett, två eller tre uttag. Eller i kombination med brytare eller vad man nu vill ha i kapslingen. Det är inget "byglat uttag" man köper färdigt. Köper man det färdigt och det står "250V/16A" så vill det till att det redan är anpassat för det. Det var ett långt sätt att säga att jag är enig.D datja skrev:I alla internt byglade uttag jag har köpt (t ex fyrvägsuttag) har byglarna alltid varit minst 2,5 mm2, förmodligen eftersom de velat kunna ange samma typgodkända maxbelastning på uttagen som på tvåvägsuttagen (brukar väl vara 16A, 300V om jag minns rätt). I ditt fall hade jag använt samma trådar som du kopplar in med.
Jag är ute efter att "göra rätt" även om jag såklart förstår att ledarna inte brinner upp av 10 A på 1,5 mm2 när hela anläggningen varit dragen med 1,5 mm2 FK säkrad med 10 A de senaste 45 åren. 😉A Alexn72 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 706 inlägg
Även med 16 A och 1.5 mm² internt i uttaget så brinner de inte av och blir inte ens överbelastade. Tumregeln om 16 A / 2.5 mm² täcker även ogynnsamma fall som ledningar dolda i väggar med dålig kylning. Även i ett uttag är den kylande luften ändlig, men det dröjer innan det blir ett problem, elräkningen hinner före.
Så är det avsäkrat med 10 A så finns det marginal. I Sverige behöver du inte ta hänsyn till att uttag kan avsäkras med 16 A. Det låter sig inte göras utan kontroll.
Så är det avsäkrat med 10 A så finns det marginal. I Sverige behöver du inte ta hänsyn till att uttag kan avsäkras med 16 A. Det låter sig inte göras utan kontroll.
Jo, att "det går" vet jag. Frågan gäller vad som är praxis/regel att göra när man kopplar ihop lösa envägsuttag i samma kapsling. Det är inte superutbud av trevägsuttag med möjlig separat brunnständning som kan monteras utomhus...Bo.Siltberg skrev:Även med 16 A och 1.5 mm² internt i uttaget så brinner de inte av och blir inte ens överbelastade. Tumregeln om 16 A / 2.5 mm² täcker även ogynnsamma fall som ledningar dolda i väggar med dålig kylning. Även i ett uttag är den kylande luften ändlig, men det dröjer innan det blir ett problem, elräkningen hinner före.