ImageUploadedByByggahus.se1400587849.050228.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Typ så här.
 
S
räls med dubbel tavla är inget du vill ha?
 
Maxpax: din skiss är korrekt.
 
SBH: vill ha och vill ha :) de finns att köpa färdiga för sisådär 22000kr...

Det nya med min idé är att skytten kan stå kvar på samma ställe och skjuta OCH spraya.

Tanken är att det ska vara enkelt: har man tillgång till tre stycken träd som står på lagomt avstånd så ska konceptet gå att montera upp på 15-20 minuter.

Eldriften ska kunna styras med en fotpedal, och man ska kunna montera och skjuta helt själv. 12 voltsdrift med bilbatteri.
 
S
men skjuta på relativt frihängande metall?
 
Skjuter gör man med blyhagel, en tävlingsform som funnits i 40-50 år kallas jaktstig eller plåtstig. Rikoschettrisken finns men då måste man stå på sidan om haren. Konceptet är mycket beprövat och är en del av jägarexamen.
 
S
är väl lite olika men jag sköt endast mot pappfigurer
 
hare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ungefär såhär; det som ser ut som bilfälgar är vajerhjulen. OBS ingen motor är utritad.

Två vajerhjul sitter ihop, det borde bli enklast så.
 
Redigerat:
Jag fortsätter att komma på underliga ideer! Jag är nu inne på att använda just bilfälgar som vajerhjul, då det finns färdiga axeltappar att köpa.

Däremot så har jag inte löst hur jag ska få två fälgar att rotera åt vardera hållet om de sitter monterade ovanpå varandra...
Tips?
 
lättaste sättet är väl att göra som i bakaxlar, ha ett litet hjul som är 90 grader mot fälgarna och överför kraften via friktion, annars använd kuggar om du har tillgång till såna.

Så två fälgar vågrätta, litet hjul med axel(så det inte flyttar på sig) lodrätt mellan fälgarna, tänkte att kanske styrhjul från båttrailer eller nåt sånt kanske skulle vara rätt storlek
 
Av ren nyfikenhet undrar jag om du har någon aning om hur hårt du behöver spänna vajern för att det ska fungera?
 
8 mm, visserligen tål den förmodligen en hel del beskjutning, men behöver du verkligen en vajer som kan lyfta ett par tre ton för detta ?
Eftersom ändamålet "bara" är att veva runt en plåtfigur så bör ett vajerlås av simplaste typ funka för att göra vajern ändlös. Typ http://www.clasohlson.com/se/Vajerlås/Pr310857002

Om du klär det drivande hjulet med gummi och spänner vajern tillräckligt så bör det funka med bara friktionen.
tavlan kan hängas i tunnare vajrar som kan böja över fälgkanten.
 
Hyggabus: jag är helt med på din idé om tunnare vajer 8mm var väl taget ur luften. Och att ha nån form av gummiduk på fälgen är genialt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.