Vill du att alla ska diskutera som konsumenter i Byggahus forum?

  • Ja

    53 Röster 25,5%
  • Nej

    108 Röster 51,9%
  • Spelar ingen roll

    47 Röster 22,6%
  • Antal röster
    208
  • Omröstningen stängd .
Inom den här och de andra två omröstningarna verkar det finnas en tendens till att de som skriver inlägg i trådarna under omröstningarna drar åt ett håll, medan röstetalen går åt ett annat. Svårt att dra några slutsatser av så här långt, men rätt intressant.
 
Thomas59 skrev:
Ok, ett inlägg till då.

ÄR det verkligen så att en elektriker inte får yttra sig i elfrågor, en plattis i kaklingsfrågor osv? DÅ HAR JAG GROVT MISSUPPFATTAT FORUMREGLERNA! Har inte uppfattat att det fanns något sådant förbud. Jag trodde debatten handlade om andra saker?
Som administratören själv skriver ovan: Branschfolk får vara här, bara man diskuterar i rollen som konsument.
En elektriker kan INTE svara på frågor om el i egenskap av konsument. Om avsikten är att de ska kunna de måste forumreglerna skrivas om, vilket är precis den fråga som ställs ovan.

För att förklara hur jag menar, så tänkt dig istället att det är ett sjukvårdsforum, där branchfolk bara får svara i egenskap av patient. En läkare skulle då bara få svara på frågor om sjukdomar/olyckor/etc som han själv eller nätstående varit drabbad av eller behandlad för, inte på frågor om sådant han är utbildad i eller har behandlat andra för.

Helt orimligt, eller hur? Jag har under mitt korta medlemsskap här flinat ett antal gånger åt stackars hantverkares försöka att bortförklara sin närvaro i forumen.
 
Ericc
Jag röstade nej och jag tycker frågan var enkel.

Är man utbildad (mer eller mindre) hantverkare och svarar på en fråga inom yrket så måste man hitta ett väldigt långsökt kryphål för att svara som konsument. Det blir lite löjligt då tycker jag.
 
Det kan ju bli lite knas, när man som jag en gång i en lång tråd där det skrevs länkar till diverse företag som levererade likvärdiga produkter, skrev in adressen till mitt företag. Klart relevant tyckte jag, men det tyckte inte moderatorn och tog bort mitt inlägg.

Jag konstaterade att det hela blir mycket fånigt när man inte kan/får göra så. Som fallet blev nu blev mitt företag diskriminerat och jag utpekad för att ha gjort något dumt...

Moderatorer kanske borde vara en aning mer nyanserad. Ok om man skriver allt möjligt positivt och höjer sitt egna företag till skyarna och baktalar andra, men att göra ett enkelt faktainlägg borde man ju inte bli jagad för.
 
Tycker nog att man ska kunna förklara varför man ska göra si eller så utan att behöva tala om vilket yrke man har. Jag har större problem med trådarna i stil med "Hantverkare, skäms ni inte?" Hur ska en sådan komma fram till något om hantverkarna ska låtsas vara konsumenter? (Tror iofs inte at den kommer leda till något vettigt i allafall...)

Så; svarar Ja, men med reservation för trådar i hantverkare-delen.
 
Tycker att så länge de inte gör egenreklam eller uttrycker sig negativt bara för att det är gds:are som vill utföra vissa moment själva så är det OK enligt mig.
 
Men hänvisning till inlägget ovan så tycker jag att det är ärligt talat vidrigt hur vissa hantverkare här på forumet har fått arga pm när en rubrik som "Hantverkare, skäms ni inte?" får gå fri?

För övrigt så anser jag att forumet har blivit tråkigare sen allt detta blev en sån "issue" Kanske är det därför det tas upp nu?
Hoppas i alla fall att det blir som förr, intressant, informativt samt lite attityd.
 
Ericc
Omröstningen verkar tala sitt tydliga språk. (än så länge :) )

Om det här blir verklighet så gäller det att konsumenter och hantverkare har samma skyldigheter som rättigheter.

Jag tror att det här utvecklar forumet bara.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Nej, så är det inte. Man får visst yttra sig i dessa frågor och många sköter det väldigt snyggt. Ett exempel på en (av många) hantverkare som för en riktigt bra diskussion i forumet är jon_h. Sakliga svar på frågor utan att säga varken bu eller bä om yrke, eller gräla på de som väljer att göra jobbet själva.
OK, men om han har en åsikt om tex. varför en hantverkare inte kommer på utsatt tid, varför han pratar i telefon för mycket hos kund etc. så ska han inte få skriva det på forumet?
Ni får ursäkta men för mig känns det som att det är åsikterna som är skavsåret och inte en medlems eventuella yrke!

För visst är det så att det är trådarna typ "vvs/el-priser" "kassa-hantverkare" osv. som utgör, tja ska vi kalla det problemet.

Nackdelarna för forumet i nuvarande form är bla:
Svårt med definitioner.
Kunniga medlemmar som slutar.
Ensidig debatt om reglerna ska följas.


Nä höj ribban och släpp in alla i debatten. Debattera är kul och lärorikt, låt det fortsätta vara det !
 
Marlene Eskilsson skrev:
Man får visst yttra sig i dessa frågor och många sköter det väldigt snyggt. Ett exempel på en (av många) hantverkare som för en riktigt bra diskussion i forumet är jon_h. Sakliga svar på frågor utan att säga varken bu eller bä om yrke, eller gräla på de som väljer att göra jobbet själva.
De här hantverkarna som grälar på de som väljer att göra jobbet själva får gärna fortsätta med det (den humoristiska behållningen av forumet skall inte underskattas). En exempel på en givande tråd där både konsumenter och hantverkare deltog är "Blåst av VVS-firman", där VVS-branschens "bluffprislistor" diskuterades (tack Thomas59 m.fl. för era inlägg).

Tycker att det det är bra när alla är anonyma men ändå öppna med vilken roll de har (konsument, elektriker, hussäljare). Kan tänka mig att det är en svårare fråga hur man skall hantera t.ex. en diskussion mellan missnöjd kund vs. namngivet husföretag.


OT: Ja, vi saknar dig jon_h. Flyttade du till din kvinna i Skåne? De har väl internet där också?
 
Thomas59 skrev:
Intressant frågeställning!

2 Ta el-frågor. Det känns troligen relevant när en elektriker påminner om de regler som finns angående elinstallationer men jag vet att många konsumenter reagerar negativt på kommentarer typ: Ring en elektriker! Svår fråga!
El är lite lurigt, det går inte att se att det läcker som med vatten. Sedan har vi det där med behörigheten och att det faktiskt är farligt med felhanterad elektricitet.
Därför känns det relativt rätt att rekommendera folk att ta kontakt med en elektriker, speciellt när det på deras frågor verkar som om de saknar en del grundkunskaper, för det är omöjligt att bara med ett enkelt svar. Det finns så mycket som är självklart, som man glömmer att tala om, för man tar det för givet.

Nu är jag inte hantverkare men jag har varit delägare i ett fåmansföretag för några år sedan.
 
Thomas59
Anna_H skrev:
Som administratören själv skriver ovan: Branschfolk får vara här, bara man diskuterar i rollen som konsument.
En elektriker kan INTE svara på frågor om el i egenskap av konsument. Om avsikten är att de ska kunna de måste forumreglerna skrivas om, vilket är precis den fråga som ställs ovan.

För att förklara hur jag menar, så tänkt dig istället att det är ett sjukvårdsforum, där branchfolk bara får svara i egenskap av patient. En läkare skulle då bara få svara på frågor om sjukdomar/olyckor/etc som han själv eller nätstående varit drabbad av eller behandlad för, inte på frågor om sådant han är utbildad i eller har behandlat andra för.

Helt orimligt, eller hur? Jag har under mitt korta medlemsskap här flinat ett antal gånger åt stackars hantverkares försöka att bortförklara sin närvaro i forumen.
Enligt forumreglerna, se Marlenes svar ovan, kan visst en elektriker svara på frågor ÄVEN inom sin yrkeroll. Ser inte varför det skulle vara något problem.

Du är inte den enda som hakar upp sig på just detta och jag får uppfattningen att ni missuppfattat kritiken.

I de allra flesta fall är det bara att sakligt svara hur "man kan göra" i frågeställarens fall. Det är väl snarare när svaren övergår i "ring en hantverkare" eller ännu värre referat till den egna firman eller åsiktsbombardemang i uppenbart syfte att etablera "sanningar" som gynnar ett särintresse (hantverkarna) eller uppenbart kollegialt försvar av dåliga jobb utförda av branschkollegor som gränsen överträds.

Ditt läkarexempel förstår jag inte alls. Gör du en analogi med byggahus är din analogi endast giltig om konsumenterna (patienterna) inte över huvudtaget utför några arbeten/projekt (operationer) utan ENBART anlitar hantverkare (läkare). På byggahus.se är dock alla mer eller mindre läkare. Vissa forummedlemmar når med möda upp till "plåstra om sår" nivån medan andra utför opertioner på hjärnkirurginivå. Att en utbildad läkare ger en hobbyläkare råd är vardagsmat på byggahus.se och vad jag kan förstå INTE ALLS FÖRBJUDET.

Du är inte ensam om att ha den synen och jag förstår inte var ni får det ifrån?
 
Thomas59
magnu skrev:
El är lite lurigt, det går inte att se att det läcker som med vatten. Sedan har vi det där med behörigheten och att det faktiskt är farligt med felhanterad elektricitet.
Därför känns det relativt rätt att rekommendera folk att ta kontakt med en elektriker, speciellt när det på deras frågor verkar som om de saknar en del grundkunskaper, för det är omöjligt att bara med ett enkelt svar. Det finns så mycket som är självklart, som man glömmer att tala om, för man tar det för givet.

Nu är jag inte hantverkare men jag har varit delägare i ett fåmansföretag för några år sedan.
Jo och jag skriver ju också att det är en svår fråga. Tala om att "allt" är förbjudet eller ge råd?
 
Försvara censur, den som kan!
 
Thomas59 skrev:
Enligt forumreglerna, se Marlenes svar ovan, kan visst en elektriker svara på frågor ÄVEN inom sin yrkeroll. Ser inte varför det skulle vara något problem.
OK, men det är fortfarande så att man svarar i egenskap av hantverkare, vilket enligt reglerna INTE är tillåtet!

Alltså är det ÅSIKTERNA som inte passar, och det är givetvis upp till dom som äger forumet att sätta vilka gränser dom vill för vad som får tyckas och inte, men skriv då det tydligt i reglerna, och inte att man ska diskutera som konsument, för det gör man inte då man som hantverkare ger tips och råd tex.

Jag förstår tanken och syftet som det ser ut nu, men det fungerar (ju) inget vidare iom de nackdelar jag skrev i mitt inlägg tidigare.

Jag tycker absolut man som hantverkare kan avråda en konsument från att ge sig på vissa saker själv, men givetvis ska det motiveras. Jag tror ren hantverkarlobbying varken gör från eller till på marknaden då det handlar om få och små jobb även om det givetvis är djupt omoraliskt och absolut inget jag försvarar (jag har själv anmält en medlem som bara spred telefonnummer) då det undergräver förtroendet åt både forumet och hantverkarna. Men man har olika syn på saker och ting och likväl som det finns medlemmar som lägger den mesta av sin tid på forumet åt att försvara/förklara hantverkare och dess bransch så finns det dom som lägger sin tid på att spy galla på den samma. att den debatten ska få fortgå ser jag inte som en svaghet för forumet inte ens ur konsumentsynpunkt, utan som ett friskt sätt att debattera från alla håll, ren pajkastning undantaget givetvis.

Sedan måste man ju acceptera att man har olika åsikter, vilket vissa har väldigt svårt för och på så sätt skapar heta debatter, det finns många starka viljor/känslor/åsikter och alla har "sin egen" sanning, vilken som är rätt eller fel tror jag är svårt att reglera via forumregler på det sätt som hittills gjorts.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.