Vill du att alla ska diskutera som konsumenter i Byggahus forum?

  • Ja

    53 Röster 25,5%
  • Nej

    108 Röster 51,9%
  • Spelar ingen roll

    47 Röster 22,6%
  • Antal röster
    208
  • Omröstningen stängd .
Jag förstår inte frågan. Ska en elektriker luras och låtsas att han inte är elektriker i sina inlägg?
 
Det finns väl inget behov av att lura någon. Om exempelvis en elektriker, IT-tekniker eller abborist är medlem här på forumet är det (förhoppningsvis) av eget intresse och i egenskap av privatperson och konsument, så yrket är av mindre betydelse. Alla kan svara på frågor, ge råd eller diskutera utan att blanda in sin yrkesroll i de flesta fall.
 
Thomas59
Tony2 skrev:
Jag förstår inte frågan. Ska en elektriker luras och låtsas att han inte är elektriker i sina inlägg?
Sorry Tony att jag tar just ditt inlägg som exempel men jag tror det är representativt för en mängd forummedlemmar.

Jag tror att moderatorerna har ett kommunikationsproblem angående forumreglerna.

Som jag ser det ger nuvarande regler inte de konsekvenser som Tony tar upp men det verkar vara en vanlig uppfattning. Jag tror helt enkelt inte att alla förstår vad som menas med att vi alla är här i egenskap av konsumenter och vilka konsekvenser det har för vilken typ av inlägg som är ok -.för en hantverkare!
 
Jag ser det bara som positivt om proffs kan uttrycka sig fritt på sidan. Man kan ju anta att det kommer att bli en sorts självkontroll och att ingen, vare sig proffs eller amatör, kommer att kunna påstå saker som ingen utmanar eller ifrågasätter.

Om någon till exempel påstår att deras metod skulle vara den bästa av någon anledning kommer det garanteras att synas och frågas ur alla synvinklar och det måste väl vara mycket givande för oss alla?
 
Ericc
MathiasS skrev:
Jag har svårt att förstå varför man ska diskutera SOM något. Som hantverkare. Som konsument. Som Farmor Anka. Det känns fullständigt irrelevant vilket hatt man har på huvudet.

Däremot tycker jag att byggahus forum är och ska vara ett forum FÖR konsumenter som bygger och renoverar hus. Inte för hantverkare. Inte för arkitekter. Inte för sjuksköterskor, bilmekaniker eller frisörer.

Detta betyder att delforumen som finns på byggahus är utformade för och riktar sig till konsumenter med detta intresseområde. Det finns inte delforum där hantverkare diskuterar frågor unika för hantverkaryrket. Det finns inte delforum där frisörer diskuterar saxar och hårspray.

Eftersom byggahus är ett forum FÖR konsumenter tar man också seden dit man kommer. Att raljera om hemmafixare, göra sig lustig över fel dom gör eller hur lite "dom" fattar - det passar inte här. Man svär inte i kyrkan. Inte högt iaf. Detta stycke bör läsas tre-fyra gånger eftersom tvisterna mellan hantverkare och konsumenter på forumet grundar sig i just detta.

Konsekvensen av att detta är ett forum FÖR konsumenter har inte alla förstått och därför har det under hösten 2009 varit en hel del tråkiga diskussioner i enstaka delfoum.

På forumet kan man hjälpa andra med den kunskapsbas man har som grund. Oavsett yrke. Man gör det frivilligt, gratis och på sin fritid (eller vafan, på arbetstid om man vill). Vill man inte hjälpa andra så låter man bli. Så enkelt är det. Om man råkar vara frisör och hjälper någon med tips kring hur man monterar kök så betyder inte det att man kan ta sig rätten att diskutera hårspray och saxar i andra delforum. Går den analogin att förstå?

Lägg ner diskussionen om vad man ska diskutera som. Det är fel diskussion.
Det är väl självklart att man ska kunna diskutera SOM hantverkare, vill man ta av sig den hatten är det ok men valfriheten att kunna diskutera som hanverkare är väl självklart i ett sånt här forum där kunskapen ifrån hantverkare behövs.

Byggahus.se ÄR ett forum för konsumenter som bygger och renoverar.
Och där behövs tips och råd ifrån hantverkare tycker den klara majoriteten som röstat.
Och hur du än vrider och vänder på ditt inlägg så vet ju trots allt en elektriker mer om el än badvakten som ska montera spottar hemma, en rörmokare vet mer om rördragning än frisören som ska dra nya rör till köket, en snickare vet mer om rivning av "den" väggen som kanske är bärande än kontorsarbetaren som ska öppna upp hemma.!!!

Även prästen ska inte svära i kyrkan, lite respekt från båda håll kan väl inte vara så svårt.
Om reglerna nu ändras till det positiva att hantverkare kommer att få finnas och dela med sig av sin kunskap så ska naturligtvis regelerna vara lika för alla.
Det ska inte förekomma rubriker som "skäms ni inte hantverkare" t.e.x. vilket med dagens regler inte går att svara på som hanverkare.

Jag hoppas man tittar på röstningen och vad majoriteten vill ha här på forumet.

Att kunna diskutera som hanverkare. Det var ju själva frågan Mathias S :rolleyes:

Vanlig demokrati helt enkelt.
 
Thomas59
Ericc skrev:
Det är väl självklart att man ska kunna diskutera SOM hantverkare, vill man ta av sig den hatten är det ok men valfriheten att kunna diskutera som hanverkare är väl självklart i ett sånt här forum där kunskapen ifrån hantverkare behövs.

Byggahus.se ÄR ett forum för konsumenter som bygger och renoverar.
Och där behövs tips och råd ifrån hantverkare tycker den klara majoriteten som röstat.
Och hur du än vrider och vänder på ditt inlägg så vet ju trots allt en elektriker mer om el än badvakten som ska montera spottar hemma, en rörmokare vet mer om rördragning än frisören som ska dra nya rör till köket, en snickare vet mer om rivning av "den" väggen som kanske är bärande än kontorsarbetaren som ska öppna upp hemma.!!!

Även prästen ska inte svära i kyrkan, lite respekt från båda håll kan väl inte vara så svårt.
Om reglerna nu ändras till det positiva att hantverkare kommer att få finnas och dela med sig av sin kunskap så ska naturligtvis regelerna vara lika för alla.
Det ska inte förekomma rubriker som "skäms ni inte hantverkare" t.e.x. vilket med dagens regler inte går att svara på som hanverkare.

Jag hoppas man tittar på röstningen och vad majoriteten vill ha här på forumet.

Att kunna diskutera som hanverkare. Det var ju själva frågan Mathias S :rolleyes:

Vanlig demokrati helt enkelt.
Hela ditt inlägg är ju ett klockrent argument mot att sätta titlar på olika typer av hantverkare. Oavsiktligt visserligen men ändå talande!

"kunskapen från hantverkare behövs" - Den finns redan idag!

"forum för konsumenter som bygger och renoverar" - Just det - KONSUMENTER!

"trots allt så vet ju trots allt en elektriker mer om el än badvakten" - Det är just den, lite lätt nedlåtande, inställningen till forummedlemmar som är så trist att höra och det lär inte minska då "proffsen" får den status de så gärna vill ha.

"lite respekt från båda håll kan väl inte vara så svårt" - Funkar fint att visa respekt redan nu eller hur menar du? Att man ska visa respekt åt båda hållen men liiiiite mer respekt för hantverkare som ju kan så mycket mer eller....?

"hantverkare kommer att få finnas och dela med sig av sin kunskap" - Det kan dom redan idag men forumet hanlar inte om att några få proffs delar med sig av sin djupa kunskap - då har du grovt missuppfattat hur ett sådant här forum funkar.

"ska inte förekomma rubriker som "skäms ni inte hantverkare" - Har jag missat något eller följer det censur med "proffsstämpeln". Har ofta sett inlägg i stil med "klaga inte på oss hantverkare för då lämnar vi forumet. Ok, med den inställningen lär det inte vara någon större förlust.

"vilket med dagens regler inte går att svara på som hanverkare." (Forts på citat ovan) - Nej det kan jag hålla med om att det kan vara svårt. Å andra sidan är det ingen självklar rättighet. Jmf regler för hur företagare får gå i svaromål då ett specifikt företag hängs ut.

Då man läser ditt inlägg anar man en känsla av att hantverkare inte behandlas med tillräcklig respekt och att proffstitlar och lite censur löser detta problem. Sen ska vi andra okunniga kunna sitta här och läsa era kloka svar.

Hoppas att dina åsikter inte delas av den majoritet som ända vill särskilja proffs. Då är det illa ställt.
 
Ericc
Thomas59 skrev:
"kunskapen från hantverkare behövs" - Den finns redan idag!

Du får inte argumentera som hantverkare idag!

"forum för konsumenter som bygger och renoverar" - Just det - KONSUMENTER!
Ja absolut för konsumenter, men konsumenter som har frågor eller hur?

"trots allt så vet ju trots allt en elektriker mer om el än badvakten" - Det är just den, lite lätt nedlåtande, inställningen till forummedlemmar som är så trist att höra och det lär inte minska då "proffsen" får den status de så gärna vill ha.

Löjligt att kalla det nedåtlåtande, men typiskt för vissa människor som söker saker att hacka på. Byt ut badvakt mot statsminister och utgå ifrån det om det hjälper dig. Det var själva argumentet att det bör finnas viss
kompetens vid behov här på forumet.

"lite respekt från båda håll kan väl inte vara så svårt" - Funkar fint att visa respekt redan nu eller hur menar du? Att man ska visa respekt åt båda hållen men liiiiite mer respekt för hantverkare som ju kan så mycket mer eller....?

Lika regler för konsumenter som för hantverkare, det var väl inte så svårt.

"hantverkare kommer att få finnas och dela med sig av sin kunskap" - Det kan dom redan idag men forumet hanlar inte om att några få proffs delar med sig av sin djupa kunskap - då har du grovt missuppfattat hur ett sådant här forum funkar.

"ska inte förekomma rubriker som "skäms ni inte hantverkare" - Har jag missat något eller följer det censur med "proffsstämpeln". Har ofta sett inlägg i stil med "klaga inte på oss hantverkare för då lämnar vi forumet. Ok, med den inställningen lär det inte vara någon större förlust.

Åter igen, lika regler.
Jag hittade ingen rubrik med negativ klang mot konsumenter men massor mot hantverkare. Antingen så censureras dom eller är hantverkarna mildare i sin ton.

"vilket med dagens regler inte går att svara på som hanverkare." (Forts på citat ovan) - Nej det kan jag hålla med om att det kan vara svårt. Å andra sidan är det ingen självklar rättighet. Jmf regler för hur företagare får gå i svaromål då ett specifikt företag hängs ut.

Då man läser ditt inlägg anar man en känsla av att hantverkare inte behandlas med tillräcklig respekt och att proffstitlar och lite censur löser detta problem. Sen ska vi andra okunniga kunna sitta här och läsa era kloka svar.

Löjligt, läser man mitt inlägg så ser man att jag skriver lite respekt från båda håll.
Det kan väl återigen inte vara så svårt.

Om du är okunnig är det väl jättebra att du får dom tips och råd du kan behöva för att stärka din kunskapsbank.

Nu tror jag inte att dom flesta är okunniga men fullärd blir man väl ingen så tips och råd behövs väl alltid, speciellt då ifrån någon som arbetar med det dagligen.


Hoppas att dina åsikter inte delas av den majoritet som ända vill särskilja proffs. Då är det illa ställt.
Frågan var väl tydlig.

Vill du att alla ska diskutera som konsumenter i Byggahus forumom man ska kunna diskutera som hantverkare?

Läget är just nu c.a 52 % röstar nej som jag,
och 25% ja som du.;)
 
Thomas59
Ericc skrev:
Frågan var väl tydlig.

Vill du att alla ska diskutera som konsumenter i Byggahus forumom man ska kunna diskutera som hantverkare?

Läget är just nu c.a 52 % röstar nej som jag,
och 25% ja som du.;)
***Du BEHÖVER inte göra inlägg som hantverkare även om du är det. Du kan svara på frågor ändå

***Visst är det lätt nedlåtande. Vi okunniga konsumenter ska äntligen få ta del av den stora kunskapen...

***Ska jag tolka dig rätt så anser du alltså att det INTE finns kompetens på forumet idag

***Mer lika regler än att alla diskuterar i egenskap av konsumenter kan jag inte tänka mig

***Att motivera "titlar" med att du inte hittar trådar som är negativa mot konsumenter måste väl även du inse är en något märklig argumentation på ett konsumentforum. Någon censur av "kritik mot konsumenter" har jag inte hört talas om, har du? I själva trådarna förekommer det rikligt med kritik och pekpinnar mot konsumenter från just hantverkare. Allt från "ring en hantverkare", "det är inte tillåtet" till "allt är kundens fel" och så vidare. Du kan omöjligt ha missat dessa trådar.

***Om jag är okunnig vill jag definitivt ha råd från såväl andra som varit i min situation som dem som har lång erfarenhet och gediget kunnande.Inget talar för att den senare alltid är en hantverkare. Ibland kan ju min frågeställning röra min relation till en hantverkare och då är jag inte särskilt betjänt av att höra från en hantverkare att jag är gnällig och att allt är mitt fel (förekommer idag).

En titel säger mig PRECIS INGET om den personens kunskap och erfarenhet. Jag bildar mig en egen uppfattningn om svarens relevans genom en sammavägd bedömning av svaren som ges i en tråd. Att bara en eller flera expert svarar är i alla lägen ett sämre alternativ än blandningen som förekommer idag.

***Av slutsatser som man kan dra då man dagligen besöker forumet är de sk EXPERTERNA i många fall i större behov av tips och råd än konsumenterna.

***Jo jag vet att de flesta har motsatt åsikt. Nu menade jag snarare dina argument för hur du röstat.

Då jag läser dina inlägg får jag en klockren känsla att du tidigare skrev under ett annat användarnamn. Stämmer det?
 
Redigerat:
Thomas59: Jag förstår inte riktigt varför du är sådan stark motståndare till detta? Är du rädd att du ska bli utan "titel"? :rolleyes:

Jag kommer iaf inte att ligga sömnlös och grubbla om huruvida det kommer att stå "Elektriker" under mitt namn en vacker dag eller ej.

Däremot tycker jag det vore trevligt att se mer information om de personer som diskuterar här. "Titel" och gärna annan information också, kombinerat med betyg som det också snackats om.
 
Ericc
Jag förstår inte heller vad han är rädd för. Men något är det tydligen.
Orkar inte tjafsa mer med han då det inte leder någonvart.
 
Thomas59
Rrrrr skrev:
Thomas59: Jag förstår inte riktigt varför du är sådan stark motståndare till detta? Är du rädd att du ska bli utan "titel"? :rolleyes:

Jag kommer iaf inte att ligga sömnlös och grubbla om huruvida det kommer att stå "Elektriker" under mitt namn en vacker dag eller ej.

Däremot tycker jag det vore trevligt att se mer information om de personer som diskuterar här. "Titel" och gärna annan information också, kombinerat med betyg som det också snackats om.
Hehe! Jag har redan en titel, se nedan.

Nej allvarligt, jag fogar mig i majoritetens beslut. I huvudsak grundar sig mitt motstånd på att jag tror att forumet tappar sin profil och unikitet men det är ju faktiskt inte min business.

Motståndet bygger också på att jag tror att de som är för en titel (både hantverkare och konsumenter) dels överskattar betydelsen av en titel (den är i praktiken betydelselös om inte massiva certifieringsinsatser och kvalitetskontroll införs) och dels underskattar dynamiken i att alla diskuterar på samma nivå.

Det känns ju lite lägligt att denna debatt kommer just nu efter att vi under en (lång-)period fått läsa ett antal inlägg av hantverkare som inte anser att deras professsion respekteras och att dom överväger att lämna forumet för att svepande kritik mot hantverkarkåren framförts.

Helt klart har denna kritik varit irriterande och jag tror att många hantverkare som är för titlar ser möjligheter att kväva kritiken på ett bättre sätt om dom får en proffstämpel och fritt kan tala för sin sak. Se tex Ericc ovan.

Jag tror inte att det på något sätt gynnar oss som konsumenter. Tvärt om.

Nuff Said!
 
Thomas59
Ericc skrev:
Jag förstår inte heller vad han är rädd för. Men något är det tydligen.
Orkar inte tjafsa mer med han då det inte leder någonvart.
Måste man vara rädd för något om man har en annan åsikt än dig? Jag har iofs mina farhågor som jag redan redovisat så det är väl bara att läsa innantill.

Nej det leder nog ingen vart men så är det med många trådar. Ibland är det inte målet utan vägen dit som är det intressanta.

Ericc, vad hade du för användarnamn tidigare?
 
Den massiva kritiken är då helt klart befogad!

Det var en tråd med frågor som helt klart riktade sig till hantverkare/företagare, jag och många andra svarade då på dennes frågor och som tack för det fick en varning i pm från Marlene att vi måste "svara som konsumenter" annars blir vi avstängda.. doh, hur fånigt är inte de?

Om någon ställer en rak fråga till en företagare måste väl ändå företagare då få svara.. som företagare??
 
Thomas59
Rrrrr skrev:
Den massiva kritiken är då helt klart befogad!

Det var en tråd med frågor som helt klart riktade sig till hantverkare/företagare, jag och många andra svarade då på dennes frågor och som tack för det fick en varning i pm från Marlene att vi måste "svara som konsumenter" annars blir vi avstängda.. doh, hur fånigt är inte de?

Om någon ställer en rak fråga till en företagare måste väl ändå företagare då få svara.. som företagare??
Kanske borde moderatorena ha modererat frågeställaren istället. Som hantverkare får man väl avstå från att svara då om man ska hålla sig till reglerna. Kanske kan man istället göra moderatorerna uppmärksamma på att frågan är fel ställd.

Att frågeställaren ställt en fråga som inte hör hemma här gör ju inte att det per automatik blir ok att bryta forumreglerna som hantverkare. Två fel gör inte ett rätt.

Jag förstår att ni vill försvara er ställning här på forumet men det är alls ingen självklar rättighet som vissa tycks tro.

Hantverkarna verkar rösta MOT för att kunna försvara sig. Konsumenterna verkar å andra sidan rösta MOT för att dom tror att råden från en titulerad hantverkare på något sätt per automatik blir bättre.

Inget av dessa argument känns särskilt angeläget resp relevant men är trots allt i majoritet.

Nuff nu då!
 
Det finns bara EN väg - låt alla komma till tals.

Detta forum har en suverän styrka - man får svar både av konsumenter och proffs. Fibbar proffsen får dom obönhörligen på skallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.