Vill du att alla ska diskutera som konsumenter i Byggahus forum?

  • Ja

    53 Röster 25,5%
  • Nej

    108 Röster 51,9%
  • Spelar ingen roll

    47 Röster 22,6%
  • Antal röster
    208
  • Omröstningen stängd .
Måste lägga till en sak här, som svar till Thomas59:
Som jag ser det är det ju på flera punkter så att det skulle bli BÄTTRE om hantverkarna får tala om att de är hantverkare och inte tvingas hyckla om det. Idag vet du egentligen inte om den som uttlar sig är en komptent hantvekrare somi nte riktigt vågar säga det, eller om det är en "förståsigpåare" med mer munväder än kunskaper.

Jag röstar alltså "Nej" av precis samma skäl som du röstar "ja".
 
Nått som inte skulle skada vore om folk lärde sig skillnaden på hantverkare och företagare. Några hantverkare är företagare men dom absolut flesta hantverkare är vanliga löntagare och konsumenter som besitter varierande kunskaper inom sitt yrkesområde. Tar man bort dem från forumet får man en massa glada "amatörer" kvar som TROR sig veta, men skaran av kunniga "amatörer" inom hantverksyrkena är rätt få
 
Thomas59
Anna_H skrev:
Måste lägga till en sak här, som svar till Thomas59:
Som jag ser det är det ju på flera punkter så att det skulle bli BÄTTRE om hantverkarna får tala om att de är hantverkare och inte tvingas hyckla om det. Idag vet du egentligen inte om den som uttlar sig är en komptent hantvekrare somi nte riktigt vågar säga det, eller om det är en "förståsigpåare" med mer munväder än kunskaper.

Jag röstar alltså "Nej" av precis samma skäl som du röstar "ja".
Det brukar snabbt komma kommentarer och rättelser om någon ger felaktiga råd, alldeles oavsett om det är konsumenter eller hantverkare som ger råden. Kan inte direkt se (utom i några enstaka fall) att de personer som utger sig för att vara proffs skulle stå på någon särskilt mycket högre kompetens- och erfarenhetsnivå än kunniga och erfarna hempulare.

De känns lite som de som förespråkar ÖPPNA proffs på forumet möjligen missar att det är DYNAMIKEN och DISKUSSIONERNA som är grejen med byggahus.se. Annas borde det ju räcka en eller ett par experter inom varje avdelning som helt enkelt svarar på frågor från konsumenter. Låter det som ett kul forum som man lätt kan bli beroende av........not.

För övrigt så finns det massor av ställen på nätet där man kan fråga proffs. DOM siterna brukar inte vara särskilt välbesökta. Kanske just för att man kan ana en dold agenda bakom svaren OCH att dom inte ens är i närheten av att vara lika roliga att besöka.

Även felaktiga svar som sedan rättas bidrar faktiskt till kunskap. Kunskap handlar inte bara om att få RÄTT SVAR utan det handlar om att FÖRSTÅ och det gör man genom att en frågeställning belyses från flera olika synvinklar OCH genom att även förstå varför vissa förhållningssätt, arbetssätt, material, verktyg etc är fel.
 
Som konsument besöker jag forumet för att få råd. De absolut bästa råden när det gäller hur saker skall utföras kommer från dem som är hantverkare.

Vill jag sedan vädra mitt missnöje med hur en hantverkare gjort sitt jobb är det ingen nackdel att dessa får vara med och lämna synpunkter, tvärtom.

För dem som besöker forumet ofta är det ganska klart vilka medlemmar som är hantverkare och vilka som är rena konsumenter. Jag tycker att diskussionen/ev farhågor är obefogade då flagranta fall omedelbart brukar bli upptäkta och behandlade på det sätt de förtjänar.

Mitt råd till ägarna och moderatorerna är att inte underskatta medlemmarna!
 
Thomas59
elmont skrev:
Nått som inte skulle skada vore om folk lärde sig skillnaden på hantverkare och företagare. Några hantverkare är företagare men dom absolut flesta hantverkare är vanliga löntagare och konsumenter som besitter varierande kunskaper inom sitt yrkesområde. Tar man bort dem från forumet får man en massa glada "amatörer" kvar som TROR sig veta, men skaran av kunniga "amatörer" inom hantverksyrkena är rätt få
Men vänta nu, har jag missuppfattat något? INGEN vill väl jaga bort hantverkarna från forumet. Det är väl inte DET debatten handlar om eller.....?

Sen tror jag du underskattar de många amatörerna. Många hempulare och amatörer besitter kunskaper som du sällan hittar bland hantverkare.Och det finns fler än du tror.

Ett värre problem är nog allt klåparna inom hantverksyrkena men det har vi redan avhandlat i otaliga trådar.
 
Men du missar ju det faktum att det enligt forumets regler om hantverkare/konsumenter är så att en elektriker egentligen inte får uttala sig om elfrågor, en plattsättare får inte uttala sig om kakel, en snickare får inte yttra sig om spik. Men jag som är dataingenjör får säga vad jag vill om både datorer, el, spik och kakel utan att behöva smyga med mitt yrke.

Nu gör dom ju det ändå, men med fåniga brasklappar om att de skulle sagt likadant om de inte jobbade med det och andra märkliga omskrivningar. Det ser väldigt märkligt ut.
 
Tomas 59, eftersom jag är både hantverkare och har rätt goda kunskaper inom mitt yrke och tror mig kunna bedöma vilka kunskaper folk har inom "mitt" gebit. Så jag upprepar: skaran av kunniga "amatörer" inom hantverksyrkena är rätt få. Att det sedan även inom alla yrken finns "rötägg" vet väl alla. När kunniga ger rättmätig kritik är det bra men när dom "okunniga" sällar sig till kören och ylar får det lite av ett löjes skimmer över sig.
 
Jag tillhör dem som när jag började vara aktiv i forumet var enbart en intresserad konsument, till att numera vara aktiv hantverkare inom vissa delar.

Jag skulle gärna vilja se en förändring i regelpolicyn gällande underforumet "Hantverkare". De angrepp och uttalanden som bitvis förekommer där, får mig att avstå från att besöka forumet i helhet. Jag är inte själv angripen eller berörd, men det känns väldigt fel att "dialogen" saknas där. Antingen tycker jag att man ska tillåta full dialog (och då menar jag inte påhopp och personangrepp) eller också slopa det underforumet helt.
 
Jag förstår inte varför inte "rätt" person ska svara på rätt fråga?
Om en konsument undrar hur ett företag går tillväga i tex prissättningen av en specifik produkt eller tjänst så måste det väl rimligtvis vara den som är insatt i frågan IRL som svarar? Dvs den personen som faktiskt arbetar med detta och VET, alla kan anta saker och gissa vilket men ser ofta i diskutioner men detta är ju inte sant (oftast) och ger en minst lika snedvriden bild för konsumenten om han inte får höra hela sanningen.
Sedan är det en helt annan sak om man går in med komentarer i stil med "alla andra är kass, anlita mig" men när en tex röris i skåne svarar en konsuent i kalix så r det knappast frågan om att fiska arbete, dessutom så är det ke bra att ett proffs motiverar vad du som konsument får för fördel av att anlita just en yrkesman istället för att göra allt själv. Som konsument är man kke inte medveten om eller tänker på alla följder det kan få att göra en sak själv.
Personligen skriver jag här i egenskap av konsument men naturligtvis använder jag min insyn i branchen som bas och motivering för mina inlägg.
 
Kunniga är bra, oavsett vad de jobbar med. Okunniga är dåliga oavsett om de är hantverkare eller amatörer.

Kunniga som inte ids berätta eller förklara eller har en allmän von-oben-attityd är dock de sämsta av dem alla. Och ja, ibland är det frågor angående mitt yrke också, och de svarar jag gärna på. Utan en endaste pekpinne.:)
 
Thomas59
-MH- skrev:
Kunniga är bra, oavsett vad de jobbar med. Okunniga är dåliga oavsett om de är hantverkare eller amatörer.

Kunniga som inte ids berätta eller förklara eller har en allmän von-oben-attityd är dock de sämsta av dem alla. Och ja, ibland är det frågor angående mitt yrke också, och de svarar jag gärna på. Utan en endaste pekpinne.:)
:wow::wow::wow:-MH-, kunde inte ha skrivit det bättre själv. Vi har varit oeniga om det mesta här på forumet men här slog du huvudet på spiken. Känns inte som jag behöver göra fler inlägg i någon av desssa tre trådar längre.

Kram på dig -MH- för du är väl tjej va?:rolleyes:
 
EGENTLIGEN finns det bara en väg, eller hur? Låt ALLA ha en röst. Hur kan vi lära oss något annars?? Konsumenten lever på sina villkor, företagaren på sina. Låt oss lära oss av varandra. Okunskap och missförstånd är konflikternas Moder.
 
Thomas59
Anna_H skrev:
Men du missar ju det faktum att det enligt forumets regler om hantverkare/konsumenter är så att en elektriker egentligen inte får uttala sig om elfrågor, en plattsättare får inte uttala sig om kakel, en snickare får inte yttra sig om spik. Men jag som är dataingenjör får säga vad jag vill om både datorer, el, spik och kakel utan att behöva smyga med mitt yrke.

Nu gör dom ju det ändå, men med fåniga brasklappar om att de skulle sagt likadant om de inte jobbade med det och andra märkliga omskrivningar. Det ser väldigt märkligt ut.
Ok, ett inlägg till då.

ÄR det verkligen så att en elektriker inte får yttra sig i elfrågor, en plattis i kaklingsfrågor osv? DÅ HAR JAG GROVT MISSUPPFATTAT FORUMREGLERNA! Har inte uppfattat att det fanns något sådant förbud. Jag trodde debatten handlade om andra saker?
 
TheStills skrev:
...Just detta att vissa företagare försvarar en kollegas dåliga jobb eller lägger skulden på konsumenten. Undrar om dom själva har den inställningen när dom själva blir drabbade när tvn felar och tv-försäljaren säger att det ska vara så....
Detta har jag sett flera gånger folk snackat om. Varför skulle man försvara en kollegas dåliga jobb? Och dessutom med "kollega" menas det antagligen här en person som jobbar inom samma bransch som man aldrig ens träffat.

Jag skulle inte ens försvara en kompis dåliga jobb.. Varför skulle jag de? Och är det verkligen någon som gör de här? Jag har inte sett de iaf..

Enda gången jag skulle försvara "en kollegas dåliga jobb" är såklart om jag personligen tycker att detta "dåliga" jobb faktiskt var ett BRA utfört jobb d^_^b
 
Thomas59 skrev:
Ok, ett inlägg till då.

ÄR det verkligen så att en elektriker inte får yttra sig i elfrågor, en plattis i kaklingsfrågor osv? DÅ HAR JAG GROVT MISSUPPFATTAT FORUMREGLERNA! Har inte uppfattat att det fanns något sådant förbud. Jag trodde debatten handlade om andra saker?
Nej, så är det inte. Man får visst yttra sig i dessa frågor och många sköter det väldigt snyggt. Ett exempel på en (av många) hantverkare som för en riktigt bra diskussion i forumet är jon_h. Sakliga svar på frågor utan att säga varken bu eller bä om yrke, eller gräla på de som väljer att göra jobbet själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.