Vill du att alla ska diskutera som konsumenter i Byggahus forum?

  • Ja

    53 Röster 25,5%
  • Nej

    108 Röster 51,9%
  • Spelar ingen roll

    47 Röster 22,6%
  • Antal röster
    208
  • Omröstningen stängd .
Det är bara just i hantverkardelen det är lite problematiskt. Kan man inte förklara varför man ska göra si eller så i de andra delarna utan att ta hjälp av "jag är faktiskt snickare/rörmokare etc", så blir råden värda noll...
 
Man kan väl inte stänga av medlemmar bra för att dom inte är pedagogiska??
 
Stänga av?
Jag menar bara att ett råd inte blir mer värt för att personen ifråga har en titel. Säger man ex "Sätt upp gips i badrummet, det har jag gjort i 30 år/ snickare" är rådet sämre än "Sätt dit blablabla, det står i branchreglerna/ amatören"
 
Och nej!, blablabla är inget nytt jävulskap ifrån bkr...

Tror iofs inte att titlandet spelar så stor roll, jag tror man kommer att hitta personer man litar lite extra på även i fortsättningen (dock ej hjälp av titel..)
 
Redigerat:
Ericc
Thomas59 skrev:
Måste man vara rädd för något om man har en annan åsikt än dig? Jag har iofs mina farhågor som jag redan redovisat så det är väl bara att läsa innantill.

Nej det leder nog ingen vart men så är det med många trådar. Ibland är det inte målet utan vägen dit som är det intressanta.

Ericc, vad hade du för användarnamn tidigare?
Man får en känsla av att du rädd eller har en skräckhatkänsla när du ser ordet hantverkare. Det är klart att man kan och ska ha olika åsikter om mycket men du hånar ju verkligen hantverkare i dina inlägg. Det känns inte bara som det handlar om olika åsikter.


Nej jag har inte haft något annat användarnamn på detta forum tidigare.
 
Thomas59
Ericc skrev:
Man får en känsla av att du rädd eller har en skräckhatkänsla när du ser ordet hantverkare. Det är klart att man kan och ska ha olika åsikter om mycket men du hånar ju verkligen hantverkare i dina inlägg. Det känns inte bara som det handlar om olika åsikter.


Nej jag har inte haft något annat användarnamn på detta forum tidigare.
Nej jag är varken rädd för eller har någon skräckhatkänsla mot hantverkare. Hade en hemma igår som hjälpte mig lite och har ofta anlitat hantverkare åt mina företag.

Jag förstår om hantverkare tycker det är bekvämt med okunniga kunder som inte förmår ställa krav och inte ifrågasätter. För många konsumenter är dock det stöd som dom får från andra konsumenter på detta forum otroligt värdefullt. Det finns ett antal hantverkare som på samma sätt rycker in och hjälper kunder i nöd, på forumet. Tyvärr finns det också många hantverkare som mest klagar på kunderna och tycker dom är petiga och gnälliga och det är inte till mycket hjälp.

Jo jag förstår om många/vissa hantverkare känner sig påhoppade men försvarar man tex skitjobb, höga påslag och tycker att kunden är dum eller att allt är kundens fel får man nog - på ett KONSUMENTFORUM - helt enkelt ta det och fundera på sin egen inställning lite.

Att hantverkare inte heller är så förtjusta i svepande kritik mot hela branscher kan jag också förstå men det är snarast en fråga de bör ta upp med sina respektive branschorganisationer istället för att använda generaliseringen som något tecken på att kritiken inte är befogad. Det kan ju faktiskt ligga något i kritiken.

Ok, då har du en dubbelgångare:|
 
bigsnucke skrev:
Och nej!, blablabla är inget nytt jävulskap ifrån bkr...

Tror iofs inte att titlandet spelar så stor roll, jag tror man kommer att hitta personer man litar lite extra på även i fortsättningen (dock ej hjälp av titel..)
PRECIS min åsikt.
 
Rrrrr skrev:
Om någon ställer en rak fråga till en företagare måste väl ändå företagare då få svara.. som företagare??
Ja precis så. Annars blir det ju konstigt. Och det är ju just därför som denna "vad man diskuterar som"-fråga blir fel. Jag påstår att det inte spelar någon roll vad man diskuterar som. Det är för mig obegripligt varför det är viktigt för vissa att diskutera i en viss roll. Du tex, diskuterar som Rrrrr med de erfarenheter och kunskap du har som bas. Räcker inte det? Det räcker för mig iaf. d^_^b

Jag tror till del att Byggahus har skapat just denna diskussion självt genom att ha en regel som tvingar medlemmar in i ett fack, när det egentligen inte behövs. Det är en icke-fråga i praktiken.

Hantverkare, frisörer, badvakter osv har alltid funnits på byggahus och har alltid kunnat diskutera utifrån sina egna erfarenheter. Jag vet inte någon som inte vill att det ska fortsätta att vara så heller. Speciellt är det ju trevligt att yrkesfolk inom byggbranschen kan hänga här eftersom flera personer med den bakgrunden har visat sig kunna bidra på ett väldigt bra sätt under lång tid. För den som inte hängt här så länge kanske det är värt att reflektera över det faktum att detta inte varit ett problem under minst sju års tid. Det är först i höstas som detta blivit problematiskt på allvar. Det indikerar för mig att detta handlar mer om enskilda individers agerande än regler och annat.

För mig är det dock så att forumets badvakter måste förstå att detta är ett forum för strandens badgäster och inte ett ställe där man raljerar över tjocka tanten som inte fattat att sololjan inte bara behövs på näsan eller säger att stranden bredvid får skylla sig själv om någon drunknar eller blir hajmat, dom har inte en Riktig Badvakt på plats. Här är det badgästerna som är i fokus, inte badvakterna och deras problem. Det betyder tex att det är ok för badgästerna att diskutera oförskämda opålitliga eller duktiga badvakter, men inte tvärtom. Det får man göra på badvaktsforumet istället. Men tänk vad bra att både badvakter och badgäster kan logga in på varandras forum och delge sin åsikt i det som diskuteras....oavsett om man är badvakt, hajmat eller tjocka tanten med sololjan.

Ericc, du skrev i inlägg #38 i denna tråd att hantverkare och konsumenter får samma rättigheter och skyldigheter och det visar för mig att du inte har förstått vad det betyder att forumet är till för konsumenter. Det visar du igen i #65 ovan, ett inlägg som i övrigt är ett sådant självmål att det inte leder något till att kommentera det.

Avslutningsvis. Om man inte behöver diskutera SOM något så behöver man ju heller inte försöka tala om vad man diskuterar SOM. Det är rätt skönt för då slipper vi sätta en titel på alla 80000 medlemmar. Det skulle väl vara rätt skönt om det bara var 80000 personer som delar kunskap med varandra, oavsett var man jobbar?
 
Ericc
Det behövs väl inga titlar klistrade på sidan och det var inte frågan heller.
Men man ska kunna svara på frågor utan att få varning som i Rrrr-s fall.
 
TACK alla som har kommenterat i den här tråden. Mycket värdefullt.

Först, omröstningen har fått så få svar att resultatet är helt irrelevant.

Jag tycker att ett inlägg här från MathiasS var särskilt bra och talande för hur vårt forum är och ska vara:

Jag har svårt att förstå varför man ska diskutera SOM något. Som hantverkare. Som konsument. Som Farmor Anka. Det känns fullständigt irrelevant vilket hatt man har på huvudet.

Däremot tycker jag att byggahus forum är och ska vara ett forum FÖR konsumenter som bygger och renoverar hus. Inte för hantverkare. Inte för arkitekter. Inte för sjuksköterskor, bilmekaniker eller frisörer.

Detta betyder att delforumen som finns på byggahus är utformade för och riktar sig till konsumenter med detta intresseområde. Det finns inte delforum där hantverkare diskuterar frågor unika för hantverkaryrket. Det finns inte delforum där frisörer diskuterar saxar och hårspray.

Eftersom byggahus är ett forum FÖR konsumenter tar man också seden dit man kommer. Att raljera om hemmafixare, göra sig lustig över fel dom gör eller hur lite "dom" fattar - det passar inte här. Man svär inte i kyrkan. Inte högt iaf. Detta stycke bör läsas tre-fyra gånger eftersom tvisterna mellan hantverkare och konsumenter på forumet grundar sig i just detta.

Konsekvensen av att detta är ett forum FÖR konsumenter har inte alla förstått och därför har det under hösten 2009 varit en hel del tråkiga diskussioner i enstaka delfoum.

På forumet kan man hjälpa andra med den kunskapsbas man har som grund. Oavsett yrke. Man gör det frivilligt, gratis och på sin fritid (eller vafan, på arbetstid om man vill). Vill man inte hjälpa andra så låter man bli. Så enkelt är det. Om man råkar vara frisör och hjälper någon med tips kring hur man monterar kök så betyder inte det att man kan ta sig rätten att diskutera hårspray och saxar i andra delforum. Går den analogin att förstå?

Lägg ner diskussionen om vad man ska diskutera som. Det är fel diskussion.
Vi kommer inte att införa titlar som anger yrke.

Vi kommer inte att införa betygssättning av medlemmar.

Vi kommer bara att göra vissa mindre korrigeringar och förtydliganden av diskussionsreglerna för att underlätta moderering. De behöver vara mer lättlästa och synliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.